Moni yritys on toimintansa aikana luonut strategian eli toimintasuunnitelman siitä, miten se aikoo tulevaisuudessa menestyä. Melko moni yritys on myös jättänyt toteuttamatta strategiansa. Syynä on useimmiten päälle puskeva arki – kun todellisuudessa hyvin tehdyllä toimintasuunnitelmalla voisi menestyä paremmin tulevaisuudessa ja taklata monet arjen haasteet.
– Yritys ilman strategiaa on kuin ryhmä ihmisiä suunnistamassa ilman karttaa. Strategia ja kartat vievät vieraassa maastossa paikasta A paikkaan B. Strategian toimeenpano on yksinkertaista mutta systemaattista työtä, jossa yritystä muutetaan askel askeleelta, kasvuyrityksiä menestykseen luotsaava hallitusammattilainen ja strategiatyön sanansaattaja Mika Sutinen sanoo.
Pilko kokonaisuus konkreettiseksi tekemiseksi
Strategiatyö on hedelmällisintä, kun kaikki organisaatiossa otetaan mukaan strategian luomiseen ja jalkautukseen. Niin tehtiin esimerkiksi Mustissa ja Mirrissä, jonka Sutinen yhdessä Vaaka Partnersin kanssa osti vuonna 2010. Yhtiö teki tuolloin 22 miljoonaa euroa liikevaihtoa ja 1,5 miljoonaa euroa tappiota.
Strategiaan voi esimerkiksi kuulua, että seuraavien viiden vuoden aikana jostain liiketoiminnasta luovutaan, palvelujen osuutta kasvatetaan nollasta 30 prosenttiin tai yritys kehittää viisi omaa tuotetta. Strategia viedään käytäntöön luomalla kunkin yrityksen kulttuuriin soveltuva toimintamalli ja siihen kytkeytyvät rutiinit, joilla kyseisiin tavoitteisiin päästään.
– Tyypillisesti kokonaisuus pilkotaan konkreettiseksi tekemiseksi pää- ja aliprojekteineen. Päätetään esimerkiksi, kuka tekee, mitä ja mihin mennessä, ja kaikki tämä otetaan ylös projektisuunnitelmaan. Lisäksi on sovittava, miten etenemistä seurataan systemaattisesti, esimerkiksi joka viikko. Ja sitten vain toteuttamaan!, Sutinen kannustaa.
Toimivia malleja on runsaasti, mutta yhtenäistä niille on se, että niistä pidetään uskollisesti kiinni, sillä strateginen muutos vaatii aina aikaa ja pitkäjänteisyyttä.
Edistä muutosta esimerkiksi kahden viikon sprinteissä
Mustissa ja Mirrissä Sutinen alkoi toimitusjohtajan roolissa nostaa yhtiötä kohti menestystä muutostyöllä, jossa oli yhdeksän isoa strategista muutostarvetta alaprojekteineen. Suunnitelmana oli muun muassa oman suorahankinnan, palveluiden sekä omien brändien kehittäminen, kun Musti ja Mirri oli aiemmin myynyt ainoastaan kansainvälisiä eläinruokia.
Jokaisella projektilla ja alaprojektilla oli oma omistajansa, ja muutosta vietiin eteenpäin kahden viikon sprinteissä. Projektien vetäjät kokoontuivat joka toinen viikko konsernin johdon kanssa tarkistamaan, mitä edellisten viikkojen aikana oli saatu aikaiseksi ja mitä seuraavaksi tapahtuu.
– Muutostyö oli konkreettista ja tavoitteellista tekemistä. Ryhmäpaineen vuoksi paikalle ei kehdannut tulla ilman, että olisi edistänyt omaa tonttiaan.
Ilman muutosta ei ole menestystä
Mustissa ja Mirrissä muutostyötä tehtiin Sutisen johdolla lopulta reilun seitsemän vuoden ajan. Ensimmäisten viiden vuoden jälkeen omia brändejä oli 18, ja niistä tuli noin 60 prosenttia liikevaihdosta. Sutisen toimitusjohtajakauden lopussa vuonna 2017 yrityksen liikevaihto oli kasvanut liki 200 miljoonaan euroon ja kannattavuus oli vahvalla kasvupolulla.
Sutista harmittaa, kuinka niin monessa yrityksessä strategiat jäävät yleviksi julkilausumiksi, jotka eivät lopulta johda mihinkään konkreettiseen muutokseen. Tämä turhauttaa toistuessaan osallistujia, ja negatiivinen kierre on valmis. Sutinen sanoo tehneensä ja nähneensä viimeksi kuluneiden 30 vuoden aikana varmasti kaikki mahdolliset virheet strategiatyön kanssa, mutta myös toimiessaan sitouttavan strategian voiman. Perinteinen yrityksen arjen pyörittäminen on sata kertaa helpompaa kuin strategisen muutoksen johtaminen, mutta ilman muutosta ei ole menestystä.
– Strateginen muutos on yrityksille elintärkeää. Se myös saa työntekijöissä aikaan positiivista virettä, kun he pääsevät oikeasti muuttamaan toimintaa ja lisäämään yrityksen menestystä tulevaisuudessa. Parhaimmillaan yhteinen strategiatyö myös vahvistaa ihmisten sitoutumista yritykseen.