Haittaohjelman avulla huijari voi hallita puhelintasi tai tablettiasi, vaikka se olisi lukittuna. Huijari voi päästä laitteellasi oleviin sovelluksiin ja viesteihin sekä saada tietoonsa pankkitunnuksesi. Haittaohjelma voi asentua laitteellesi, jos klikkaat linkkiä tai lataat sovelluksen, jonka huijari on kehottanut lataamaan sovelluskaupasta.
Huijarit voivat levittää haittaohjelmaa eri keinoin, kuten tekstiviesteillä, käytetyn tavaran markkinapaikkojen yksityiskeskusteluissa tai sosiaalisessa mediassa.
Toimi näin
Jos sinulla herää pienikin epäilys, että puhelimeesi tai tablettiisi on latautunut haittaohjelma, toimi alla olevien ohjeiden mukaan. Älä käytä puhelinta ennen puhdistusta (kohta 5). Tarkista tilitapahtumat jollakin toisella laitteella.
- Sammuta puhelimesta tai tabletista virta.
- Irrota puhelimesta sim-kortti.
- Ole viipymättä yhteydessä pankin asiakaspalveluun. Soita numeroon 0100 0500 (henkilöasiakkaat) tai 0100 05151 (yritysasiakkaat). Asiakaspalvelumme on avoinna ma-pe klo 8–16. Muina aikoina soita OP:n sulkupalvelunumeroon 0100 0555. Se on auki vuorokauden ympäri. Ilmoita tapahtuneesta myös asiakaspalveluun sen avauduttua.
- Tee rikosilmoitus poliisille. Kerro, että soittaja pyysi lataamaan laitteellesi epäilyttävän ohjelman.
- Vie puhelimesi tai tablettisi operaattorin puhelinhuoltoon tai esimerkiksi isompaan tavarataloon, josta löytyy laitehuolto. Kerro, että laitteesi pitäisi puhdistaa, koska siinä on mahdollisesti haittaohjelma. Ota uudet käyttäjätunnukset ja OP-mobiili käyttöön vasta puhdistuksen jälkeen.
Jos havaitset tilitapahtumissasi poikkeuksellista toimintaa edellä mainittujen toimenpiteiden jälkeen
Ole viipymättä yhteydessä pankin asiakaspalveluun. Soita numeroon 0100 0500 (henkilöasiakkaat) tai 0100 05151 (yritysasiakkaat). Asiakaspalvelumme on avoinna ma-pe klo 8–16. Muina aikoina soita OP:n sulkupalvelunumeroon 0100 0555. Se on auki vuorokauden ympäri. Ilmoita tapahtuneesta myös asiakaspalveluun sen avauduttua.