Nätfiskemeddelanden i OPs namn

Det förekommer falska e-postmeddelanden som fiskar efter bankkoder av OPs kunder. Som avsändare till meddelandet syns en adress som påminner om OPs e-postadress och meddelandet har undertecknats av kundtjänsten (asiakaspalvelu). I meddelandet anges att på grund av uppdateringar i nätbanken ska användaren godkänna uppdateringen genom att logga in i nätbanken via en länk i meddelandet. I meddelandet anges också att kunden kontaktas inom några dagar.

Om du har lämnat ut personliga uppgifter, till exempel ditt telefonnummer, på en bluffwebbplats kan bedragaren låtsas vara bankens representant och ringa från ett telefonnummer som har förfalskats att se ut som numret till OPs kundtjänst. Samtalet kan också komma från ett nummer som påminner om kundtjänstens telefonnummer. Lämna inte ut någon information till bedragare!

Du kan kontrollera att du är på bankens rätta webbplats bl.a. av följande:

Certifikatet för sidan har beviljats till OP Gruppen (t.ex. OP Osuuskunta).

Certifikatet har beviljats/utfärdats av Symantec, Entrust eller DigiCert

Certifikatet är i kraft

 

Kom ihåg att OP aldrig ber någon logga in i nättjänster via en länk i ett e-postmeddelande eller textmeddelande. OP ber aldrig heller att få dina personliga nättjänstkoder, kreditkortsuppgifter eller din personbeteckning per e-post eller textmeddelande. Om du får ett falskt meddelande, svara inte på meddelandet och klicka inte på någon länk i det.

Om du har lämnat ut dina nättjänstkoder på en bluffwebbplats, ska du omedelbart spärra dina koder genom att ringa telefontjänsten på numret 0100 0500 (vardagar klockan 8–22, lördagar klockan 10–16, lna/msa). Utanför telefontjänstens öppettider ska du spärra dina koder genom att ringa Spärrtjänsten +358 20 333 (24 h/dygn). Anmäl det som hänt också till telefontjänsten då den öppnat.

 

Exempel på nätfiskemeddelande:

 

 

Exempel på nätfiskesida: