Pankkien asiakkailta huijataan varoja vetoamalla poikkeuksellisen hyviin sijoitustuotteisiin. Tyypillistä sijoitushuijauksissa on, että huijarit lähestyvät kuluttajia puhelimitse tai sähköpostitse tarjoten mahdollisuutta suuriin ja nopeisiin tuottoihin sijoittamalla huijarin tarjoamaan tuotteeseen tai palveluun. Tiedossa on, että huijarit kommunikoivat useimmiten englanniksi, ja lupaavat sijoituksille erityisen hyviä voittoja. Sijoitushuijauksia voidaan mainostaa myös sosiaalisessa mediassa, jolloin ilmoitusta klikkaamalla päätyykin huijaussivustolle. Mainoksissa on voitu käyttää julkisuuden henkilöiden kuvia luvatta luomassa uskottavaa vaikutelmaa. Todellisuudessa sijoitetut varat päätyvät huijareille ja rikollisen toiminnan tukemiseen, eikä maksettuja rahoja ole mahdollista saada takaisin.
Useissa tapauksissa huijarit pyytävät asentamaan etäyhteysohjelman tietokoneelle. He saattavat jopa näyttää tämän avulla tekaistun verkkosivun, johon on väärennetty toteutuneita tuottoja sijoituksille. Etäyhteyden saatuaan huijari pyrkii ohjailemaan sijoittajaa tekemään erilaisia toimenpiteitä, kuten paljastamaan henkilökohtaisia tietoja verkkopalvelussa. Jos huijarille antaa pääsyn tietokoneelle etäyhteyden avulla, voi tämä kerätä tietoa ja tehdä maksuja pankkitililtä verkkopalveluistunnon ollessa auki.
Mikäli sinua lähestytään puhelimitse tai sähköpostitse tai näet verkossa houkuttelevan mainoksen, jossa sijoittamalla on mahdollista saada poikkeuksellisen hyviä sijoitustuottoja, on tarjoukseen syytä suhtautua varauksella. Ennen rahan siirtämistä tarkista yrityksen tiedot ja varmista, että sillä on asianmukainen toimilupa ja ettei yritystä löydy Finanssivalvonnan varoituslistalta. Muista myös, että luotettavat toimijat eivät koskaan pyydä asentamaan etäyhteysohjelmistoa käyttämällesi tietokoneelle. Harkitse huolella, mille sivuille luovutat yhteystietosi.
Jos epäilet joutuneesi huijauksen uhriksi ja olet antanut henkilökohtaisia tietojasi tai etäyhteyden laitteellesi, ole välittömästi yhteydessä pankkiin. Asiakaspalvelumme on auki ma-pe kello 8:00-19:00 ja tavoitat meidät numerosta 0100 0500.
Asiakaspalvelun aukioloaikojen ulkopuolella ota yhteyttä sulkupalveluun tunnuksesi ja korttisi sulkemiseksi. Sulkupalvelu on auki 24 tuntia/vrk ja sen puhelinnumero on +358 20 333, kortin saat suljettua soittamalla OP Sulkupalveluun numeroon +358 100 0555.
Muista tehdä aina myös rikosilmoitus poliisille. Voit tehdä sen sähköisesti poliisin verkkosivuilla tai asioimalla poliisilaitoksella.