Tällä hetkellä on liikkeellä huijauspuheluita, joissa rikolliset esiintyvät esimerkiksi pankin, viranomaisten tai muiden organisaatioiden työntekijöinä. Rikollinen voi väittää siirtävänsä puhelun myös "pankin turvallisuusosastolle".
Puhelussa rikollinen voi kertoa esimerkiksi, että tililläsi on havaittu epätavanomaista toimintaa tai että nimissäsi on haettu lainoja. Puhelussa rikollinen kysyy verkkopalvelutunnuksiasi tai pyytää sinua siirtämään rahasi niin sanotulle turvatilille. Mitään turvatiliä ei ole oikeasti olemassa ja varat päätyvät rikollisille.
Rikolliset voivat myös lähestyä sinua ensin tekstiviestillä, jossa he pyytävät sinua soittamaan annettuun numeroon.
Miten minun tulisi toimia?
- Muista, että pankki tai viranomainen ei koskaan soita puheluita, joissa pyytää sinua kertomaan verkkopalvelutunnuksesi tai tekemään maksuja.
- Älä tee mitään, mitä epäilyttävässä puhelussa kehotetaan. Lopeta puhelu ja ilmoita asiasta omaan pankkiisi.
- Jos saat tekstiviestin, jossa kerrotaan esimerkiksi lainahakemuksesta tai oudoista tapahtumista tililläsi, älä soita viestissä annettuun puhelinnumeroon. Älä myöskään klikkaa tekstiviesteissä mahdollisesti olevia linkkejä.
Tee näin, jos epäilet tunnustesi joutuneen vääriin käsiin
Jos epäilet tunnustesi joutuneen vääriin käsiin, sulje OP:n tunnukset soittamalla numeroon 0100 0500 (henkilöasiakkaat) tai 0100 05151 (yritysasiakkaat). Asiakaspalvelumme on avoinna ma-pe klo 8–16. Muina aikoina soita OP:n sulkupalvelunumeroon 0100 0555. Se on auki vuorokauden ympäri. Ilmoita tapahtuneesta myös asiakaspalveluun sen avauduttua.
Näin viestimme eroavat huijauksista
Pankki tai viranomainen ei soita puheluita, joissa pyytää asiakasta antamaan verkkopalvelutunnukset, tekemään maksuja tai asentamaan laitteelle sovelluksia.
Emme koskaan lähetä sinulle viestejä, joissa on linkki verkkopankin kirjautumissivulle. Pankki ei myöskään koskaan kysy sinulta tunnuksesi tai korttiesi tietoja viesteillä. Tällaiset viestit ovat huijauksia, eikä sinun pidä klikata niissä olevia linkkejä.
Edes maksun vastaanottoa tai peruutusta varten sinun ei tarvitse kirjautua linkistä, vahvistaa koodeilla tai luovuttaa tietojasi. Jos sinua pyydetään toimimaan näin, ole yhteydessä pankin asiakaspalveluun.