Juuri nyt: Huijaustekstiviestejä ja -puheluita runsaasti liikkeellä viikonloppuisin

Rikolliset hyödyntävät huijauksissa erilaisia tekstiviestien ja puheluiden yhdistelmiä. Huijausviestejä lähetetään tyypillisesti enemmän viikonloppuisin. Jos saat huijausviestin, varo sen jälkeen saapuvaa puhelua pankin "turvallisuusosaston" nimissä.

Huijarit suosivat nykyään yhä monimutkaisempia huijauksia, joissa voi olla useita eri vaiheita. Yhdistelmähuijauksissa huijarit lähettävät suuren määrän huijausviestejä eri toimijoiden nimissä sattumanvaraisesti valitulle joukolle ihmisiä. Siispä kuka tahansa voi saada huijausviestin. Huijarit ilmoittavat esimerkiksi erääntyneestä laskusta ja perintäuhkasta ja pyrkivät siten hyödyntämään ihmisten hätääntymistä ja tunnollisuutta.

Esimerkkejä huijausviesteistä

      

 

Huijausviestissä voi olla linkki, jonka kautta kehotetaan kirjautumaan verkkopankkitunnuksilla tai jättämään yhteystiedot. Huijarin tavoitteena voi olla verkkopankkitunnusten tai henkilötietojen kuten puhelinnumeron kerääminen. Näitä tietoja huijari hyödyntää huijauksen seuraavassa vaiheessa eli huijauspuhelussa, joka tyypillisesti tehdään pankin "turvallisuusosaston" nimissä.

  • Ole tarkkana, kun saat tekstiviestejä, jotka sisältävät linkin.  
  • Verkkopankkitunnuksia ja henkilötietoja tulee käsitellä huolellisesti, eikä niitä saa koskaan syöttää tuntemattomalle sivustolle tai sanoa kenellekään ääneen.
  • Kiinnitä huomiota tekstiviestien lähettäjätietoon. Huijareilla ei ole pääsyä ”OP” tunnuksen alla lähettyjen tekstiviestien viestiketjuun, minkä vuoksi huijarit pyrkivät luomaan samankaltaisia lähettäjätunnuksia esim. ”O.P.” tai ”OP laina”. Tällaisia lähettäjätunnuksia tulee varoa.
  • Tarkista myös tekstiviestissä mainitut linkit ja puhelinnumerot virallisilta verkkosivuilta.

Huijausviestiä seuraa puhelu pankin ”turvallisuusosaston” nimissä

Huijari saattaa osata kertoa hyvinkin yksityiskohtaisia tietoja pankkiasioistasi, mutta älä anna sen hämätä. Tunnuksesi ovat voineet päätyä hänen tietoonsa huijauksen aikaisemmassa vaiheessa, jos olet syöttänyt ne tekstiviestistä olleen linkin kautta avautuneelle huijaussivustolle.

  • Muista, että pankki ei koskaan pyydä sinulta verkkopankkitunnusta ja salasanaa puhelimitse.
  • Pankilla ei myöskään ole käytössä turvatiliä, jonne asiakas voisi siirtää varat turvaan. Tällaisessa tilanteessa rahat päätyvät oikeasti huijarin tilille.
  • Huijarit vetoavat kiireeseen ja taloudelliseen uhkaan. He pyrkivät aiheuttamaan paniikkia ja kiireen tuntua kertomalla, että rahasi ovat jollain tavalla vaarassa. Pysy rauhallisena ja pohdi soittajan tarkoitusperää myös tilanteissa, jotka vaikuttavat kiireellisiltä ja yllättäviltä.
  • Mikään pankkiasia ei ole niin kiireellinen, etteikö epämiellyttävässä tai epäilyttävässä tilanteessa voisi katkaista puhelua ja soittaa itse pankin asiakaspalvelunumeroon.

Toisinaan huijauspuheluissa rikolliset suostuttelevat asentamaan jonkin ohjelman tietokoneelle tai älylaitteelle. Todellisuudessa kyse on haittaohjelmasta, joka antaa huijarille pääsyn laitteeseen ja siten mahdollistaa esimerkiksi pankkitunnusten vakoilun. Älä asenna laitteillesi ohjelmia, jos joku sinulle tuntematon sitä puhelimessa pyytää.

Näin varmistat, että puhut varmasti pankin asiakaspalvelijan kanssa

  1. Muista, ettei pankkisi koskaan pyydä sinulta käyttäjätunnusta ja salasanaa puhelimitse.  
  2. Tarkista oikeat asiakaspalvelunumerot pankkisi kotisivuilta. 
  3. Jos käytössäsi on OP-mobiili-sovellus, voit aina pyytää puhelun varmistamista puhelinsoiton yhteydessä.

Jos epäilet joutuneesi huijauksen uhriksi

Kun tarvitset apua tilanteen arviointiin tai epäilet joutuneesi huijauksen kohteeksi, soita asiakaspalveluumme 0100 0500 (henkilöasiakkaat) tai 0100 05151 (yritysasiakkaat). Asiakaspalvelumme on avoinna ma-pe klo 8–16. Muina aikoina soita OP:n sulkupalvelunumeroon 0100 0555. Se on auki vuorokauden ympäri. Ilmoita tapahtuneesta myös asiakaspalveluun sen avauduttua.