Tjänsterna är en del av webbplatsen op.fi, dvs. webbplatsen för bolagen inom OP Gruppen.
Tjänsternas tillgänglighet har bedömts av tillgänglighetsexperter som arbetar för OP Gruppen på projektbasis och dessutom har självbedömning av webbplatsens tillgänglighet gjorts.
Vid självbedömningen har man använt sig av följande system:
- Tillgängligheten med dator har testats med webbläsaren Chrome och skärmläsarprogrammet NVDA.
- Tillgängligheten med mobila enheter har testats med Apple-enheter och webbläsaren Safari (touch gestures).
Bestämmelserna om tillgänglighetskraven finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.
Tillgänglighetsutlåtandet utarbetades 13 January 2025.
Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten
Tjänsterna som hänför sig till kundrelationer och egna uppgifter uppfyller kraven delvis. De krav som inte uppfylls och de undantag som tillämpas på kraven anges nedan.
Innehåll som inte är tillgängliga
Bristerna i tillgängligheten gäller bland annat att färgkontrasterna på webbplatsen inte helt uppfyller tillgänglighetskraven och att webbplatsen inte till alla delar stöder användningen av assisterande teknik, som skärmläsare. Vidare förekommer problem vid användningen av tangentbord. Nedan följer en mer detaljerad förteckning över bristerna.
Bli kund digitalt
Tillgänglighetsstatus
Bli kund digitalt - den elektroniska tjänsten uppfyller tillgänglighetskraven huvudsakligen. De punkter där kraven inte uppfylls nämns nedan.
Innehåll som inte är tillgängligt
Tjänsten har enstaka brister i tillgänglighet, som listas nedan. De största bristerna ligger i det programmeringsmässiga utförandet för informationen och relationen för en del innehåll, fokusordningen, rubriker och namnetiketter samt bristfälligt utförande för namn, roll och värde. En del av bristerna finns i OP:s gemensamt använda komponenter för användargränssnitt, där tillgängligheten utvecklas separat. Tillgängligheten påverkas även av att tjänsten är en ensidesapplikation, vilket betyder att man inte nödvändigtvis uppmärksammar formulärets sidoändringar med assisterande teknologier.
Krav för WCAG 2.2 -anvisningen, som har brister
1.1.1 Innehåll som inte är text
- Kreditbeslutssidans text har placerats på sidan som textalternativ för det synliga bockmärket.
- Störning i tjänsten: bilden har inget textalternativ.
1.3.1 Information och relationer
- Flera sidor har listor, vars objekt är rubrikelement.
- Tjänsten har rubriker, som inte har markerats med programmerade rubrikelement.
- På sidorna Kort och Godkännande finns listor, som inte har genomförts med listelement i programvaran.
- På startsidan har ett felmeddelande om saknat kortval bifogats till valknapparna med fel attribut.
- Nummerfältet för Plussa-kort har ingen programmerad namnetikett.
- Den programmerade rubriksättningen för val av kortkod har brister.
- Hämtning av taggar: Taggens uppgifter har inte blivit grupperade i programvaran.
- Anmärkningarna Du är redan kund hos OP, är inte programmeringsmässigt en lista, även fast de ser ut att vara en lista.
- Dina uppgifter: Felmeddelandet för fältet Antal minderåriga barn, har inte bifogats till fältet programmeringsmässigt. Årsfältet har ingen programmerad namnetikett.
1.3.2 Meningsfull ordning
- Texten om kreditbeslut är gömd från hjälpmedel. Texterna är i fel ordning i skärmläsaranvändning.
1.4.3 Kontrast
- De orangea prisuppgifternas kontrast mot bakgrunden är inte tillräcklig.
1.4.11 Kontrast som inte rör text
- Vid identifiering eller betalning är kontrasten på bankens orangea markör inte tillräcklig mot den intilliggande vita färgen.
2.4.2 Sidans titel
- Namnet för alla sidor är det samma “Bli kund digitalt OP”.
2.4.3 Fokusordning
- Välj bankens kontor: skärmläsaren läser innehåll som inte syns.
