Kundrelation

Detta utlåtande gäller tillgängligheten av de tjänster som hänför sig till privatpersoners kundrelationer och egna uppgifter.

Tjänsterna är en del av webbplatsen op.fi, dvs. webbplatsen för bolagen inom OP Gruppen.

Tjänsternas tillgänglighet har bedömts av tillgänglighetsexperter som arbetar för OP Gruppen på projektbasis och dessutom har självbedömning av webbplatsens tillgänglighet gjorts.

Vid självbedömningen har man använt sig av följande system:

  • Tillgängligheten med dator har testats med webbläsaren Chrome och skärmläsarprogrammet NVDA.
  • Tillgängligheten med mobila enheter har testats med Apple-enheter och webbläsaren Safari (touch gestures).

Bestämmelserna om tillgänglighetskraven finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster. 

Tillgänglighetsutlåtandet utarbetades 18 Februari 2025.

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

Tjänsterna som hänför sig till kundrelationer och egna uppgifter uppfyller kraven delvis. De krav som inte uppfylls och de undantag som tillämpas på kraven anges nedan.

Innehåll som inte är tillgängliga

Bristerna i tillgängligheten gäller bland annat att färgkontrasterna på webbplatsen inte helt uppfyller tillgänglighetskraven och att webbplatsen inte till alla delar stöder användningen av assisterande teknik, som skärmläsare. Vidare förekommer problem vid användningen av tangentbord. Nedan följer en mer detaljerad förteckning över bristerna.

Bli kund digitalt

Tillgänglighetsstatus

Bli kund digitalt - den elektroniska tjänsten uppfyller kraven för WCAG 2.2 -anvisningen. endast vid valet av kortkod, som är en separat tjänst, finns det tillgänglighetsbrister.

Krav för WCAG 2.2 -anvisningen, som har brister

1.3.1 Information och relationer

  • Den programmerade rubriksättningen för val av kortkod har brister.

2.4.3 Fokusordning

  • När kortkodsdialogen stängs, blir fokuset kvar i slutet av sidan nedan.

Öppna banktjänster för ett barn

Tillgänglighetsstatus

Öppna banktjänster för ett barn - den elektroniska tjänsten uppfyller kraven för WCAG 2.2 -anvisningen.

Formulär för att bli kund för en person som är inflyttad till Finland

Tillgänglighetsstatus

Formuläret för att bli kund för en person som är inflyttad till Finland uppfyller kraven för WCAG 2.2 -anvisningen i övrigt förutom i fråga om tidsutlösningen för sessionen.

2.2.1 Justerbar tidsgräns

  • Ingen varning ges för sessionens tidsbegränsning.

Ägarkund och förmåner

Ägarkund och förmåner uppfyller kraven delvis. Tjänsterna uppfyller huvudsakligen tillgänglighetskraven, och man kan använda tjänsterna. Korrigeringar görs i takt med att tjänsterna förnyas. Utlåtandet uppdateras i takt med att åtgärderna blir färdiga.

De krav som inte uppfylls och de undantag som tillämpas på kraven anges nedan.

Icke-tillgängligt innehåll (enligt WCAG-kriterierna)

Tillgänglighetsbristerna i de här tjänsterna består bland annat av att färgkontrasterna på tjänsterna inte helt uppfyller tillgänglighetskraven. Tjänsterna stöder inte ännu till alla delar användning av assisterande teknik, exempelvis skärmläsare, vid användningen av rutor för tilläggsuppgifter, och problem förekommer vid läsning av innehåll. Dessutom kan det förekomma tillgänglighetsbrister i till tjänsterna anknutna dokument.

Nedan finns en förteckning över de tillgänglighetskrav enligt anvisningen WCAG 2.2 (Web Content Accessibility Guidelines) som webbplatsen ännu inte uppfyller. 

