Verkkorikolliset lähettävät OP:n nimissä tekstiviestejä, joissa kerrotaan, että asiakas on tekemässä maksua tuntemattomalle henkilölle tai asiakkaan tili on lukittu epäilyttävän toiminnan vuoksi. Asiakasta pyydetään poistamaan maksu tai aktivoimaan tili klikkaamalla viestin yhteydessä toimitettua linkkiä. Linkki johtaa OP:n verkkopankkia muistuttavalle verkkosivustolle, jossa kalastellaan asiakkaan verkkopankkitunnuksia ja salasanaa.
Huijausviestit voivat näyttää tältä:
Muista nämä seitsemän asiaa, kun hoidat pankkiasioita verkossa
- Älä mene verkkopankkiin saamasi linkin tai hakukoneen kautta. Viestissä oleva ohjaus kirjautumissivulle on huijaus. Voit joutua huijaussivulle myös Googlen, Bingin tai muun hakukoneen tulosten kautta, joten kirjoita osoite itse selaimen osoiteriville.
- Tarkista osoite. Varmista aina, että asioit www.op.fi -osoitteessa. Älä syötä tunnuksiasi sivustolle, jonka aitoudesta et voi varmistua.
- Pidä tunnukset omana tietonasi. Viranomainen tai pankki ei koskaan pyydä luovuttamaan tunnuksiasi tekstiviestillä, puhelimitse tai sähköpostin välityksellä.
- Älä avaa pankin nimissä lähetettyjä liitteitä. Varmista liitteiden aitous oman pankkisi asiakaspalvelusta.
- Jos joku, jonka yhteydenottoa et ole odottanut, pyytää sinua asentamaan laitteellesi ohjelman, älä tee niin. Asenna tarvitsemasi ohjelmat itse laitteesi sovelluskaupan kautta.
- Älä vahvista tapahtumia, joita et tunnista ja tiedä tekeväsi juuri sillä hetkellä. Lue vahvistuspyynnöt aina huolella – jos jokin ei täsmää, älä vahvista mitään.
- Kysy epäselvissä tilanteissa. Jos yhteydenotto tai viesti epäilyttää, ole yhteydessä omaan pankkiisi ennen kuin teet mitään muuta.
Jos epäilet tunnustesi joutuneen vääriin käsiin, sulje verkkopankkitunnukset soittamalla numeroon 0100 0500 (henkilöasiakkaat) tai 0100 05151 (yritysasiakkaat). Puhelinpalvelun ollessa suljettu soita OP:n sulkupalvelunumeroon +3581000555. Se on auki vuorokauden ympäri. Ilmoita tapahtuneesta myös puhelinpalveluun sen avauduttua.