Huijauksessa uhrille soitetaan tai hänen kotiovellaan vieraillaan esittäytyen poliisina. Uhrille usein sanotaan, että hän on joutunut tai joutumassa rikoksen kohteeksi, ja poliisi tarvitsee hänen verkkopankkitunnuksensa tai korttitietonsa estääkseen rikoksen. Uhrille saatetaan myös sanoa, että hänen varansa ovat vaarassa ja ne on siirrettävä poliisin tilille turvaan.
Haluamme muistuttaa, että oikea poliisi tai pankki ei koskaan kysy verkkopankkitunnuksia tai korttitietoja, vaan kyseessä on aina huijaus, eikä tietoja siksi pidä luovuttaa kenellekään niitä kysyvälle.
Mikäli poliisi tai poliisiksi esittäytyvä henkilö on yhteydessä, yhteydenoton oikeellisuuden voi varmistaa seuraavilla keinoilla:
- Kysy poliisin nimi ja poliisilaitos, jossa hän työskentelee. Soita hänelle takaisin poliisin keskuksen kautta.
- Poliisilaitosten vaihteiden yhteystiedot löytyvät poliisin verkkosivulta www.poliisi.fi.
- Jos ovelle ilmaantuu poliisina esiintyvä henkilö, pyydä häntä näyttämään virkamerkki, ennen kuin päästät häntä sisälle. Oikea poliisi näyttää pyydettäessä virkamerkin ja antaa katsoa sitä rauhassa.
- Jos poliisiksi esittäytyvä henkilö soittaa tai tulee kotiovellesi ja kyselee pankkitietojasi, soita 112.
Mikäli epäilet luovuttaneesi verkkopankkitunnukset tai korttitiedot huijareille, toimi seuraavalla tavalla:
- Sulje välittömästi tunnukset soittamalla OP:n puhelinpalvelun numeroon 0100 0500 (ma-pe 8-16).
- Puhelinpalvelun palveluajan ulkopuolella sulje tunnuksesi soittamalla Sulkupalveluun + 358 20 333 (24 h/vrk).
- Ilmoita tapahtuneesta myös puhelinpalveluun sen avauduttua.
- Tee rikosilmoitus.
Varaudu jo ennalta:
- Keskustele valepoliiseista varsinkin iäkkäämpien läheistesi kanssa.
- Valepoliisien yleisin yhteydenottotapa on puhelinsoitto. Pohtikaa iäkkäämpien läheisten kanssa, onko heidän puhelinnumeronsa oltava saatavilla numeropalveluissa, vai voisiko sen muuttaa salaiseksi.
- Valepoliisihuijausten uudempi ja toistaiseksi harvinaisempi muoto ovat valesukulaishui-jaukset, joissa ikäihmisille soitetaan ja ilmoitetaan jonkun heidän sukulaisensa olevan pu-lassa ja tarvitsevan kiireellisesti rahaa. Varat pyydetään siirtämään tilille, joka ei ole aiemmin ollut pulassa olleen sukulaisen käytössä.
- Jotkut ikäihmiset ovat alttiita myös erilaisille tilausansoille, joissa henkilöä erehdytetään ti-laamaan tuotteita tai palveluja, joille hänellä ei ole tarvetta tai joita ei välttämättä ole olemassakaan.