Icke tillgängligt innehåll och brister

Användningen av tangentbordet och visningen av tangentbordets fokus är problematisk på vissa platser. Länkarna på indexsidorna kan inte läsas med skärmläsaren eller användas via tangentbordet.
Kontrasterna mellan färgerna i tjänsten uppfyller inte tillgänglighetskraven och det förekommer fel i länkarnas typsnitt.

  • WCAG 1.3.1, 2.4.6 Lådan Förmåner bara för dig har inte programmatiskt märkts som ett separat område, varvid en skärmläsaranvändare inte identifierar den som en separat låda.  
  • WCAG 1.1.1 Reklamlyftets bild har title-attributet ”reklamlyftets bild”.  
  • WCAG 2.4.3, allmän tillgänglighet aria-label för flikkomponenten är "Välj flik".  
  • WCAG 4.1.2, allmän tillgänglighet aria-expanded-attribut saknas för knappen för ytterligare information, varvid en skärmläsaranvändare inte får veta att den öppnar något.  
  • WCAG 2.4.7 i avsnittet Förmåner för ägarkunder har länkarna ingen synlig markör överhuvudtaget.  
  • WCAG 3.1.2, allmän tillgänglighet JavaScript-meddelandet på sidan är på engelska, så det är inte sagt att användaren förstår det. Textens språk har inte fastställts programmatiskt.  

Bonusräknare, inloggad

1.4.3 Kontrast (minimum) (Nivå AA)
Kontrasten mellan textlänken och den grå bakgrunden är mindre än 4,5:1
Kontrasten mellan den vita texten och den orange färgen i bonusräknaren är mindre än 4,5:1
1.4.11 Kontrast som inte rör text (Nivå AA)
Färgkontrasten mellan infoikonen och den vita bakgrunden är mindre än 3:1
1.4.13 Innehållet under markören eller i fokus (Nivå AA)
Inforutan kan inte stängas om inte markören flyttas bort från den

Bli ägarkund-sidorna

1.4.3 Kontrast (minimum) (Nivå AA)
Kontrasten mellan den grå bakgrunden och den orange länken i ingångsvyn är mindre än 4,5:1
1.4.11 Kontrast som inte rör text (Nivå AA)
Färgkontrasten mellan infoikonen och den vita bakgrunden är mindre än 3:1
1.4.13 Innehållet under markören eller i fokus (Nivå AA)
Inforutan kan inte stängas om inte markören flyttas bort från den
2.4.6 Rubriker och ledtexter/etiketter (Nivå AA)
Sidans rubriker och etiketter är brödtext
4.1.2 Namn, roll, värde (Nivå A)
Texten på knappen Anslut är inte synlig för skärmläsaren

Min profil

Tillgänglighetsstatus

Min profil uppfyller delvis tillgänglighetskraven. Om det inte är möjligt att använda Min profil, kan kunden sköta ärenden genom att kontakta kundtjänsten eller besöka banken. De delar där kraven inte uppfylls nämns nedan.

Innehåll som inte är tillgängliga

Tjänsten har enstaka brister avseende tillgänglighet, som listas nedan. De största bristerna är kopplade till att innehåll inte kan läsas upp av en skärmläsare och att elementens programnamn och visuella namn skiljer sig åt, vilket påverkar röststyrningens funktion. En del av bristerna finns i OP:s gemensamt använda komponenter för användargränssnitt, där tillgängligheten utvecklas separat.


WCAG Krav enligt riktlinjerna 2.2 som har brister

WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde

WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning

Användare av skärmläsare meddelas inte om att knappen för ytterligare information ger tillgång till information. Innehållet som öppnas genom knappen Ytterligare information kan inte läsas av en skärmläsare. 


WCAG 1.3.1 Information och relationer

I meddelanden om att något har sparats läses stängningsknappen upp före texten. Meddelandeområdet har inte programmerats som ett separat område, och det kan vara oklart för användare av skärmläsare vad knappen stänger.


WCAG 3.1.2 Språk för del av sida

JavaScript-meddelandet på sidorna är på engelska, och användaren förstår inte nödvändigtvis meddelandet.


WCAG 1.3.1 Information och relationer

WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde

Telefonnumret i kunduppgifterna, Ägarkund-texten och länkknapparna längst ned på startsidan har programmerats så att innehållet inte kan läsas av alla skärmläsare.


WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text

WCAG 1.3.1 Information och relationer

Ikonen för kund-id i avsnittet Min kundrelation på startsidan har inte tillräcklig kontrast mot bakgrunden. Ikoner och inaktiva texter har dolts för skärmläsare.


WCAG 1.3.1 Information och relationer

Texten Kunduppgifter på startsidan ser ut som en rubrik, men den är inte programmerad som en rubrik.


WCAG 3.2.4 Konsekvent identifiering

Fälten för telefonnummer i Min profil saknar felmeddelande i anslutning till fältet. Felmeddelandet visas i formulärets övre del. 


WCAG 2.5.3 Etikett i namn

På sidan Tillstånd för elektronisk direktmarknadsföring  har etiketterna för kryssrutorna aria-etiketter som avviker från det visuella uttrycket. Det innebär att användare av röststyrning inte kan använda kryssrutorna.


WCAG 1.3.1 Information och relationer

Fälten för e-post och telefonnummer i vyn Meddelande om mottagen e-faktura är visuellt underordnade de övre kryssrutorna, men de har inte programmerats på det viset, vilket innebär att skärmläsare inte läser upp kryssrutornas rubriker.


WCAG 1.3.1 Information och relationer

Text som visuellt uppfattas som rubriker är inte alltid programmerade som rubriker. Rubrikernas hierarki i programmet överensstämmer inte i alla avseenden med den visuella utformningen och innehållets struktur.


WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde

WCAG 2.4.6 Rubriker och etiketter

WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden

Knappen Ladda ned uppgifter i vyn Mina ärenden informerar inte användaren om området är öppet eller stängt. Stängningsknappens textmotsvarighet är ”Stäng”, men eftersom området inte har avgränsats i programmet kan knappens innebörd vara oklar för användare av skärmläsare. När området öppnas anges ”Laddar” för skärmläsaren, men ingen information ges om när laddningen är klar.


WCAG 1.3.1 Information och relationer

WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden

WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde

WCAG 2.4.6 Rubriker och etiketter

WCAG 3.3.2 Etiketter eller instruktioner


Kryssrutorna för Från vilken tjänst vill du beställa dina uppgifter? i formuläret för personuppgiftsbegäran har grupperats i programmet, men skärmläsaren läser inte upp grupperingen. Vid markering av kryssruta öppnas ytterligare information under rutan, men användare av skärmläsare får inget meddelande om detta. Fältet Precisering av begäran saknar programnamn. Anvisningstexten ovanför fältet har inte kopplats till fältet i programmet. Skärmläsaren läser upp inte etiketterna för fälten Startdatum och Slutdatum. I avsnittet Ange när vi kan kontakta dig har båda fälten för tidpunkt programnamnet ”landsnummer”. Fälten har inte grupperats i programmet. Ett meddelande visas om att formuläret har skickats, men skärmläsaren läser inte upp det. Obligatoriska fält är inte markerade.

Arkiv

Tjänsten uppfyller huvudsakligen tillgänglighetskraven, och man kan använda tjänsten. 

Små brister vid uppfyllandet av de följande WCAG-kriterierna

  • WCAG 1.3.1 Information och relationer
  • WCAG 2.1.1 Tangentbord

Dessutom brister i behandlingen av handlingar som öppnas via tjänsten. Dokument görs tillgängliga, men på grund av det stora antalet brister och dokument har arbetet inte slutförts ännu

Till övriga delar är tjänsten tillgänglig. 

Servicetariff för privatkunder

Servicetariffen är en så kallad ensidesapplikation. Det finns brister på navigeringen på sidan och därför kan det vara svårt för personer som använder skärmläsare, skärmförstoring eller en liten skärm att få en uppfattning om sidans innehåll:

WCAG 1.3.1, 4.1.2, 2.4.3, 2.4.6: Flikelementet har flera tillgänglighetsbrister som gör att bl.a. innehållet inte programmässigt är anslutet till flikar.

