Tillgänglighetsutlåtande för konton

Det här utlåtandet gäller tillgängligheten för op.fi:s Konton. Tjänsten är en del av webbplatsen op.fi, som är webbplatsen för bolag inom OP Gruppen.

Kontonas tillgänglighet har bedömts av tillgänglighetsexperter som arbetar för OP Gruppen på projektbasis och dessutom har självbedömning av webbplatsens tillgänglighet gjorts.

Vid självbedömningen har man använt sig av följande system:

  • Tillgängligheten med dator har testats med webbläsaren Chrome och skärmläsarprogrammet NVDA.
  • Tillgängligheten med mobila enheter har testats med Apple-enheter, webbläsaren Safari (touch gestures).

Bestämmelserna om tillgänglighetskraven finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.

Detta tillgänglighetsutlåtande har upprättats 2.12.2020 och uppdaterades senast 12.4.2024.

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

Kontoapplikationerna uppfyller delvis kraven. De krav som inte uppfylls och de undantag som tillämpas på kraven anges nedan.

I fråga om konton uppfyller följande tjänster tillgänglighetskraven:

  • Kontouppgifter
  • Öppna konto
  • Avsluta konto
  • Sparbössan
  • Multibanktjänsten
  • Löneuppgifter

Innehåll som inte är tillgängligt

Tillgänglighetsbrister i applikationerna till menyn Konton finns bland annat i kontrasterna, knapparnas rubriker, etiketterna och rullgardinsmenyn. Webbplatsens applikationer stöder ännu inte till alla delar assisterande teknik, såsom användningen av skärmläsare, och det finns problem med användningen av tangentbordet. Dessutom uppvisar tjänsterna oftast brister i exempelvis textmotsvarigheterna till de grafiska elementen. Applikationernas egna brister, som inte redan har nämnts i utlåtandet för de allmänna delarna, finns listade nedan.

Transaktionsflöde

WCAG 1.3.2, WCAG 2.1.1 Rullgardinsmeny: Funktionsmenyn bredvid rullgardinsmenyn som används för val av konto är besvärlig att använda med skärmläsarprogram. Menyn öppnas inte heller med tangentbordet.  

WCAG 2.1.1 Användning av tangentbord: Följande funktioner kan inte utföras med tangentbordet: Kontoegenskaper – menyknapp, Öppna och stänga transaktionsuppgifterna, Länken Idag i delen Disponibelt. 

WCAG 1.3.2 Presentation av transaktionsflödet: sätt: läsordningen – Läsordningen för en enskild transaktion är inte tydlig. Uppgifternas roll framkommer inte av läsordningen Transaktionerna har inte grupperats/separerats från varandra Mac/VoiceOver läser ett element åt gången, Windows/NVDA läser alla på en gång. 

WCAG 1.1.1, WCAG 1.3.1, WCAG 4.1.2 Framställningssättet för transaktionslistan – visuella förhållanden – i framställningssättet för transaktionslistan framgår inte det som förmedlas visuellt av koden eller texten.  

WCAG 4.1.2 Framställningssättet för transaktionslistan – namn och roll: Genom att klicka på objekten i transaktionsflödet kan man kontrollera mer detaljerade uppgifter om dem. Detta framgår inte av HTML-elementets definitioner. Samma gäller funktionsknapparna. I de mer detaljerade uppgifterna saknar stäng-krysset i övre hörnet rolldefinition. Det kan inte användas med tangentbordet eller skärmläsare. 

WCAG 1.1.1 Utvidgning av transaktionslistan: Listan över transaktioner laddar automatiskt mer innehåll. Det berättas inte för användaren om laddningens inledande, status eller slutförande. Inte heller fås information om den filtrering som sökfunktionen utför eller borttagandet av den. 

WCAG 1.3.2, WCAG 2.4.3 Överföring av fokus: När kvittot stängs överförs fokus till början av sidan. Efter att dialogen stängts bör fokus övergå till den länk/knapp där dialogen har öppnats (“öppna kvitto”). 

