Varoitus: henkilö- ja pankkikorttitietoja kalastellaan DHL:n nimissä

Rikolliset havittelevat sinun ja muiden asiakkaiden henkilö- ja pankkikorttitietoja. Jos saat DHL:n nimissä viestin, jossa ohjataan antamaan henkilö- ja pankkikorttitietoja linkin kautta, se on huijaus. Älä klikkaa linkkiä tai tee mitään, mitä sinulta tällaisessa viestissä pyydetään.

Verkkorikolliset lähettävät jälleen huijausviestejä. Tällä hetkellä leviää etenkin DHL-kuljetusyrityksen nimissä tuleva viesti, jossa:
 
  • kerrotaan paketin olevan vireillä ja pyydetään maksamaan pieni summa ” paketin vapauttamiseksi”.
DHL ei pyydä maksua tällä tavalla. DHL perii korvauksen ainoastaan virallisista DHL-lähetyksiin liittyvistä kuljetuskustannuksista. Pankkikortin tietojen luovuttaminen käynnistää joka toinen viikko tehtävän 44 euron veloituksen.
 
Huijausviesti voi näyttää esimerkiksi tältä:
 
 
Myös DHL varoittaa huijauksesta seuraavasti: ”Liikkeellä on huijausviestien aalto, jossa DHL:n nimeä käytetään vilpillisesti. Suomenkielisissä sähköpostiviesteissä kerrotaan ”paketin olevan vireillä” ja pyydetään vahvistamaan tilaus linkkiä klikkaamalla. Vastaavia viestejä on liikkeellä myös englanniksi ja muilla kielillä. Viestit eivät ole DHL:ltä eivätkä vaadi sinulta toimenpiteitä. Mikäli saat tällaisia viestejä, poista ne.”
 
Jos saat tällaisen viestin, älä klikkaa siinä olevaa linkkiä. Verkkorikolliset muuttavat huijausviestien ulkomuotoa usein, joten myös muunlaisia huijausviestejä voi olla liikkeellä.
 
Jos epäilet maksukorttisi tietojen joutuneen vääriin käsiin, sulje korttisi viipymättä soittamalla OP Sulkupalveluun 0100 0555 (pvm/mpm). Numero on auki vuorokauden ympäri. 
 
Jos kortillasi on havaittu epäilyttäviä tapahtumia, saatat saada korttiturvallisuuspalvelultamme tekstiviestin. Jos saat tällaisen viestin, soita korttiturvallisuuspalveluumme 010 252 1530 (auki ympäri vuorokauden). Puhelun hinnat: 0,0835 €/puhelu + 0,167 €/min, kun soitetaan kotimaan kiinteän verkon lankaliittymästä tai matkapuhelinliittymästä (hinta sisältää ALV:n).

Muista nämä seitsemän asiaa, kun hoidat pankkiasioita verkossa

 
  1. Älä mene verkkopankkiin saamasi linkin tai hakukoneen kautta. Viestissä oleva ohjaus kirjautumissivulle on huijaus. Voit joutua huijaussivulle myös Googlen, Bingin tai muun hakukoneen tulosten kautta, joten kirjoita osoite itse selaimen osoiteriville. 
  2. Tarkista osoite. Varmista aina, että asioit www.op.fi-osoitteessa. Älä syötä tunnuksiasi sivustolle, jonka aitoudesta et voi varmistua.
  3. Pidä tunnukset omana tietonasi. Pankki ei koskaan pyydä luovuttamaan tunnuksiasi tekstiviestillä, puhelimitse tai sähköpostin välityksellä.
  4. Älä avaa pankin nimissä lähetettyjä sähköpostien tai tekstiviestien liitteitä. Varmista liitteiden aitous oman pankkisi asiakaspalvelusta. 
  5. Jos tuntematon ihminen pyytää sinua asentamaan laitteellesi ohjelman, älä tee niin. Asenna tarvitsemasi ohjelmat itse laitteesi sovelluskaupan kautta. 
  6. Älä vahvista tapahtumia, joita et tiedä itse tekeväsi. Lue vahvistuspyynnöt aina huolella – jos jokin ei täsmää, älä vahvista mitään. 
  7. Kysy epäselvissä tilanteissa. Jos yhteydenotto tai viesti epäilyttää, ole yhteydessä omaan pankkiisi ennen kuin teet mitään muuta.