Alla företagarens tjänster från samma plats - OP:s team tar hand om bank- och försäkringsfrågorna

Från Vasa Andelsbank hittar företagaren alla viktiga tjänster under samma tak. Det är lätt att närma sig en bekant kontakt.

Varje företagare vet att det ibland kan vara svårt att hålla reda på alla byråkratiska krumbukter. Banklån, försäkringar, investeringar, företagets digitala tjänster, pensionsförsäkringar - och även sparande borde man tänka på.

Saker blir lättare när man diskuterar dem med en pålitlig expert.

OP:s kundansvariga Jenny Råholm och Oskar Nygård samt Pohjola Försäkrings kunddirektör Suvi Kankaanpää och kundchefer Sanna Tiesmaa och Andreas Granfors vet vad som gör ett samarbete smidigt.

Förtroende uppstår med en bekant kontakt och snabbt agerande.

"Vi kan förutse risker med kunden och vara en partner både i vardagen och vid festligheter. Även om vi pratar om företag så finns det alltid människor bakom dem", säger Kankaanpää.

Företagarens viktigaste tjänster under samma tak

Bank- och försäkringsproffs på OP-gruppens kontor i Vasa har suttit vid samma korridor i över tio år. När en kund går in är båda tjänsterna inom räckhåll.

Samarbetet med Ilmarinen möjliggör också att hantera pensioner på samma adress.

"Vi är i praktiken ett varuhus där en expert finns tillgänglig för kundens hela livscykel", beskriver Kankaanpää.

Samarbetet mellan teamen fungerar sömlöst. En expert kan ta med sig kunden till en kollega när det behövs - eller två personer möter kunden i stället för en.

I Österbotten föredrar man personliga möten både för bank- och försäkringsfrågor. Det beror på kunden hur mycket kommunikation man vill ha.

"I början innebär kartläggning, erbjudanden och förhandlingar tät kontakt, men vi vill också träffa långvariga kunder regelbundet", säger Andreas Granfors.

Enkelheten i att hantera frågor är också viktig när en upptagen företagares schema inte tillåter mycket flexibilitet.

"Småföretagare gör mycket själva: det finns ingen ekonomiavdelning eller HR-chef att tillgå. Men alla har bara 24 timmar på dygnet. Vi försöker vara där för kunderna, inte vänta i elfenbenstornet på att någon ska ringa", säger Kankaanpää.

OP-gruppen känner till Österbottens företagsmarknad

Österbotten är präglat av stabilt småföretagande, men det finns också stora industribolag och internationella företag.

Vaasa Andelsbank och Pohjola Försäkring har kunder från små företag till stora koncerner.

"Företagskulturen varierar mycket mellan geografiska områden. Att känna till företagsmarknaden är ett krav inom branschen. Företagare i Österbotten är också mycket nätverksorienterade", säger Kankaanpää.

Nygård beskriver Österbotten som en region med hög företagstäthet: nästan varje familj har någon med bakgrund som företagare.

"Företagande passar den envisa österbottniska naturen. Om man inte lyckas första gången, så försöker man en andra och tredje gång", säger Råholm.

"Samarbetet bygger på att vi förstår kundens affärer och behov. Då kan vi bäst hjälpa", säger Nygård.

Lättillgänglig kontakt med Andelsbanken

På Vaasa Andelsbank är allt arbete inriktat på smidighet. Saker hanteras snabbt och kunden lämnas inte att vänta i veckor.

"Ibland kan människor få intrycket att det är svårt att nå bankpersonalen. Vaasa Andelsbank har simmat mot strömmen: namn och kontaktuppgifter är offentliga för att göra det lätt för kunderna att kontakta oss", säger Råholm.

Feedback om egna kontakter och lättillgänglighet kommer nästan varje vecka. Tid avsätts för kunden.

"Tjänsten måste vara kundorienterad. Jag är inte bara en person som ger eller inte ger lån, utan också ett stöd för rådgivning. Man kan ringa mig innan situationen blir akut", säger Nygård.