Konton och Egna konton

WCAG 1.3.1 Negativa tal: Negativa tal presenteras inte med ett riktigt minustecken, utan bindestreck har använts för dem. VoiceOver-skärmläsare läser inte detta tecken med standardinställningarna, varför talen verkar vara positiva. 

WCAG 1.4.11, 1.4.3 Kontraster: Brister har konstaterats i kontrastförhållandena mellan texten och bakgrunden. 

WCAG 1.3.1 Radrubriker: Radrubriker saknas i tjänstens tabeller. Detta försvårar en aning läsningen av tabellerna med skärmläsare. 

WCAG 1.4.4, 1.4.12 Utjämning och förstoring av text: Ändring av textutjämning med en egen CSS-fil eller förstoring av texten döljer texterna i avsnittet.  

WCAG 2.4.7 Fokus vid tangentbordsnavigering: Fokus vid tangentbordsnavigering syns inte alls i rubriken för avsnittet. I balkliknande länkar kan den vara svår att se i vissa webbläsare (Kontoutdrag mm.). 

WCAG 1.1.1, 1.4.13, 2.1.1, 2.4.3 Uppdateringsuppgifter: Genom att peka på klockikonen kommer man inte till uppdateringsuppgifterna med skärmläsare eller tangentbord. Klockikonen är inte med i tabbordningen.  Uppgifterna kan inte döljas utan att flytta pekaren, trots att de täcker över andra uppgifter.  Klockikonen saknar textmotsvarighet. 

WCAG 1.3.1, 2.4.4 Kontolänkar: Kontolänkarna består av flera div-och span-element: kontots namn, saldo och pilspets. Skärmläsarna behandlar sådana länkar på lite olika sätt och exempelvis NVDA-skärmläsare läser alla delar som separata länkar. 

WCAG 2.1.1, 2.4.3, 4.1.2 Tabellens länkar: Tabellens rader fungerar som länkar till kontonas transaktionsflöden och är inte med i tabbordningen. 

WCAG 1.1.1, 2.1.1, 4.1.2 Utvidgningsknappar: De utvidgningsknappar som visas i tabellens mobilvy saknar textmotsvarigheter. Dessutom anges det inte för dem om den ytterligare informationen visas eller döljs.  Om knappen används med tangentbord (radbrytningsknappen) flyttas användaren till sidan Transaktionsflöde. 

WCAG 1.3.2, 2.4.3, 3.2.2 Dragspelsmeny: När dragspelsmenyn öppnas överförs fokus till det första interaktionselementet inuti den, som i detta fall är länken till nätmeddelande. Texterna ovanför länken förbigås. Rubriken på dragspelsmenyn är inte en HTML-rubrik, vilket bryter sidans rubrikstruktur. 

WCAG 1.3.1 Summarad: Summaraden saknar uppgifter i kolumnen Kontonummer och kolumnen är onödig. 

WCAG 1.3.1, 2.1.1 Ordnande av konton: Ordnandet av kontona fungerar endast genom att dra med musen, varför användare av tangentbord och skärmläsare inte kan använda funktionen.  Tabellens sista kolumn saknar rubrik. 

WCAG 3.3.2 Val av konton: Valrutorna saknar etiketter, varför skärmläsaranvändare kan ha svårt att uppfatta vad man ska göra med dem. 

WCAG 1.3.1 Länken Ge kontona namn: Länken Ge kontona namn är placerad inne i kontotabellen, vilket skapar en viss oordning i tabellens struktur. 

WCAG 4.1.3 Respons om lagring: Respons om lagring ges med alert-rollen som bör reserveras endast för meddelanden som kräver användarens omedelbara uppmärksamhet. 

Kontoutdrag och kontoutdrag för avslutat konto

WCAG 1.3.2 Läsordningen för kontoutdraget motsvarar inte dess logiska ordning. Uppgifterna läses kolumnvis, inte radvis, varför information som är kopplad till varandra inte läses efter varandra och dokumentets rubrik läses inte först. På dokumentets olika sidor läses uppgifterna i olika ordning.

