Älä koskaan luovuta tunnuksiasi
Älä koskaan luovuta tunnuksiasi kenellekään – edes pankki tai viranomaiset eivät koskaan pyydä luovuttamaan tunnuksia puhelimitse, tekstiviestillä tai sähköpostilla. Näitä tietoja pyytävät tahot ovat aina huijareita. Älä myöskään asenna laitteellesi mitään ohjelmia, jos asennuksen kehottaa tekemään joku, jonka yhteydenottoa et odottanut. Epäselvissä tilanteissa ole aina yhteydessä asiakaspalveluumme.
Microsoftin tapauksessa muista, että Microsoft ei koskaan soita käyttäjälle ilman käyttäjän itse tekemää tukipyyntöä. Asennettavien sovellusten avulla huijarit yrittävät saada pääsyn laitteellesi sekä saada käyttöönsä verkkopankkitunnuksesi tai maksukorttitietosi. Huijarit saattavat myös pyytää luovuttamaan tiedot tai kuvan henkilöllisyystodistuksestasi. Näitä tietoja huijarit käyttävät siirtääkseen rahaa tileiltä tai tekemään maksuja kortillasi.
Huijauspuhelu 1: Asiakaspalvelunumeroa muistuttavasta numerosta
Asiakkaillemme on soitettu huijauspuheluita OP:n asiakaspalvelunumeroa muistuttavasti numerosta. Huijarit lähestyvät asiakkaita soittamalla ja esiintymällä OP Ryhmän työntekijänä. Puhelussa saatetaan kaupata olemattomia sijoitustuotteita, pyytää verkkopalvelutunnuksia tai muita henkilökohtaisia tietoja.
Toimi näin, jos epäilet joutuneesi huijauspuhelun uhriksi
- Sulje välittömästi verkkopalvelutunnukset soittamalla puhelinpalveluun OP 0100 0500.
- Puhelinpalvelun palveluajan ulkopuolella sulje tunnuksesi soittamalla OP:n Sulkupalvelun numeroon 0100 0555 (24 h/vrk). Ilmoita tapahtuneesta myös puhelinpalveluun sen avauduttua.
- Jos epäilet laitteellesi asennetun ylimääräisiä ohjelmia, puhdistuta se ammattilaisella ennen kuin käytät uusia tunnuksiasi laitteellasi.
Huijauspuhelu 2: Microsoftin teknisen tuen nimissä
Suomalaisille on viime aikoina soitettu runsaasti huijauspuheluita Microsoftin teknisen tuen nimissä. Soitot saattavat tulla suomalaisesta tai ulkomaisesta numerosta. Puhelun aikana soittaja yrittää saada puheluun vastanneen henkilön asentamaan erilaisia sovelluksia laitteelle. Soittaja voi vedota tietokoneen, tabletin tai älypuhelimen tietoturvaongelmiin. Tämä huijausmuoto on maailmalla yleinen.
Toimi näin, jos epäilet joutuneesi huijauspuhelun uhriksi
Mikäli olet saanut tällaisen puhelun ja asentanut jonkin sovelluksen laitteellesi, toimi seuraavalla tavalla:
- Sulje välittömästi verkkopalvelutunnukset ja kaikki maksukorttisi soittamalla puhelinpalveluun OP 0100 0500.
- Puhelinpalvelun palveluajan ulkopuolella sulje tunnuksesi soittamalla OP:n Sulkupalvelun numeroon 0100 0555 (24 h/vrk). Ilmoita tapahtuneesta myös puhelinpalveluun sen avauduttua.
- Kerro soittaessasi, että kyse on Microsoftin teknisen tuen nimissä soitetusta huijauspuhelusta, jonka perusteella olet asentanut uusia ohjelmia tai sovelluksia laitteellesi.
- Tarkista, onko tililläsi tai maksukortillasi veloituksia, joita et tunnista. Ilmoita näistä samalla kun soitat puhelinpalveluun tai sulkupalveluun.
- Puhdista laitteesi tai puhdistuta se ammattilaisella ja poista huijauksen yhteydessä asennetut sovellukset.
- Älä ota uusia verkkopalvelutunnuksia käyttöön ennen laitteen puhdistamista.