Juuri nyt: Varo tekstiviestejä, joissa on linkki myöhästyneen laskun maksamiseen

Huijareiden lähettämiä tekstiviestejä on jälleen liikkeellä runsaasti. Varo erityisesti viestejä, joissa sinua pyydetään maksamaan erääntynyt lasku linkin kautta.

Tekstiviestien avulla huijarit yrittävät saada haltuunsa pankkitunnuksesi. Älä klikkaa viesteissä olevia linkkejä.

Millaisesta huijauksesta on kyse? 

1. Saat tekstiviestin, jossa sinua pyydetään välittömästi maksamaan lasku. Viestissä on linkki, joka näyttää siltä kuin se johtaisi tunnetun palveluntarjoajan sivulle. Oikeasti linkki johtaa väärennetylle sivulle, jossa sinulta kysytään pankkitunnuksiasi. Jos kerrot sivulla pankkitunnuksesi, ne päätyvät huijarille.



 

2. Tämän jälkeen saapuu uusi tekstiviesti, jossa kerrotaan, että pankin asiakaspalvelija soittaa sinulle hetken kuluttua.


 

3. Seuraavaksi saat puhelun. Soittaja väittää olevansa pankin työntekijä, joka kertoo varojesi vaarantuneen ja kehottaa sinua siirtämään rahasi ”turvatilille”. Hän on valmis antamaan ohjeet rahojen siirtämiseen. Oikeasti rahat päätyvät huijarille.

Jos epäilet joutuneesi huijauksen uhriksi

Kun tarvitset apua tilanteen arviointiin tai epäilet joutuneesi huijauksen kohteeksi, soita asiakaspalveluumme 0100 0500 (henkilöasiakkaat) tai 0100 05151 (yritysasiakkaat). Asiakaspalvelumme on avoinna ma-pe klo 8–16. Muina aikoina soita OP:n sulkupalvelunumeroon 0100 0555. Se on auki vuorokauden ympäri. Ilmoita tapahtuneesta myös asiakaspalveluun sen avauduttua.

Näin varmistat, että puhut oikeasti pankin asiakaspalvelijan kanssa

  1. Muista, ettei pankkisi koskaan pyydä sinulta käyttäjätunnusta ja salasanaa puhelimitse tai viestillä lähetetyn linkin kautta.
  2. Tarkista oikeat asiakaspalvelunumerot pankkisi kotisivuilta. 
  3. Jos käytössäsi on OP-mobiili-sovellus, voit aina pyytää puhelun varmistamista puhelinsoiton yhteydessä. Lue ohjeet puhelun varmistamiseen

Tarkista tekstiviestien lähettäjän tiedot

Tekstiviestien lähettäjän nimeen kannattaa kiinnittää huomiota. Huijarit eivät voi lähettää tekstiviestejä nimellä OP. Siksi he käyttävät mahdollisimman samankaltaisia lähettäjänimiä, kuten O.P. tai OP TURVA RY. Varo tällaisia lähettäjiä, äläkä klikkaa viesteissä olevia linkkejä tai soita niissä mainittuihin puhelinnumeroihin.

Näin viestimme eroavat huijauksista

Pankki tai viranomainen ei soita puheluita, joissa pyytää asiakasta luovuttamaan verkkopalvelutunnukset, tekemään maksuja tai asentamaan laitteelle sovellusta lähettämänsä linkin kautta.

Emme koskaan lähetä sinulle viestejä, joissa on linkki verkkopankin kirjautumissivulle. Pankki ei myöskään koskaan kysy sinulta tunnuksesi tai korttiesi tietoja viesteillä. Tällaiset viestit ovat huijauksia, eikä sinun pidä klikata niissä olevia linkkejä.

Edes maksun vastaanottoa tai peruutusta varten sinun ei tarvitse kirjautua linkistä, vahvistaa koodeilla tai luovuttaa tietojasi. Jos sinua pyydetään toimimaan näin, ole yhteydessä pankin asiakaspalvelunumeroon, jonka olet itse varmistanut pankin verkkosivuilta.