- Till dropplistornas sökfält går det endast att komma med Tab-tangenten.
- När kortkodsdialogen stängs, blir fokuset kvar i slutet av sidan nedan.
- Fokuset förflyttas inte när sidan ändras, utan blir kvar i den använda tangenten.
2.4.6 Rubriker och ledtexter/etiketter
- Texten ”Hämtning av kreditkort lyckades ej” är vilseledande.
- Uppgifter om kundkännedom: Rubriken för uppgifterna för alla tillagda länder är “Följande land”.
3.2.2 Vid inmatning
- Uppgifter om kundkännedom: När ett fel korrigeras förflyttas fokuset alltid till felsammanfattningen
4.1.2 Namn, roll, värde
- Kortkoden matas in vid ett element, där det saknas namn.
- Vid hämtning av koder finns en progressbalk, som har en felaktig roll. Balken saknar ett tillgängligt namn.
4.1.3 Statusmeddelanden
- Felsammanfattningen läses in varje gång när texten i den ändras.
- Uppgifter om kundkännedom: När användaren av skärmläsaren trycker på Lägg till land, får hen ingen återkoppling. Samma problem vid borttagning av land.
Öppna banktjänster för ett barn
Tillgänglighetsstatus
Öppna banktjänster för ett barn - den elektroniska tjänsten uppfyller tillgänglighetskraven huvudsakligen. De punkter där kraven inte uppfylls nämns nedan.
Innehåll som inte är tillgängligt
Tjänsten har enstaka brister i tillgänglighet, som listas nedan. De största bristerna ligger i det programmeringsmässiga utförandet för informationen och relationen för en del innehåll samt i fokusordningen. En del av bristerna finns i OP:s gemensamt använda komponenter för användargränssnitt, där tillgängligheten utvecklas separat. Tillgängligheten påverkas även av att tjänsten är en ensidesapplikation, vilket betyder att man inte nödvändigtvis uppmärksammar formulärets sidoändringar med assisterande teknologier.
Krav för WCAG 2.2 -anvisningen, som har brister
1.1.1 Innehåll som inte är text
- Störning i tjänsten: bilden har inget textalternativ.
1.3.1 Information och relationer
- Vallistan Du kan öppna följande tjänster för barnet, är inte programmerad som en lista
- Sidan innehåller texter som har utförts med rubrikelement, även fast de inte har betydelsen rubriker.
- Anvisningen för fältet Vårdnadshavarens telefonnummer, har inte anslutits till fältet programmeringsmässigt.
- Nummerfältet för Plussa-kort har ingen programmerad namnetikett.
1.4.3 Kontrast
- De orangea prisuppgifternas kontrast mot bakgrunden är inte tillräcklig.
1.4.11 Kontrast som inte rör text
- Vid identifiering eller betalning är kontrasten på bankens orangea markör inte tillräcklig mot den intilliggande vita färgen.
2.4.2 Sidans titel
- Sidan saknar programmerade namn.
2.4.3 Fokusordning
- Välj bankens kontor: skärmläsaren läser innehåll som inte syns.
- Till dropplistornas sökfält går det endast att komma med Tab-tangenten.
- Fokuset förflyttas inte när sidan ändras, utan blir kvar i den använda tangenten.
2.4.6 Rubriker och ledtexter/etiketter
- I rubriken användarkonto har det använts ett attribut, som inte läses in.
- Uppgifter om kundkännedom: Rubriken för uppgifterna för alla tillagda länder är “Följande land”.
3.2.2 Vid inmatning
- I uppgifterna om kundkännedom förflyttas fokuset alltid till felsammanfattningen när ett fel korrigeras.
4.1.3 Statusmeddelanden
- Uppgifter om kundkännedom: När användaren av skärmläsaren trycker på Lägg till land, får hen ingen återkoppling. Samma problem vid borttagning av land.
Formulär för att bli kund för en person som är inflyttad till Finland
Tillgänglighetsstatus
Formuläret för att bli kund för en person som är inflyttad till Finland uppfyller huvudsakligen tillgänglighetskraven. De punkter där kraven inte uppfylls nämns nedan.