På den tvåspråkiga kusten i Österbotten är det självklart att kundtjänst fås både på finska och svenska och vid behov även på engelska.

Företagsbanktjänster i ordning för företagare

Vikten av personliga banktjänster stärks i utmanande tider. De senaste åren har det varit coronaviruspandemi, krig och räntehöjningar.

Många företag har varit spända på hur de ska klara sig.

"Även under svåra tider försöker vi hjälpa våra kunder. Å andra sidan gjorde vissa företag förändringar under coronatiden som gör att företaget nu går bättre än någonsin", säger Råholm.

Experterna måste känna till företagen inifrån och ut så att de kan erbjuda rätt tjänster till kunden - även de som kunden kanske aldrig har hört talas om.

"Kunden måste också känna till sitt eget företag och dess viktiga siffror från omsättning till rörelsevinst. Det är inte bara revisorns jobb att ta hand om företagets pengar", påminner Nygård.

När riskerna har kartlagts kan företagaren sova gott på natten och veta att allt är i ordning om något händer.

"Det är viktigt att ha en framförhållning i banktjänsterna för företagare. Vi bör inte bara tänka på nuet utan också på 5 eller 10 år framåt", säger Nygård.

Säkerhet för företagare från Pohjola Försäkring

Försäkringsskydd är grunden för företagares riskhantering. Men förstår företagarna hur viktigt det är?

Enligt Kankaanpää är egendom vanligtvis väl försäkrad, men företagare glömmer lätt bort sig själva. Ibland vet man inte vad man kan försäkra.

Ibland hör man också det bekanta uttalandet: "Jag har betalat försäkringar hela mitt liv, men ingenting har någonsin hänt."

"Försäkringarnas betydelse upptäcks snabbt när något händer. Vårt mål är att få företagare att förstå att företaget inte fungerar utan människor", säger Tiesmaa.

I en bra kundrelation vågar man också prata högt om skräckscenarier.

"Vi kan direkt fråga vad som skulle hända idag om du hade dött igår?"

Experterna på Pohjola Försäkring i Vasa påminner om att det är bra att regelbundet jämföra försäkringar, till exempel vart tredje år.

"Försäkringsvärlden är hektisk, och förändringar sker snabbt. Det är bra att kontrollera om något har blivit ouppmärksammat. Företaget kan ha fortsatt framåt utan kontakt med försäkringsbolaget", säger Tiesmaa.

"Vid val av lämplig försäkring ska man inte bara fokusera på euron, utan också på expertis och helhetslösningar", påminner Kankaanpää.

Nya ansikten på kontoret i Vasa

Under början av 2024 har det dykt upp flera nya ansikten på kontoret för Vasa Andelsbank och Pohjola Försäkring. Kundkontakter har redan inletts åt båda håll.

De fantastiska arbetskamraterna får beröm från alla. Om någon trodde att det är tråkigt på banken, bevisas det här att det är en missuppfattning!

Nygård, som tidigare arbetat som controller i Helsingfors, hade redan under studietiden tänkt på att arbete inom företagsfinansiering skulle kunna vara intressant. Han tvekade inte när en lämplig plats blev ledig.

"Jag ringde omedelbart min chef med hatten i handen och sa att jag kommer nu", skrattar Nygård.

På Pohjola Försäkring har Suvi Kankaanpää, Sanna Tiesmaa och Andreas Granfors alla börjat på företaget under detta år.

Tiesmaa, som började sin karriär inom turistbranschen, har 24 års erfarenhet inom finansbranschen. Kankaanpää har varit inom branschen sedan 2008. Båda har gjort samma observation: att det skulle finnas plats för fler kvinnor inom den mansdominerade branschen.

Granfors, som sökte nya utmaningar, gick från försäljningsbranschen till försäkringsbranschen.

"En bra arbetsgemenskap hjälper och motiverar, liksom frihet att arbeta på sitt eget sätt. Tillsammans kan vi tänka på hur man kan hantera utmaningar. Det är alltid trevligt att komma till kontoret", säger Granfors.