Varoitus: huijausviestejä liikkeellä nyt

Rikolliset havittelevat sinun ja muiden asiakkaiden verkkopalvelutunnuksia. Jos saat viestin, jossa ohjataan kirjautumaan verkkopankkiin linkin kautta, se on huijaus. Älä klikkaa linkkiä tai tee mitään, mitä sinulta tällaisessa viestissä pyydetään.

Verkkorikolliset lähettävät jälleen huijausviestejä nimissämme. Tällä hetkellä leviää etenkin viesti, jossa ilmoitetaan tilisi olevan estetty. Viesti näyttää tältä:

Jos saat tällaisen viestin, älä klikkaa siinä olevaa linkkiä. 

Jos epäilet tunnustesi joutuneen vääriin käsiin, sulje verkkopankkitunnukset soittamalla numeroon 0100 0500 (henkilöasiakkaat) tai 0100 05151 (yritysasiakkaat). Puhelinpalvelun ollessa suljettu soita OP:n sulkupalvelunumeroon +3581000555. Se on auki vuorokauden ympäri. Ilmoita tapahtuneesta myös puhelinpalveluun sen avauduttua.

Näin viestimme eroavat huijauksista

Emme koskaan lähetä sinulle viestejä, joissa on linkki verkkopankin kirjautumissivulle. Pankki ei myöskään koskaan kysy sinulta tunnuksesi tai korttiesi tietoja viesteillä. Tällaiset viestit ovat huijauksia, eikä sinun pidä klikata niissä olevia linkkejä. 

Edes maksun vastaanottoa tai peruutusta varten sinun ei tarvitse kirjautua linkistä, vahvistaa koodeilla tai luovuttaa tietojasi. Jos sinua pyydetään toimimaan näin, ole yhteydessä pankin asiakaspalveluun.

Huijarien lähettämät viestit saattavat päätyä puhelimessasi samaan viestiketjuun aitojen viestien kanssa. Huijausviestien sisältö saattaa myös vaihdella nopeasti. Tältä ovat näyttäneet aiemmin kiertäneet huijausviestit:

 

Muista nämä seitsemän asiaa, kun hoidat pankkiasioita verkossa

  1. Älä mene verkkopankkiin saamasi linkin tai hakukoneen kautta. Viestissä oleva ohjaus kirjautumissivulle on huijaus. Voit joutua huijaussivulle myös Googlen, Bingin tai muun hakukoneen tulosten kautta, joten kirjoita osoite itse selaimen osoiteriville. 
  2. Tarkista osoite. Varmista aina, että asioit www.op.fi-osoitteessa. Älä syötä tunnuksiasi sivustolle, jonka aitoudesta et voi varmistua.
  3. Pidä tunnukset omana tietonasi. Viranomainen tai pankki ei koskaan pyydä luovuttamaan tunnuksiasi tekstiviestillä, puhelimitse tai sähköpostin välityksellä.
  4. Älä avaa pankin nimissä lähetettyjä liitteitä. Varmista liitteiden aitous oman pankkisi asiakaspalvelusta. 
  5. Jos joku, jonka yhteydenottoa et ole odottanut, pyytää sinua asentamaan laitteellesi ohjelman, älä tee niin. Asenna tarvitsemasi ohjelmat itse laitteesi sovelluskaupan kautta. 
  6. Älä vahvista tapahtumia, joita et tunnista ja tiedä tekeväsi juuri sillä hetkellä. Lue vahvistuspyynnöt aina huolella – jos jokin ei täsmää, älä vahvista mitään. 
  7. Kysy epäselvissä tilanteissa. Jos yhteydenotto tai viesti epäilyttää, ole yhteydessä omaan pankkiisi ennen kuin teet mitään muuta.