Puhelun aikana soittaja yrittää saada puheluun vastanneen henkilön asentamaan erilaisia sovelluksia laitteelle. Soittaja voi vedota tietokoneen, tabletin tai älypuhelimen tietoturvaongelmiin. Tämä huijausmuoto on maailmalla yleinen.
Älä luovuta tunnuksia tai salasanoja kenellekään
Muista, että tällaiset puhelut ovat aina huijausta. Microsoft ei koskaan soita käyttäjälle ilman käyttäjän itse tekemää tukipyyntöä. Kenellekään yhteyttä ottavalle taholle ei koskaan pidä antaa verkkopalvelutunnuksia tai salasanoja. Näitä tietoja pyytävät tahot ovat aina huijareita.
Asennettavien sovellusten avulla huijarit yrittävät saada pääsyn laitteellesi sekä saada käyttöönsä verkkopankkitunnuksesi tai maksukorttitietosi. Huijarit saattavat myös pyytää luovuttamaan tiedot tai kuvan henkilöllisyystodistuksestasi. Näitä tietoja huijarit käyttävät siirtääkseen rahaa tileiltä tai tekemään maksuja kortillasi.
Toimi näin, jos epäilet joutuneesi huijauspuhelun uhriksi
Mikäli olet saanut tällaisen puhelun ja asentanut jonkin sovelluksen laitteellesi, toimi seuraavalla tavalla:
- Sulje välittömästi verkkopalvelutunnukset ja kaikki maksukorttisi soittamalla puhelinpalveluun OP 0100 0500.
- Puhelinpalvelun palveluajan ulkopuolella sulje tunnuksesi soittamalla OP:n Sulkupalvelun numeroon 0100 0555 (24 h/vrk). Ilmoita tapahtuneesta myös puhelinpalveluun sen avauduttua.
- Kerro soittaessasi, että kyse on Microsoftin teknisen tuen nimissä soitetusta huijauspuhelusta, jonka perusteella olet asentanut uusia ohjelmia tai sovelluksia laitteellesi.
- Tarkista, onko tililläsi tai maksukortillasi veloituksia, joita et tunnista. Ilmoita näistä samalla kun soitat puhelinpalveluun tai sulkupalveluun.
- Puhdista laitteesi tai puhdistuta se ammattilaisella ja poista huijauksen yhteydessä asennetut sovellukset.
- Älä ota uusia verkkopalvelutunnuksia käyttöön ennen laitteen puhdistamista.
Lue lisää Microsoftin nimissä tehtävistä huijauspuheluista Kyberturvallisuuskeskuksen sivuilta