Tillgänglighetsutlåtande för försäkringar

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller försäkrings- och skadetjänster för privatkunder i op.fi. Webbplatsen tillhör Pohjola Försäkring Ab och OP-Livförsäkrings Ab. Webbplatsens tillgänglighet har bedömts av tillgänglighetsexperter som arbetar för Pohjola Försäkring och OP-Livförsäkring på projektbasis, och dessutom har självbedömning av tillgängligheten gjorts.  

Vid självbedömningen har man använt sig av följande system:

  • Tillgängligheten med dator har testats med webbläsaren Chrome och skärmläsarprogrammet NVDA.
  • Tillgängligheten med mobilapparater har testats med Apple-apparater, webbläsaren Safari (touch gestures).

Bestämmelserna om tillgänglighetskraven finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.

Det här tillgänglighetsutlåtandet upprättades 1.1.2021, och det uppdaterades senast 23 oktober 2024.

Tillgänglighetsstatus

Pohjola Försäkrings webbplats:

Pohjola Försäkrings och OP-Livförsäkrings webbplatser uppfyller delvis kraven.

De krav som inte uppfylls och de undantag som tillämpas på kraven anges nedan.

Icke-tillgängligt innehåll

Pohjola Försäkrings webbplats:

Det finns tillgänglighetsbrister i tecknandet av personförsäkringar, i registreringstjänsten och i fakturavyn. Brister i de här tjänsterna är exempelvis det att färgkontrasterna på tjänsterna inte helt uppfyller tillgänglighetskraven.

Följande tjänster har genomförts med gammal teknik, och för deras del beaktas tillgänglighetskraven i samband med en pågående förnyelse av tjänsterna: ändring i resgodsförsäkring, förmånstagarförordnande, uppsägning , beställning av reseförsäkringskort, utskrift av reseförsäkringsintyg, begäran om rättelse, utredning om behov av bil, fullmaktstjänsten, hälsodeklarationer och nätbutiken för försäkringar (tidsbestämda reseförsäkringar, båt- och djurförsäkringar och försäkringar för barn).

Försäkringsbrev, ersättningsbeslut och andra försäkringshandlingar med försäkrings- och skadespecifikationer eller som sparats i Mitt arkiv, och som är baserade på den gamla tekniken, är inte tillgängliga. Försäkringsbrev, ersättningsbeslut och övriga försäkringshandlingar kan sändas till kunden även per post.

OP-Livförsäkrings webbplats:

Hälsodeklarationen för OP Livförsäkring stöder ännu inte till alla delar assisterande teknik, som till exempel skärmläsare. Brister är också exempelvis det att färgkontrasterna på tjänsten inte helt uppfyller tillgänglighetskraven.  

Nedan finns en förteckning över de tillgänglighetskrav enligt WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) som webbplatsen inte ännu inte uppfyller.

Brister i Pohjola Försäkrings tjänster:

Brister vid köp av personförsäkring

  • WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
  • WCAG 1.3.1 Information och relationer
  • WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
  • WCAG 1.3.5 Identifiera inmatningssyfte
  • WCAG 1.4.13 Innehåll vid pekning eller fokus
  • WCAG 2.2.1 Justerbar tidsgräns
  • WCAG 2.4.1 Hoppa över grupperat innehåll
  • WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)
  • WCAG 3.2.2 Vid inmatning   
  • WCAG 3.3.1 Identifiering av fel
  • WCAG 3.3.2 Etiketter eller instruktioner
  • WCAG 3.3.3 Förslag vid felhantering
  • WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde
  • WCAG 4.1.3 Meddelanden om status
  • WCAG 2.1.1 Tangentbord
  • WCAG 2.2.1 Justerbar tidsgräns
  • WCAG 2.4.3 Fokusordning
  • WCAG 2.4.7 Synligt fokus
  • WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
  • WCAG 1.4.3 Kontrast
  • WCAG 1.4.11 Kontraster i innehåll i textformat
  • WCAG 1.4 12 Textavstånd

Brister i offertbegäran och offertvyn

  • WCAG 1.3.1 Information och relationer
  • WCAG 1.4.3 Kontrast
  • WCAG 2.1.1 Tangentbord
  • WCAG 2.4.2 Sidans titel
  • WCAG 2.4.3 Fokusordning
  • WCAG 2.4.6 Rubriker och etiketter
  • WCAG 3.1.1 Sidans språk
  • WCAG 3.2.4 Konsekvent identifiering
  • WCAG 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner
  • WCAG 4.1.3 Meddelanden om status

Brister i uppsägning och försäkringskonton

  • WCAG 1.3.1 Information och relationer
  • WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
  • WCAG 2.4.3 Fokusordning
  • WCAG 2.4.6 Rubriker och ledtexter/etiketter
  • WCAG 3.3.3 Förslag vid felhantering
  • WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde

