Rikolliset havittelevat tunnuksia ja maksukortin tietoja käytetyn tavaran markkinapaikoilla. Käytetyn tavaran huijauksissa rikolliset uskottelevat, että maksu kirjautuu kortillesi, kun olet antanut korttisi tiedot ja pankkitunnuksesi. Kortille ei todellisuudessa voi vastaanottaa maksuja, vaan tunnus- ja korttitietojen avulla rikollinen voi käyttää korttia rajoittamatta.
Jos ostaja pyytää sinulta tunnus- tai korttitietoja, päätä keskustelu välittömästi. Lopeta keskustelu myös silloin, jos ostaja pyytää sinua maksamaan erikoisia kuluja tai ilmoittamaan tietoja, jotka ovat liittyvinään tavaran toimitukseen tai maksun vastaanottamiseen. Kortti- ja tunnustietoja kalastellaan esimerkiksi Postin nimissä.
Muistathan, että käytetyn tavaran kaupoissa ei ikinä saa luovuttaa muita maksutietoja kuin tilinumeron. Jos käytät MobilePaytä, voit toki kertoa puhelinnumerosi.
Myös tavalliset huijaukset jatkuvat
Liikkeellä on jälleen tavallisia huijausviestejä OP:n nimissä. Etenkin tekstiviestitse liikkuu kalasteluviestejä, joissa vedotaan Mobiiliavaimen käyttöönottoon tai tunnusten lukitsemiseen.
Tällä hetkellä leviävät etenkin suomenkieliset viestit, joissa
- kerrotaan tunnusten lukitsemisesta
- vedotaan Mobiiliavaimen käyttöönottoon
- on mukana kalastelulinkki, joka muistuttaa OP:n omaa verkkosivuosoitetta, mutta eroaa siitä kirjoitusasultaan.
Vaarantuneilla tunnuksilla rikolliset pyrkivät tekemään petollisia maksuja ja ottamaan käyttöön uhrin mobiiliavaimen.
Huijausviestit voivat näyttää tältä:
Huomaathan, että kalasteluviestit saattavat näkyä samassa viestiketjussa OP:n aitojen tekstiviestien kanssa.
Jos saat tällaisen viestin, älä klikkaa siinä olevaa linkkiä. Verkkorikolliset muuttavat huijausviestien sisältöä usein, joten myös muunlaisia huijausviestejä voi olla liikkeellä.
Jos epäilet tunnustesi joutuneen vääriin käsiin, sulje OP:n tunnukset soittamalla numeroon 0100 0500 (henkilöasiakkaat) tai 0100 05151 (yritysasiakkaat). Puhelinpalvelun ollessa suljettu soita OP:n sulkupalvelunumeroon +3581000555. Se on auki vuorokauden ympäri. Ilmoita tapahtuneesta myös puhelinpalveluun sen avauduttua.
Näin viestimme eroavat huijauksista
Emme koskaan lähetä sinulle viestejä, joissa on linkki verkkopankin kirjautumissivulle. Pankki ei myöskään koskaan kysy sinulta tunnuksesi tai korttiesi tietoja viesteillä. Tällaiset viestit ovat huijauksia, eikä sinun pidä klikata niissä olevia linkkejä.
Edes maksun vastaanottoa tai peruutusta varten sinun ei tarvitse kirjautua linkistä, vahvistaa koodeilla tai luovuttaa tietojasi. Jos sinua pyydetään toimimaan näin, ole yhteydessä pankin asiakaspalveluun.
Muista nämä seitsemän asiaa, kun hoidat pankkiasioita verkossa
- Älä kirjaudu OP:n digipalveluihin saamasi linkin tai hakukoneen kautta. Viestissä oleva ohjaus kirjautumissivulle on huijaus. Voit joutua huijaussivulle myös Googlen, Bingin tai muun hakukoneen tulosten kautta, joten kirjoita osoite itse selaimen osoiteriville.
- Tarkista osoite. Varmista aina, että asioit www.op.fi-osoitteessa. Älä syötä tunnuksiasi sivustolle, jonka aitoudesta et voi varmistua.
- Pidä tunnukset omana tietonasi. Pankki ei koskaan pyydä luovuttamaan tunnuksiasi tekstiviestillä, puhelimitse tai sähköpostin välityksellä.
- Älä avaa pankin nimissä lähetettyjä sähköpostien tai tekstiviestien liitteitä. Varmista liitteiden aitous oman pankkisi asiakaspalvelusta.
- Jos tuntematon ihminen pyytää sinua asentamaan laitteellesi ohjelman, älä tee niin. Asenna tarvitsemasi ohjelmat itse laitteesi sovelluskaupan kautta.
- Älä vahvista tapahtumia, joita et tiedä itse tekeväsi. Lue vahvistuspyynnöt aina huolella – jos jokin ei täsmää, älä vahvista mitään.
- Kysy epäselvissä tilanteissa. Jos yhteydenotto tai viesti epäilyttää tai verkkopankin kirjautumissivu toimii poikkeavasti (esim. mobiiliavaimella kirjautuminen ei toimi) ole yhteydessä omaan pankkiisi ennen kuin teet mitään muuta.