Valutakontotransaktioner

WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text

WCAG 1.3.1 Information och relationer

WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum)

WCAG 2.2.1 Justerbar tidsgräns

WCAG 2.4.1 Hoppa över grupperat innehåll

WCAG 2.4.3 Fokusordning

WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)

WCAG 2.4.7 Synligt fokus

WCAG 3.3.1 Identifiering av fel

WCAG 3.3.2 Inmatning

WCAG 4.1.1 Parsing

WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde

Transaktionerna på valutakontot kan alternativt begäras via telefontjänsten eller kontoret.

Valutaräknare

Valutaräknaren uppfyller kraven delvis. Tillgänglighetsbristerna i applikationen stör eller fördröjer användningen, och förhindrar i vissa situationer helt användningen med hjälpmedel, såsom skärmläsare. Bristerna listas mer detaljerat nedan.

Huvudrubriken Valutaräknare på nivån H1 genereras u ett annat system/en annan omgivning. Allmänt taget är färgerna och kontrasterna på ikoner, knapptexter och andra grafiska element inte i enlighet med tillgänglighetskraven.

Vid användning av tangentbord förekommer det även problem till exempel när man förflyttar sig framåt/bakåt från Input-fältet.

OP har inte längre någon resevalutatjänst.

Tillgänglighetsbrister:
1.4.1 Användning av färger
1.4.3 Kontrast (ikonernas och knapptexternas färgkontraster)
2.1.1 Tangentbord (bl.a. från Input-fältet kan man inte röra sig bakåt)
2.4.3 Fokusordning

Innehåll som tillgänglighetskraven inte kan tillämpas på

I tjänsten Löneuppgifter övergår man till innehåll och en miljö som produceras av eLöneoperatörerna, och de här tjänsterna produceras i sin helhet av eLöneoperatören i fråga.  OP kan inte påverka tillgängligheten av de här innehållen.

Tillgänglighetsrespons

Har du hittat brister i tillgängligheten i våra digitala tjänster? Ge respons om du inte hittade svaret i vårt tillgänglighetsutlåtande. 

Kan du inte logga in eller har du stött på något annat tekniskt problem i våra tjänster?

Behandling av personuppgifter i anknytning till respons

Responsen från en kund som inte har loggat in är anonym om kunden inte uppger sin kontaktinformation. En kund som inte har loggat in ombes lämna sitt namn och sin e-postadress eller sitt telefonnummer som behövs om kunden vill bli kontaktad. För en kund som loggat in sparas följande uppgifter i responssystemet: kundens eller företagets företrädares personbeteckning, namn och den lokala andelsbanken där kunden som ger respons är kund. För företagskunder sparas dessutom företagets namn och FO-nummer. Om en kund som loggat in vill bli kontaktad, sparas också telefonnumret eller e-postadressen. I responssystemet sparas dessutom kundens respons och kundens uppgift om det hjälpmedelsprogram eller den hjälpmedelsapparat som hen använder.

De begärda kunduppgifterna används endast för behandlingen av kundrespons, och syftet är att förbättra och utveckla kundupplevelsen samt OP Gruppens tjänster. Personuppgifter behandlas i kundregister som tillhör OP Gruppens finansiella institut.

Tillsynsmyndighet

Om det förekommer tillgänglighetsproblem på webbplatsen, och du inte hittar någon precisering av dem i tillgänglighetsutlåtandet, hoppas vi att du sänder oss respons via länken ovan. Du får svar av oss inom 14 dagar enligt lagen, om du ger dina kontaktuppgifter med blanketten. 

Om du inte är nöjd med vårt svar eller om vi inte alls skulle svara på din respons, kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Regionförvaltningsverket i Södra Finland. 

Tillsynsmyndighetens kontaktinformation

Regionförvaltningsverket i Södra Finland

Enheten för tillsyn av tillgänglighet
saavutettavuus@avi.fi
Telefonnummer växel 0295 016 000