Innehåll som inte är tillgängligt
Tjänsten har enstaka brister i tillgänglighet, som listas nedan. De största bristerna ligger i det programmeringsmässiga utförandet för informationen och relationen för en del innehåll samt i fokusordningen. En del av bristerna finns i OP:s gemensamt använda komponenter för användargränssnitt, där tillgängligheten utvecklas separat. Tillgängligheten påverkas även av att tjänsten är en ensidesapplikation, vilket betyder att man inte nödvändigtvis uppmärksammar formulärets sidoändringar med assisterande teknologier.
Krav för WCAG 2.2 -anvisningen, som har brister
1.1.1 Innehåll som inte är text
- Bilden på sidan Störning i tjänsten har inget textalternativ.
1.3.1 Information och relationer
- Droppmenyerna har fel vid användning av attributen.
- Alla grupper för valknappar har inte programmerade etiketter.
- I förteckningen på Tack-sidan har man använt rubrikelement.
1.3.5 Identifiera inmatningssyfte
- Det har inte fastställts några krävda autocomplete-attribut för formulärfälten.
2.2.1 Justerbar tidsgräns
- Ingen varning ges för sessionens tidsbegränsning.
2.4.2 Sidans titel
- Sidan saknar programmerade namn.
2.4.3 Fokusordning
- Välj bankens kontor: skärmläsaren läser innehåll som inte syns.
- Felsammanfattningen läses inte alltid in av skärmläsaren, när den redan finns på sidan och användaren försöker ta sig vidare. Fokuset förflyttas inte automatiskt till felsammanfattningen, utan det blir kvar i knappen för framskridande.
- Uppgifter om kundkännedom: Fokuset förflyttas inte när sidan ändras, utan blir kvar i den använda tangenten.
2.4.6 Rubriker och ledtexter/etiketter
- Uppgifter om kundkännedom: Rubriken för uppgifterna för alla tillagda länder är “Följande land”.
3.2.2 Vid inmatning
- I uppgifterna om kundkännedom förflyttas fokuset alltid till felsammanfattningen när ett fel korrigeras.
3.3.1 Identifiering av fel
- I formulären markeras felen som korrigerade när man förflyttar sig från fältet, även om det specifika felet ännu inte har blivit korrigerat.
4.1.3 Statusmeddelanden
- Uppgifter om kundkännedom: När användaren av skärmläsaren trycker på Lägg till land, får hen ingen återkoppling. Samma problem vid borttagning av land.
Ägarkund och förmåner
Ägarkund och förmåner uppfyller kraven delvis. Tjänsterna uppfyller huvudsakligen tillgänglighetskraven, och man kan använda tjänsterna. Korrigeringar görs i takt med att tjänsterna förnyas. Utlåtandet uppdateras i takt med att åtgärderna blir färdiga.
De krav som inte uppfylls och de undantag som tillämpas på kraven anges nedan.
Icke-tillgängligt innehåll (enligt WCAG-kriterierna)
Tillgänglighetsbristerna i de här tjänsterna består bland annat av att färgkontrasterna på tjänsterna inte helt uppfyller tillgänglighetskraven. Tjänsterna stöder inte ännu till alla delar användning av assisterande teknik, exempelvis skärmläsare, vid användningen av rutor för tilläggsuppgifter, och problem förekommer vid läsning av innehåll. Dessutom kan det förekomma tillgänglighetsbrister i till tjänsterna anknutna dokument.
Nedan finns en förteckning över de tillgänglighetskrav enligt anvisningen WCAG 2.2 (Web Content Accessibility Guidelines) som webbplatsen ännu inte uppfyller.
Icke tillgängligt innehåll och brister
Användningen av tangentbordet och visningen av tangentbordets fokus är problematisk på vissa platser. Länkarna på indexsidorna kan inte läsas med skärmläsaren eller användas via tangentbordet.
Kontrasterna mellan färgerna i tjänsten uppfyller inte tillgänglighetskraven och det förekommer fel i länkarnas typsnitt.
