Olemme saaneet lukuisia ilmoituksia tilanteista, joissa asiakkaamme on myymässä käytettyä tavaraa ja kaupanteon yhteydessä huijari kalastelee hänen maksutietojaan lähettämänsä linkin avulla.
Jos törmäät pyyntöön luovuttaa maksutietojasi ostajalle, lopeta keskustelu välittömästi ja ota yhteyttä käyttämäsi kauppapaikan asiakaspalveluun.
Seuraavat huijauksen tunnusmerkit ovat tyypillisiä kauppapaikasta riippumatta:
- Keskustelu pyritään viemään kauppapaikan oman alustan ulkopuolelle.
- Maksun vastaanottamiseksi ostajaksi tekeytyvä pyytää korttitietojasi tai verkkopalvelutunnuksiasi.
- Kaupan toinen osapuoli lähettää sinulle linkin jollain verukkeella, esimerkiksi maksun tai oston vahvistamiseksi.
- Ostaja tarjoaa kuriiripalvelua tuotteen toimittamista varten ja pyytää yhteystietojasi. Yhteystietosi saatuaan huijari lähettää sinulle linkin, jossa kalastellaan maksutietoja.
Rikolliset uskottelevat, että antamalla maksukortin tiedot ja verkkopankin käyttäjätunnuksen sivustolla maksu kirjautuu kaupanteon jälkeen maksukortillesi. Maksukortille ei kuitenkaan ole mahdollista vastaanottaa maksuja, vaan todellisuudessa tämä mahdollistaa rikolliselle verkkopankin ja maksukortin rajoittamattoman käytön.
Myös sähköpostilla lähetetty linkki, jossa pyydetään vahvistamaan osto, on huijaus.
Jos epäilet tunnustesi joutuneen vääriin käsiin, sulje verkkopankkitunnukset soittamalla numeroon 0100 0500 (henkilöasiakkaat) tai 0100 05151 (yritysasiakkaat). Puhelinpalvelun ollessa suljettu soita OP:n sulkupalvelunumeroon +3581000555. Se on auki vuorokauden ympäri. Ilmoita tapahtuneesta myös puhelinpalveluun sen avauduttua.
Muista nämä seitsemän asiaa, kun hoidat pankkiasioita verkossa
- Älä mene verkkopankkiin saamasi linkin tai hakukoneen kautta. Viestissä oleva ohjaus kirjautumissivulle on huijaus. Voit joutua huijaussivulle myös Googlen, Bingin tai muun hakukoneen tulosten kautta, joten kirjoita osoite itse selaimen osoiteriville.
- Tarkista osoite. Varmista aina, että asioit www.op.fi-osoitteessa. Älä syötä tunnuksiasi sivustolle, jonka aitoudesta et voi varmistua.
- Pidä tunnukset omana tietonasi. Pankki ei koskaan pyydä luovuttamaan tunnuksiasi tekstiviestillä, puhelimitse tai sähköpostin välityksellä.
- Älä avaa pankin nimissä lähetettyjä sähköpostien tai tekstiviestien liitteitä. Varmista liitteiden aitous oman pankkisi asiakaspalvelusta.
- Jos tuntematon ihminen pyytää sinua asentamaan laitteellesi ohjelman, älä tee niin. Asenna tarvitsemasi ohjelmat itse laitteesi sovelluskaupan kautta.
- Älä vahvista tapahtumia, joita et tiedä itse tekeväsi. Lue vahvistuspyynnöt aina huolella – jos jokin ei täsmää, älä vahvista mitään.
- Kysy epäselvissä tilanteissa. Jos yhteydenotto tai viesti epäilyttää, ole yhteydessä omaan pankkiisi ennen kuin teet mitään muuta.