OPn nimissä on liikkeellä huijaussähköposteja otsikolla "Tärkeä viesti verkkopankissa". Huijaussähköpostissa viitataan viestiin verkkopankissa, joka tulisi lukea klikkaamalla sähköpostissa olevaa linkkiä. Viestissä kerrotaan myös, että tili on jäädytetty turvallisuussyistä, koska verkkopankista ei ole kirjauduttu ulos Kirjaudu ulos -painikkeella. Viestin mukaan turvalukon voisi poistaa kirjautumalla tunnuksilla viestin linkistä.
Huijaussivustolla ensimmäisessä vaiheessa yritetään saada tietoon verkkopalvelutunnusten lisäksi henkilö- ja osoitetietoja. Toisessa vaiheessa pyydetään lataamaan ”avainlukukortin” kuva sivustolle. Mikäli huijaussivustolla on antanut henkilökohtaisia tietoja, huijari saattaa myös soittaa ja urkkia puhelimitse avainlukuja. OPn puhelinpalvelusta saapuvan soiton tunnistat numerosta 010 252 0500. Älä luovuta huijarille mitään tietoja!
Oikean pankin sivuston tunnistat mm. seuraavista asioista:
- Selaimen osoiterivillä oleva osoite alkaa https://
- Sivuston varmenne on myönnetty OP Ryhmälle (esim. OP Osuuskunta).
- Varmenteen myöntäjä/julkaisija on Symantec
- Varmenne on voimassa
Muistathan, että OP ei koskaan pyydä kirjautumaan verkkopalveluihin sähköpostissa tai tekstiviestissä olevan linkin kautta tai lähettämään henkilökohtaisia verkkopalvelutunnuksiasi, luottokortin tietoja tai henkilötunnusta sähköpostitse tai tekstiviestillä. Mikäli saat huijausviestin, älä vastaa viestiin tai klikkaa viestissä olevaa linkkiä.
Mikäli olet luovuttanut verkkopalvelutunnuksesi huijaussivustolla, sulje ne välittömästi soittamalla OP 0100 0500 (arkisin kello 8-22, pvm/mpm) puhelinpalveluun. Puhelinpalvelun palveluajan ulkopuolella sulje tunnuksesi soittamalla Sulkupalveluun +358 20 333 (24 h/vrk). Ilmoita tapahtuneesta myös puhelinpalveluun sen avauduttua.
Esimerkki huijausviestistä:
Esimerkki huijaussivustosta:
Esimerkki huijaussivustosta: