Kortin ja tunnusluvun huolellinen käyttö
- Opettele korttisi tunnusluku eli PIN-koodi ulkoa ja hävitä pankista mahdollisesti saamasi tunnuslukukirje. Älä merkitse tunnuslukua korttiin tai muualle.
- Voit tarkistaa unohtuneen tunnusluvun aina tarvittaessa maksutta kirjautumalla op.fi-palveluun tai OP-mobiiliin. Valitse Rahat-kohdasta Omat kortit ja sieltä kortti, johon tarvitset tunnusluvun ja siirry kortin asetuksissa kohtaan Tarkista tunnusluku.
- Älä koskaan luovuta korttiasi toisen käyttöön tai paljasta tunnuslukua muille. Pankin henkilökunta tai viranomaiset eivät missään tilanteissa kysy sinulta maksuvälineiden tunnuksia, kuten verkkopankin käyttäjätunnusta ja salasanaa, kokonaista korttinumeroa tai kortin tunnuslukua.
- Käytä korttisi tietoja vain maksaessasi jotain itse. Ole tarkkana, äläkä koskaan hyväksy Mobiiliavaimella tai avainluvulla tapahtumaa, josta et ole varma tai jota et tunnista.
- Älä jätä korttiasi valvomattomaan paikkaan, esimerkiksi autoon, hotellihuoneeseen tai ravintolan pöytään. Jos oma huolimattomuutesi myötävaikuttaa korttisi väärinkäyttöön, vastaat itse tappiosta. Kortin tunnuslukua ei saa missään tapauksessa säilyttää kortin kanssa samassa paikassa.
- Kun korttisi uusitaan, tuhoa vanha kortti leikkaamalla sen magneettijuova ja siru kahtia.
Kortin turvarajojen asettaminen
Voit asettaa vuorokausikohtaiset turvarajat kortilla tehtäville käteisnostoille, maksupäätteellä tehtäville korttimaksuille sekä verkossa ja sovelluksissa tehtäville ostoille. Aseta turvarajat erikseen kortin credit- ja debit-puolille. Kortin credit-ominaisuudella OP:n digipalveluissa tekemäsi tilisiirrot ja laskunmaksut eivät sisälly turvarajoihin.
Turvarajoja voi asettaa ja muuttaa OP:n digipalveluissa aina tarpeen mukaan. Uudet rajat tulevat voimaan heti.
Kortin turvarajan lisäksi tilillä voi olla käyttöraja, joka rajoittaa vuorokausikohtaisia korttimaksuja.
Lue lisää kortin turvarajoista
Korttitapahtumien seuranta ja virheistä reklamointi
Seuraa kortti- ja tilitapahtumiasi, jotta huomaat mahdolliset väärinkäytökset mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.
Jos huomaat tiliotteellasi tai luottokorttilaskullasi korttitapahtumia, joita et tunnista, sulje korttisi viipymättä soittamalla ympäri vuorokauden palvelevaan OP Sulkupalveluun 0100 0555 (pvm/mpm). Huomioi, että kaupan nimi, jossa teit ostoksen, on usein eri kuin tapahtumaerittelyssä näkyvä nimi. Tutki siis myös maksettuja summia ja päivämääriä.
Tehtyäsi poliisille rikosilmoituksen tuntemattomista korttitapahtumista voit tehdä niistä reklamaation eli korttitapahtumien selvityspyynnön. Mahdollinen korvauspäätös tehdään vasta reklamaation käsittelyn yhteydessä.
Korttiturvallisuuspalvelumme saattaa lähestyä sinua tekstiviestillä korttiturvallisuuteen liittyvissä syissä. Jos saat tällaisen viestin, soita ympäri vuorokauden auki olevaan korttiturvallisuuspalveluumme numeroon 0100 0530 (pvm/mpm).