Brister i ändringen av självrisken i hälsoförsäkringen

  • WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
  • WCAG 3.2.4 Konsekvent identifiering
  • WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde
  • WCAG 1.4.10 Responsivitet

Brister i fakturavyn

  • WCAG 1.3.1 Information och relationer
  • WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
  • WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text
  • WCAG 2.1.1 Tangentbord
  • WCAG 2.4.3 Fokusordning
  • WCAG 3.3.3 Förslag vid felhantering
  • WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde

Brister i registreringstjänsten för fordon

  • WCAG 1.3.1 Information och relationer
  • WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
  • WCAG 1.4.3 Kontrast
  • WCAG 1.4.11 Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrasti
  • WCAG 2.4.2 Sidans titel
  • WCAG 2.4.3 Fokusordning
  • WCAG 2.4.6 Rubriker och etiketter
  • WCAG 3.1.2 Språk för del av sida
  • WCAG 3.2.2 Vid inmatning
  • WCAG 3.3.1 Identifiering av fel
  • WCAG 3.3.2 Etiketter eller instruktioner
  • WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde
  • WCAG 4.1.3 Meddelanden om status

Brister i skadeanmälningar

  • WCAG 1.3.1 Information och relationer
  • WCAG 2.4.3 Fokusordning

Brister i OP-Livförsäkrings tjänster:

Brister i köpkanalen

  • WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
  • WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
  • WCAG 1.4.3 Kontrast

Brister i hälsodeklarationen

  • WCAG 1.1.1 Ei tekstuaalinen sisältö
  • WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet
  • WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
  • WCAG 1.4.1 Användning av färger
  • WCAG 1.4.3 Kontrast
  • WCAG 1.4.11 Kontraster i innehåll i textformat
  • WCAG 1.4.13 Innehåll vid pekning eller fokus
  • WCAG 2.4.3 Fokusordning
  • WCAG 2.4.6 Rubriker och ledtexter/etiketter
  • WCAG 2.4.7 Synligt fokus
  • WCAG 3.2.2 Vid inmatning
  • WCAG 3.3.1 Identifiering av fel
  • WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde
  • WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden

Brister i Pohjola Försäkrings och OP-Livförsäkrings försäkringsutskrifter och blanketter

  • WCAG 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö
  • WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys
  • WCAG 1.4.12 Tekstin välitys

Innehåll som tillgänglighetskraven inte kan tillämpas på

I försäkrings- och skadetjänsterna för privatkunder finns inga innehåll på vilka tillgänglighetskraven inte kan tillämpas.

Tillgänglighetsrespons

Har du hittat brister i tillgängligheten i våra digitala tjänster? Ge respons om du inte hittade svaret i vårt tillgänglighetsutlåtande. 

Kan du inte logga in eller har du stött på något annat tekniskt problem i våra tjänster?

Behandling av personuppgifter i anknytning till respons

Responsen från en kund som inte har loggat in är anonym om kunden inte uppger sin kontaktinformation. En kund som inte har loggat in ombes lämna sitt namn och sin e-postadress eller sitt telefonnummer som behövs om kunden vill bli kontaktad. För en kund som loggat in sparas följande uppgifter i responssystemet: kundens eller företagets företrädares personbeteckning, namn och den lokala andelsbanken där kunden som ger respons är kund. För företagskunder sparas dessutom företagets namn och FO-nummer. Om en kund som loggat in vill bli kontaktad, sparas också telefonnumret eller e-postadressen. I responssystemet sparas dessutom kundens respons och kundens uppgift om det hjälpmedelsprogram eller den hjälpmedelsapparat som hen använder.

De begärda kunduppgifterna används endast för behandlingen av kundrespons, och syftet är att förbättra och utveckla kundupplevelsen samt OP Gruppens tjänster. Personuppgifter behandlas i kundregister som tillhör OP Gruppens finansiella institut.

Tillsynsmyndighet

Om det förekommer tillgänglighetsproblem på webbplatsen, och du inte hittar någon precisering av dem i tillgänglighetsutlåtandet, hoppas vi att du sänder oss respons via länken ovan. Du får svar av oss inom 14 dagar enligt lagen, om du ger dina kontaktuppgifter med blanketten. 

Om du inte är nöjd med vårt svar eller om vi inte alls skulle svara på din respons, kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Regionförvaltningsverket i Södra Finland. 

Tillsynsmyndighetens kontaktinformation

Regionförvaltningsverket i Södra Finland

Enheten för tillsyn av tillgänglighet
saavutettavuus@avi.fi
Telefonnummer växel 0295 016 000