OPn asiakkaiden tunnuksia kalastellaan kahdella eri tyyppisellä huijaussähköpostilla. Ensimmäisessä kerrotaan että ”verkkotilin salainen koodi” on syötetty väärin ja pyydetään tekemään käyttöoikeuksien palautus linkin kautta. Toinen sähköposti kertoo kirjautumisyrityksestä uudelta laitteelta tai paikasta ja pyytää vahvistamaan henkilöllisyyden klikkaamalla linkkiä.
Jos huijaussivustolla on antanut henkilökohtaisia tietoja, huijari saattaa myös soittaa ja urkkia puhelimitse avainlukuja. OPn puhelinpalvelusta saapuvan soiton tunnistat numerosta 010 252 0500. Älä luovuta huijarille mitään tietoja!
Mikäli olet klikannut huijaussähköpostin linkkiä, tulee käyttämäsi laitteen puhtaudesta varmistua ennen kuin laitetta käytetään pankkiasiointiin.
Oikean pankin sivuston tunnistat mm. seuraavista asioista:
- Selaimen osoiterivillä oleva osoite alkaa https://
- Sivuston varmenne on myönnetty OP Ryhmälle (esim. OP Osuuskunta).
- Varmenteen myöntäjä/julkaisija on Symantec
- Varmenne on voimassa
Muistathan, että OP ei koskaan pyydä kirjautumaan verkkopalveluihin sähköpostissa tai tekstiviestissä olevan linkin kautta tai lähettämään henkilökohtaisia verkkopalvelutunnuksiasi, luottokortin tietoja tai henkilötunnusta sähköpostitse tai tekstiviestillä. Mikäli saat huijausviestin, älä vastaa viestiin tai klikkaa viestissä olevaa linkkiä.
Mikäli olet luovuttanut verkkopalvelutunnuksesi huijaussivustolla, sulje ne välittömästi soittamalla OP 0100 0500 (arkisin kello 8-22, pvm/mpm) puhelinpalveluun. Puhelinpalvelun palveluajan ulkopuolella sulje tunnuksesi soittamalla Sulkupalveluun +358 20 333 (24 h/vrk). Ilmoita tapahtuneesta myös puhelinpalveluun sen avauduttua.
Esimerkit huijaussähköposteista: