Partiell delning av Cargotec Abp 30.6

Cargotec separerar Kalmar som ett självständigt börsbolag genom partiell delning.

Cargotec genomför den partiella delningen som gäller Kalmar som planerat 30.6.2024. Cargotecs tre affärsverksamheter har kända, starka varumärken i sina branscher: Kalmar, Hiab och MacGregor. Vid den partiella delningen separeras Kalmar som ett självständigt börsbolag, och Cargotec består i fortsättningen av Hiab och MacGregor.
 
Vid delningen får Cargotecs aktieägare en ny aktie i Kalmar för varje aktie i Cargotec som de äger. Den som äger till exempel 20 B-aktier i Cargotec får 20 B-aktier i Kalmar. Aktieinnehav i Cargotec förblir oförändrade.
 
Delningen förutsätter inga åtgärder av Cargotecs aktieägare. 
 
Den som vill erhålla aktier i Kalmar ska köpa aktier i Cargotec senast 28.6.2024. Den första handelsdagen för Kalmars aktier på Nasdaq Helsingfors är uppskattningsvis 1.7.2024.
 
Kalmars aktier registreras på aktieägarnas värdeandelskonton och aktiesparkonton 1.7.2024.
 
Kalmars aktie har inget "noteringspris", det vill säga ett pris till vilket nya placerare kan teckna aktier då bolaget introduceras på börsen. Aktiekursen bestäms genom den normala börshandeln uppskattningsvis från 1.7.2024.
 

Viktiga datum

28.6.2024 Sista dagen att köpa aktier i Cargotec för att aktieägaren ska vara berättigad att erhålla aktier i Kalmar som delningsvederlag 

30.6.2024 Delningen verkställs
1.7.2024 Första handelsdagen med Cargotecs B-aktie 
(ISIN FI4000571013) utan Kalmar
1.7.2024* Handeln med Kalmars B-aktie inleds (ISIN FI4000571054)
*) Uppskattad tidpunkt

Beskattning och fastställande av anskaffningsutgiften i beskattningen

Mottagandet av Kalmars aktier orsakar inte aktieägare som är allmänt skattskyldiga i Finland några omedelbara skattepåföljder. Försäljningsvinsten (eller försäljningsförlusten) beskattas när aktieägaren säljer aktierna i Kalmar som hen mottagit. 

Anskaffningsutgiften för aktien i Cargotec fördelas mellan Cargotec och Kalmar. Förhållandet bygger på fördelningen av nettoförmögenheten mellan bolagen vid delningsögonblicket. Alternativt kan förhållandet bestämmas utifrån aktiernas gängse värden, om detta förhållande avviker betydligt från förhållandet enligt nettoförmögenheten. I praktiken har en skillnad om 20 procentenheter betraktats som betydande.

Skatteförvaltningen anser att man som aktiernas gängse värde i det vid delningen nybildade bolaget och det partiellt delade bolaget kan betrakta den vägda medelkursen för den första dagen då aktierna noterades, eller i andra hand den motsvarande medelkursen för de fem första börsdagarna, om den sist nämnda medelkursen anses ge en bättre beskrivning av aktiernas gängse värde.

Skatteförvaltningen väntas ge anvisningar och fastställa fördelningen av anskaffningsutgiften uppskattningsvis inom sex månader från delningen.

Anskaffningsutgiften för OP:s förvarskunders aktier i Cargotec och Kalmar uppdateras på rapporterna om förvaringen i enlighet med den fördelning som Skatteförvaltningen fastställer uppskattningsvis inom sex månader. Fram till dess visas ingen anskaffningsutgift för aktier i Cargotec och Kalmar på värdeandelskontona i vyn för placeringar i op.fi och OP-mobilen.