Detta utlåtande gäller OP:s identifieringstjänster samt inloggning i OP:s separata tjänster. Tjänsterna är gemensamma för Andelsbankerna och OP Företagsbanken. Tjänsternas tillgänglighet har bedömts av experter som arbetar för OP på projektbasis. Bestämmelserna om tillgänglighetskraven finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.
Detta tillgänglighetsutlåtande utarbetades 22.9.2020 och uppdaterades 27.5.2024.
Tillgänglighetsstatus
OP:s identifieringstjänster uppfyller en del av kraven. De krav som inte uppfylls och de undantag som tillämpas på kraven anges nedan. Tjänsterna uppfyller huvudsakligen kraven på tillgänglighet, och man kan använda tjänsterna.
OP:s förmedlingstjänst för identifiering uppfyller kraven på tillgänglighet.
Icke-tillgängligt innehåll (enligt WCAG-kriterierna)
Tillgänglighetsbristerna i de här tjänsterna består bland annat av att färgkontrasterna på tjänsterna inte helt uppfyller tillgänglighetskraven. Tjänsterna stöder inte ännu till alla delar användning av assisterande teknik, exempelvis skärmläsare, vid användningen av rutor för tilläggsuppgifter, och problem förekommer vid läsning av innehåll. Dessutom kan det förekomma tillgänglighetsbrister i till tjänsterna anknutna dokument.
Bristerna listas mer detaljerat nedan.
Icke tillgängligt innehåll och brister
OP Identifieringstjänsten
- WCAG 1.4.3 Kontrast
- WCAG 2.1.1 Tangentbord
Inloggning i Andelsbankens övriga separata tjänster
Inloggning
Felmeddelanden i inloggningsfältet är svåra att läsa vid förstorad visning (400 % förstoring).
- WCAG 1.4.10 Responsivitet
Bekräftelse med nyckeltalslista och Mobilnyckeln
En skärmläsare läser inte alltid upp felmeddelandet i sin helhet eller på ett sätt som är lätt att förstå. Alla informationsmeddelanden går inte att läsa vid förstorad visning (400 % förstoring).
- WCAG 1.4.10 Responsivitet
- WCAG 3.3.1 Identifiering av fel