Huijaussähköposteja OP Ryhmän nimissä

OP:n asiakkaille on viime aikoina lähetetty huijaussähköposteja OP Ryhmän nimissä. On mahdollista, että huijarit yrittävät kalastella myös muiden pankkien verkkopankkitunnuksia.

Viesteissä voidaan väittää, että asiakas olisi syöttänyt verkkopankin salasanan väärin ja pyydetään palauttamaan käyttöoikeudet klikkaamalla linkkiä. Viesteissä oleva linkki voi ohjata op.fi-palvelua muistuttavalle huijaussivustolle, jossa kysytään esimerkiksi verkkopankkitunnuksia ja salasanaa.
 

Älä koskaan luovuta tunnuksia tai salasanojasi kenellekään

 
Älä koskaan luovuta tunnuksiasi toisen käyttöön tai paljasta tunnuslukujasi kenellekään – edes pankki tai viranomaiset eivät koskaan pyydä luovuttamaan tunnuksiasi tekstiviestillä, puhelimitse tai sähköpostin välityksellä esim. tietojen päivitysten tai lakimuutoksen yhteydessä. Epäselvissä tilanteissa ole aina yhteydessä asiakaspalveluumme. 
 

Toimi näin, jos epäilet joutuneesi huijaussähköpostin uhriksi

 
Jos epäilet tunnustesi joutuneen vääriin käsiin, toimi seuraavalla tavalla:
 
  • Sulje välittömästi verkkopankkitunnukset soittamalla puhelinpalveluun numeroon OP 0100 0500. 
  • Puhelinpalvelun palveluajan ulkopuolella sulje tunnuksesi soittamalla OP:n Sulkupalvelun numeroon +358 100 0555 (24 h/vrk). 
  • Ilmoita tapahtuneesta myös puhelinpalveluun sen avauduttua. 

Näin varmistat, että olet op.fi-palvelussa

 
Oikean op.fi-palvelun tunnistat mm. seuraavista asioista: 
 
  • Sivuston varmenne on myönnetty OP Ryhmälle (esim. OP Osuuskunta). 
  • Sertifikaatissa on OP:n verkko-osoite (domain) 
  • Varmenteen myöntäjä/julkaisija on Symantec, Entrust tai DigiCert 
  • Varmenne on voimassa

Esimerkki huijaussähköpostista: