1. Kun asiakas vastaa puheluun, käynnistyy nauhoite
Nauhoitteessa kerrotaan, että asiakkaan tililtä on yritetty tehdä ulkomaanmaksu. Asiakkaan tulee painaa numerovalintaa, jotta puhelu yhdistyy osuuspankkiin. Tässä tapauksessa puhelu yhdistyy suoraan huijarille.
- Älä vastaa tämän kaltaisiin nauhoitteisiin. Soita OP:n verkkosivuilta löytyvään asiakaspalvelunumeroon, kun tarvitset apua. Jos pankilla on tieto siitä, että asiakkaan varat ovat vaarantuneet ja tililtä yritetään tehdä huijausmaksua, pankki sulkee asiakkaan tilin ennen kuin soittaa asiakkaalle. Emme koskaan pyydä sinua pysäyttämään maksua tai siirtämään rahojasi turvaan puhelun aikana.
2. Huijauspuhelun aikana saapuu ”vahvistusviestejä”
Niiden avulla huijarit yrittävät vakuuttaa epäilevätkin asiakkaat siitä, että puhelu tulee oikeasti pankista. Viestit voivat liittyä asiakkaan tunnistamiseen tai maksun vahvistamiseen.
- Huijarit matkivat pankin aitoja turvatoimia, jotta he voisivat hämmentää sinua.
- Jos saat puhelun OP:lta, voit aina pyytää puhelun varmistamista OP-mobiilissa. Silloin näet kuka sinulle soittaa ja mistä. Jos OP-mobiilissa näkyvät tiedot täsmäävät käynnissä olevaan puheluun, vahvista tunnistautuminen asiakaspalveluun. Sinun ei tarvitse edes kirjautua mobiilisovellukseen varmistaaksesi puhelun tietoja. Ole siis tarkkana, miten varmistat puhelun.
Esimerkki väärennetystä ”vahvistusviestistä”:
3. Tunnistautuminen pyydetään tekemään nettisivulla
Puhelun aikana asiakas saa linkin op.fi-sivustoa muistuttavalle sivustolle, jossa hän voi tunnistautua verkkopankkitunnuksilla. Myös tällä tavalla huijarit pyrkivät vakuuttamaan asiakkaat puhelun aitoudesta.
- Emme koskaan pyydä sinua syöttämään pankkitunnuksiasi millekään sivustolle puhelun aikana.
- Kun hoidat pankkiasioitasi, tarkista aina sivuston osoite huolellisesti. Löydät palvelumme osoitteesta www.op.fi.
- Varmista, että sivusto toimii normaalisti: kokeile eri valikoita ja toimintoja. Huijaussivustot ovat yleensä hyvin pelkistettyjä, eivätkä sisällä op.fi-sivustolle ominaisia toiminnallisuuksia.
- Puheluiden varmistamisen voi tehdä ainoastaan OP-mobiilissa - ei koskaan nettisivujen tai linkkien kautta.
4. Suostuttelu ja ystävällinen puhetapa
Viime aikoina huijarit ovat korostaneet asiakkaan valinnanvapautta ja vapaaehtoisuutta ryhtyä toimiin. Näin on tehty erityisesti turvatilihuijauksissa, jotka perustuvat siihen, että asiakas itse siirtää varat huijareiden tilille. Huijarit kertovat, etteivät halua painostaa vaan asiakas tekee itse päätöksen. He sanovat, että voivat auttaa asiakasta avaamaan uuden tilin, jonne rahat saisi turvaan. Todellisuudessa tämä uusi tili ei ole asiakkaan vaan huijarin.
- Pankki ei avaa asiakkaalle uutta tiliä puhelimessa estääkseen varojen joutumista huijareille.
- Jos havaitsemme, että asiakkaan varat ovat vaarassa, teemme estävät toimet ennen kuin soitamme asiakkaalle. Emme koskaan soita sinulle silloin, kun tilanne on käynnissä ja sen estäminen vaatisi sinulta toimia.
- Jos puhelussa pyydetään ryhtymään välittömästi toimiin, katkaise puhelu ja soita itse OP:n asiakaspalveluun tai sulkupalveluun. Teemme estävät toimet aina välittömästi, emmekä tarvitse siihen asiakkaalta valtuutusta.
5. Soittajalla on hallussa asiakkaan henkilötietoja kuten puhelinnumero, nimi ja osoite
Henkilötietoja kertomalla huijari pyrkii lisäämään puhelun luotettavuutta. Todellisuudessa nämä tiedot eivät ole peräisin pankin järjestelmistä, vaan huijarit hankkivat tietoja numerotiedustelupalveluista ja verkosta.
- OP-mobiilin avulla voit varmistaa, että puhut oikeasti asiantuntijamme kanssa. Jos epäilet puhelun aitoutta, voit myös katkaista puhelun ja soittaa itse asiakaspalveluumme.
- Emme kerro asiakkaan henkilötietoja puhelimessa ennen kuin hän on tunnistautunut, koska henkilötiedot ovat pankkisalaisuuden alaisia. Älä siis usko huijareiden vakuutteluja, vaikka he kertoisivat erilaisia henkilö- tai pankkitietoja puhelun aikana.
Olemme varoittaneet huijauspuheluista aktiivisesti.
Jos epäilet joutuneesi huijauksen uhriksi
Kun tarvitset apua tilanteen arviointiin tai epäilet joutuneesi huijauksen kohteeksi, soita asiakaspalveluumme 0100 0500 (henkilöasiakkaat) tai 0100 05151 (yritysasiakkaat). Asiakaspalvelumme on avoinna ma-pe klo 8–16. Muina aikoina soita OP:n sulkupalvelunumeroon 0100 0555. Se on auki vuorokauden ympäri. Ilmoita tapahtuneesta myös asiakaspalveluun sen avauduttua.