Huijaussähköpostissa kerrotaan päivityksestä, joka tulisi tehdä klikkaamalla sähköpostissa olevaa linkkiä. Jos olet antanut henkilökohtaisia tietojasi huijaussivustolla, huijari saattaa myös soittaa esiintyen esimerkiksi OPn turvallisuushenkilönä ja urkkia siten lisätietoja. Puhelut voivat saapua tuntemattomasta numerosta. OPn puhelinpalvelusta saapuvan soiton tunnistat numerosta 010 252 0500.
Älä luovuta huijarille mitään tietoja!
Oikean pankin sivuston tunnistat mm. seuraavista asioista:
- Selaimen osoiterivillä oleva osoite alkaa https://
- Sivuston varmenne on myönnetty OP Ryhmälle (esim. OP Osuuskunta).
- Varmenteen myöntäjä/julkaisija on Symantec
- Varmenne on voimassa
Lue myös saamasi tekstiviestit huolella
Jos saat puhelimeesi tekstiviestillä lisävahvistusviestin, jossa pyydetään poistamaan puhelinnumero lisävahvistuksesta tai vahvistamaan maksu, etkä ole itse tätä tekemässä, keskeytä asiointi ja ole välittömästi yhteydessä pankkiin. OPn lisävahvistusviestit tulevat numerosta +358 40 711 8180. Pankki ei koskaan soita tästä numerosta.
Muistathan, että OP ei koskaan pyydä kirjautumaan verkkopalveluun sähköpostissa tai tekstiviestissä olevan linkin kautta tai lähettämään henkilökohtaisia verkkopalvelutunnuksiasi, korttitietoja tai henkilötunnusta sähköpostitse tai tekstiviestillä. Mikäli saat huijausviestin, älä vastaa viestiin tai klikkaa viestissä olevaa linkkiä. Jos olet luovuttanut verkkopankkitunnuksesi tai korttitietosi huijaussivustolla, sulje ne välittömästi soittamalla OP 0100 0500 puhelinpalveluun (arkisin kello 8-22, pvm/mpm). Puhelinpalvelun palveluajan ulkopuolella sulje tunnuksesi tai korttisi soittamalla sulkupalveluun +358 20 333 (24 h/vrk). Ilmoita tapahtuneesta myös puhelinpalveluun sen avauduttua.
Esimerkki huijaussähköpostista: