Kirjautuminen ja maksaminen muuttui 12.9.2019

Kirjautuessasi op.fi-palveluun saat tekstiviestin, joka kertoo mikä avainluku sinun tulee valita. Etsi tekstiviestin numeroa vastaava avainluku avainlukulistaltasi ja kirjoita se op.fi-palveluun.

Mobiilipalveluissa tunnistautuminen onnistuu ainoastaan Mobiiliavaimella. Op.fi-palveluun kirjaudut käyttäjätunnuksella, salasanalla ja tarvittaessa lisävahvistusnumeroosi lähetettävällä tekstiviestillä, joka sisältää vahvistukseen tarvittavan avainluvun tiedot. Tekstiviestivahvistusta ei vaadita joka kerta, tällöin kirjaudut käyttäjätunnuksella, salasanalla ja avainlukulistalla, kuten ennenkin. 


Jotta asiointisi sujuu vaivattomasti muutosten myötä, huomioithan nämä:


Tarkista lisävahvistusnumerosi


Olethan jo tarkistanut lisävahvistusnumerosi? Kirjautuminen ja maksujen vahvistaminen op.fi-palvelussa ei enää onnistu ilman tekstiviestivahvistusta. Tekstiviesti lähetetään tarvittaessa lisävahvistusnumeroosi, eli tiedoissasi olevaan puhelinnumeroosi. Lisävahvistusnumeron päivittämisessä voi esiintyä viiveitä, joten se kannattaa päivittää tai lisätä mahdollisimman pian.
Lisävahvistusnumeron voit jatkossa tarkistaa kirjautumalla op.fi-palveluun:

 

Mikäli tiedoissasi on väärä numero tai tarvitset apua lisävahvistusnumeron päivittämisessä, ota yhteyttä puhelinpalveluumme. Apua saat myös käymällä omassa pankissasi.

Tarkista asiakaspalvelun yhteystiedot

Tarkista konttoreiden aukioloajat 

Huomioithan, että lisävahvistusnumero on henkilökohtainen ja se voi olla liitettynä vain yhteen henkilöasiakkaan tunnukseen. Yritysasiakkaan ja henkilöasiakkaan tunnukseen voi olla liitettynä sama lisävahvistusnumero. 


Pankin lähettämät lisävahvistuksen tekstiviestit lähetetään aina numerosta +358 40 711 8180 ja viestien allekirjoittajana on OP.


OP Saavutettava korvaa verkkopalvelun tekstiversion (pda.op.fi)


Verkkopalvelun tekstiversio poistui käytöstä 10.9.2019. Siirrythän käyttämään OP Saavutettava -verkkopalvelua, jotta takaat sujuvan asioinnin jatkossakin. OP Saavutettava -verkkopalveluun kirjaudut osoitteesta: 

saavutettava.op.fi 


Alaikäisen lapsen pankkiasioiden hoitaminen

Maksupalvelulain muutokset koskevat myös alaikäisten pankkiasiointia. Alaikäisen rahastoasioita voit edelleen hoitaa alaikäisen tunnuksilla, kunhan tunnukseen on liitettynä lisävahvistusnumero. Vanhemman puhelinnumero voidaan liittää alaikäisen tunnukseen, jos numeroa ei ole liitetty vanhemman omaan tunnukseen. Jos sinulla on ongelmia lisävahvistusnumeron liittämisessä, ole yhteydessä omaan pankkiisi.


Kortilla maksaminen verkossa


Uuden maksupalvelulain myötä verkkokauppojen korttimaksuihin tulee vaiheittain muutoksia. 

Verkko-ostosten vahvistaminen Mobiiliavaimella tulee mahdolliseksi vaiheittain uusiessamme asiakkaiden kortteja syyskuusta 2019 alkaen. Tekstiviestipohjainen tunnistautuminen (kertakäyttöinen salasana) säilyy asiakkaillamme, joilla ei ole OP:n verkkopalvelutunnuksia. 

Jatkossa lähtökohtaisesti kaikki verkko-ostot edellyttävät oston vahvistusta vahvasti tunnistautumalla. Tämä koskee myös alaikäisten tekemiä verkko-ostoja. Muutokset tulevat näkymään vaiheittain palveluntarjoajista riippuen.


Mobiiliavain – turvallinen ja helppo tapa tunnistautua mobiilikanavassa


Älypuhelimilla ja tableteilla voit asioida OP-mobiilissa tai OP-yritysmobiilissa. Kirjaudut ja vahvistat maksuja Mobiiliavaimen avulla. Mobiiliavain on sovelluksessa toimiva sähköinen tunnistusmenetelmä, joka täyttää lakimuutoksen edellyttämät vahvan tunnistautumisen vaatimukset.


Tavoitteena on, että loppuvuodesta voit käyttää Mobiiliavainta kirjautumiseen ja maksujen vahvistamiseen myös op.fi-palvelussa. 


Uusia palveluntarjoajia tiliesi hallinnointiin ja maksujen suorittamiseen


Uuden maksupalveludirektiivin PSD2:n myötä sinun on mahdollista käyttää muidenkin kuin oman pankkisi sovelluksia tiliesi hallinnoimiseen ja maksujen suorittamiseen. Tällä hetkellä Suomessa toimii yksi uusi palveluntarjoaja. Päätös uusien palveluiden käytöstä on aina sinun. 


Lue lisää tunnistautumisesta