- WCAG 1.3.1, 2.4.6 Lådan Förmåner bara för dig har inte programmatiskt märkts som ett separat område, varvid en skärmläsaranvändare inte identifierar den som en separat låda.
- WCAG 1.1.1 Reklamlyftets bild har title-attributet ”reklamlyftets bild”.
- WCAG 2.4.3, allmän tillgänglighet aria-label för flikkomponenten är "Välj flik".
- WCAG 4.1.2, allmän tillgänglighet aria-expanded-attribut saknas för knappen för ytterligare information, varvid en skärmläsaranvändare inte får veta att den öppnar något.
- WCAG 2.4.7 i avsnittet Förmåner för ägarkunder har länkarna ingen synlig markör överhuvudtaget.
- WCAG 3.1.2, allmän tillgänglighet JavaScript-meddelandet på sidan är på engelska, så det är inte sagt att användaren förstår det. Textens språk har inte fastställts programmatiskt.
Bonusräknare, inloggad
1.4.3 Kontrast (minimum) (Nivå AA)
Kontrasten mellan textlänken och den grå bakgrunden är mindre än 4,5:1
Kontrasten mellan den vita texten och den orange färgen i bonusräknaren är mindre än 4,5:1
1.4.11 Kontrast som inte rör text (Nivå AA)
Färgkontrasten mellan infoikonen och den vita bakgrunden är mindre än 3:1
1.4.13 Innehållet under markören eller i fokus (Nivå AA)
Inforutan kan inte stängas om inte markören flyttas bort från den
Bli ägarkund-sidorna
1.4.3 Kontrast (minimum) (Nivå AA)
Kontrasten mellan den grå bakgrunden och den orange länken i ingångsvyn är mindre än 4,5:1
1.4.11 Kontrast som inte rör text (Nivå AA)
Färgkontrasten mellan infoikonen och den vita bakgrunden är mindre än 3:1
1.4.13 Innehållet under markören eller i fokus (Nivå AA)
Inforutan kan inte stängas om inte markören flyttas bort från den
2.4.6 Rubriker och ledtexter/etiketter (Nivå AA)
Sidans rubriker och etiketter är brödtext
4.1.2 Namn, roll, värde (Nivå A)
Texten på knappen Anslut är inte synlig för skärmläsaren
Min profil
Arkiv
Tjänsten uppfyller huvudsakligen tillgänglighetskraven, och man kan använda tjänsten.
Små brister vid uppfyllandet av de följande WCAG-kriterierna
- WCAG 1.3.1 Information och relationer
- WCAG 2.1.1 Tangentbord
Dessutom brister i behandlingen av handlingar som öppnas via tjänsten. Dokument görs tillgängliga, men på grund av det stora antalet brister och dokument har arbetet inte slutförts ännu
Till övriga delar är tjänsten tillgänglig.
Prislista
Prislistan är en så kallad ensidesapplikation. På sidan kan man inte se att sidan byts utan ändringar i programmet. Vid sidbyte blir fokus på en odefinierad punkt på sidan. (WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning, 2.4.2 Mellanrubriker och 2.4.3 Fokusordning)
Sökfältet och -knappen är inte på sina egna platser i tabuleringsordningen. Sökknappen kommer före sökfältet i läsordningen. Sökfältet har inte heller någon tydlig etikett. (WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning, 2.4.3 Fokusordning, 3.3.2 Etiketter eller instruktioner, 4.1.3 Meddelanden om status)
Med en skärmläsare får man inget meddelande om att sökning i prislistan färdigställts eller misslyckats utan att flytta på fokus. Meddelandet om att sökningen misslyckats berättar inte hur man kan rätta till situationen. (WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning, 2.4.3 Fokusordning, 3.3.2 Etiketter eller instruktioner, 4.1.3 Meddelanden om status)
Dödsbos ärenden
Den elektroniska tjänsten för dödsbon uppfyller tillgänglighetskraven.
Ett dödsbos dokument kan också lämnas in till närmaste kontor, eller via ett meddelande i OP:s digitala tjänster om du har ett avtal om OP:s koder och digitala tjänster.