WCAG 2.4.2: Sidornas namn hjälper en inte att få en uppfattning om var man finns i tjänsten.

WCAG 3.1.2: Elementet Noscript finns på sidorna på engelska, och det har inte markerats programmässigt.

WCAG 4.1.3, 2.4.3, 4.1.2: I navigationsmenyn finns ett fel som gör att fokus inte programmässigt förflyttas någonstans när sidan byts.

WCAG 2.4.3, 4.1.2: När man klickar på knappen för innehållsförteckning rullar sidan men fokus förflyttas inte.

WCAG 2.4.6, 2.4.3, 4.1.3: När man klickar på knappen övriga serviceavgifter förflyttas fokus inte.

WCAG 1.3.1: Mellanrubrikrader presenteras i en del av tabellerna så att skärmläsarprogram inte får information om att det är fråga om en rubrikrad.

WCAG 1.3.1: Extra debiteringar presenteras på vissa ställen så att skärmläsarprogram inte nödvändigtvis får entydig information om dem.

WCAG 1.3.1, 2.4.6: Tabellernas rubriker är placerade så att det är svårt att använda tabeller och tolka dem tydligt med skärmläsare.

WCAG 2.4.3: Fokusordningen är bristfällig i en del av tabellerna, vilket gör att det kan vara svårt att förflytta sig till sidfoten.

Vi håller på att förnya bakgrundssystemet för sidan för servicetariff, och i samband med processen kommer vi även att bygga op.fi-sidan för servicetariff på nytt och göra den tillgänglig, men på grund av projektets omfattning pågår arbetet fortfarande.

Dödsbos ärenden

Den elektroniska tjänsten för dödsbon uppfyller tillgänglighetskraven. 
Ett dödsbos dokument kan också lämnas in till närmaste kontor, eller via ett meddelande i OP:s digitala tjänster om du har ett avtal om OP:s koder och digitala tjänster.  


 

Tillgänglighetsrespons

Har du hittat brister i tillgängligheten i våra digitala tjänster? Ge respons om du inte hittade svaret i vårt tillgänglighetsutlåtande. 

Behandling av personuppgifter i anknytning till respons

Responsen från en kund som inte har loggat in är anonym om kunden inte uppger sin kontaktinformation. En kund som inte har loggat in ombes lämna sitt namn och sin e-postadress eller sitt telefonnummer som behövs om kunden vill bli kontaktad. För en kund som loggat in sparas följande uppgifter i responssystemet: kundens eller företagets företrädares personbeteckning, namn och den lokala andelsbanken där kunden som ger respons är kund. För företagskunder sparas dessutom företagets namn och FO-nummer. Om en kund som loggat in vill bli kontaktad, sparas också telefonnumret eller e-postadressen. I responssystemet sparas dessutom kundens respons och kundens uppgift om det hjälpmedelsprogram eller den hjälpmedelsapparat som hen använder.

De begärda kunduppgifterna används endast för behandlingen av kundrespons, och syftet är att förbättra och utveckla kundupplevelsen samt OP Gruppens tjänster. Personuppgifter behandlas i kundregister som tillhör OP Gruppens finansiella institut.

Tillsynsmyndighet

Om det förekommer tillgänglighetsproblem på webbplatsen, och du inte hittar någon precisering av dem i tillgänglighetsutlåtandet, hoppas vi att du sänder oss respons via länken ovan. Du får svar av oss inom 14 dagar enligt lagen, om du ger dina kontaktuppgifter med blanketten. 

Om du inte är nöjd med vårt svar eller om vi inte alls skulle svara på din respons, kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Transport- och kommunikationsverket Traficom. 

Tillsynsmyndighetens kontaktinformation

Transport- och kommunikationsverket Traficom
Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
www.tillganglighetskrav.fi
tillganglighet@traficom.fi
telefonnummer växeln 029 534 5000