Tillgänglighetsutlåtande för försäkringar

Det här utlåtandet gäller tillgängligheten för försäkrings- och skadetjänster i op.fi. Tillgängligheten på Pohjola Försäkring Ab:s webbplats har bedömts av  tillgänglighetsexperter som arbetar projektbaserat för Pohjola Försäkring och dessutom har man gjort en självbedömning av webbplatsens tillgänglighet. 

Vid självbedömningen har man använt sig av följande system:

  • Tillgängligheten med dator har testats med webbläsaren Chrome och skärmläsarprogrammet NVDA.
  • Tillgängligheten med mobilapparater har testats med Apple-apparater, webbläsaren Safari (touch gestures).

Bestämmelserna om tillgänglighetskraven finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.

Det här tillgänglighetsutlåtandet upprättades 1.1.2021, och det uppdaterades senast 31.5.2024.

Tillgänglighetsstatus

Den här webbplatsen uppfyller kraven delvis.

De krav som inte uppfylls och de undantag som tillämpas på kraven anges nedan.

Icke-tillgängligt innehåll

Försäkrings- och skadetjänsterna för privatkunder samt en del av köpapplikationerna har till stor del förnyats och gjorts tillgängliga.

Det finns tillgänglighetsbrister i köp av personförsäkring, offertbegäran och fakturavyn. Brister i de här tjänsterna är exempelvis det att färgkontrasterna på tjänsterna inte helt uppfyller tillgänglighetskraven. Tjänsterna stöder ännu inte till alla delar assisterande teknik, såsom skärmläsare, och det finns problem med användningen av tangentbord. Dessutom uppvisar tjänsten oftast brister i exempelvis textmotsvarigheterna till de grafiska elementen.

Följande produkter har genomförts med gammal teknik, och för deras del beaktas tillgänglighetskraven i samband med en pågående förnyelse av tjänsterna: skogs- och ansvarsskadeanmälan, ändring i fordonsförsäkring och resgodsförsäkring, förmånstagarförordnande, beställning av reseförsäkringskort, utskrift av reseförsäkringsintyg, ärendehantering, oavslutade anmälningar, anmälan från panthavare, begäran om rättelse, utredning om behov av bil, fullmaktstjänsten, hälsodeklaration samt nätbutiken för försäkringar (rese-, båt- och djurförsäkringar samt försäkringar för barn).

I de handlingar som publicerats före 23.9.2018 gör vi förbättringar av tillgängligheten i takt med att handlingarna uppdateras. Försäkringsbrev, ersättningsbeslut och andra försäkringshandlingar med försäkrings- och skadespecifikationer eller som sparats i Mitt arkiv, och som är baserade på den gamla tekniken, är inte tillgängliga. Försäkringsbrev, ersättningsbeslut och övriga försäkringshandlingar kan sändas till kunden även per post. 

Nedan förtecknas de tillgänglighetskrav enligt WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) som webbplatsen ännu inte uppfyller.

Brister vid köp av personförsäkring

  • WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
  • WCAG 1.3.1 Information och relationer
  • WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
  • WCAG 1.3.5 Identifiera inmatningssyfte
  • WCAG 1.4.13 Innehåll vid pekning eller fokus
  • WCAG 2.2.1 Justerbar tidsgräns
  • WCAG 2.4.1 Hoppa över grupperat innehåll
  • WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)
  • WCAG 3.2.2 Vid inmatning   
  • WCAG 3.3.1 Identifiering av fel
  • WCAG 3.3.2 Etiketter eller instruktioner
  • WCAG 3.3.3 Förslag vid felhantering
  • WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde
  • WCAG 4.1.3 Meddelanden om status
  • WCAG 2.1.1 Tangentbord
  • WCAG 2.2.1 Justerbar tidsgräns
  • WCAG 2.4.3 Fokusordning
  • WCAG 2.4.7 Synligt fokus
  • WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
  • WCAG 1.4.3 Kontrast
  • WCAG 1.4.11 Kontraster i innehåll i textformat
  • WCAG 1.4 12 Textavstånd

Brister i offertbegäran

  • WCAG 1.3.1 Information och relationer
  • WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
  • WCAG 1.3.5 Identifiera inmatningssyfte
  • WCAG 1.4.3 Kontrast
  • WCAG 1.4.11 Kontraster i innehåll i textformat
  • WCAG 2.1.1 Tangentbord
  • WCAG 2.4.3 Fokusordning
  • WCAG 3.3.2 Etiketter eller instruktioner
  • WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde
  • WCAG 4.1.3 Meddelanden om status

Brister i visning av försäkringsuppgifter, ändring i betalningsintervall och ändring av betalare

  • WCAG 1.3.1 Information och relationert
  • WCAG 3.1.2 Språk för del av sida
  • WCAG 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner
  • WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden

Brister i fakturavyn

  • WCAG 1.3.1 Information och relationer
  • WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
  • WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text
  • WCAG 2.1.1 Tangentbord
  • WCAG 2.4.3 Fokusordning
  • WCAG 3.3.3 Förslag vid felhantering
  • WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde

Brister i registreringstjänsten för fordon

  • WCAG 1.3.1 Information och relationer
  • WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
  • WCAG 1.4.3 Kontrast
  • WCAG 1.4.11 Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrasti
  • WCAG 2.4.2 Sidans titel
  • WCAG 2.4.3 Fokusordning
  • WCAG 2.4.6 Rubriker och etiketter
  • WCAG 3.1.2 Språk för del av sida
  • WCAG 3.2.2 Vid inmatning
  • WCAG 3.3.1 Identifiering av fel
  • WCAG 3.3.2 Etiketter eller instruktioner
  • WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde
  • WCAG 4.1.3 Meddelanden om status

Brister i skadeanmälningar

  • WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
  • WCAG 1.3.1 Information och relationer
  • WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
  • WCAG 1.3.5 Identifiera inmatningssyfte
  • WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)
  • WCAG 3.3.2 Etiketter eller instruktioner
  • WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde
  • WCAG 4.1.3 Meddelanden om status
  • WCAG 2.4.7 Synligt fokus
  • WCAG 1.4.12 Textavstånd

Brister i försäkringsutskrifter och blanketter

  • WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
  • WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
  • WCAG 1.4.12 Textavstånd

Brister i hälsodeklarationstjänsten för livförsäkringar

Skärmläsare

  • 1.3.1 Information och relationer
  • 1.3.5 Identifiera inmatningssyfte

Innehåll som tillgänglighetskraven inte kan tillämpas på

I försäkrings- och skadetjänsterna för privatkunder finns inga innehåll på vilka tillgänglighetskraven inte kan tillämpas.

Tillgänglighetsrespons

Har du hittat brister i tillgängligheten i våra digitala tjänster? Ge respons om du inte hittade svaret i vårt tillgänglighetsutlåtande. 

Kan du inte logga in eller har du stött på något annat tekniskt problem i våra tjänster?

Behandling av personuppgifter i anknytning till respons

Responsen från en kund som inte har loggat in är anonym om kunden inte uppger sin kontaktinformation. En kund som inte har loggat in ombes lämna sitt namn och sin e-postadress eller sitt telefonnummer som behövs om kunden vill bli kontaktad. För en kund som loggat in sparas följande uppgifter i responssystemet: kundens eller företagets företrädares personbeteckning, namn och den lokala andelsbanken där kunden som ger respons är kund. För företagskunder sparas dessutom företagets namn och FO-nummer. Om en kund som loggat in vill bli kontaktad, sparas också telefonnumret eller e-postadressen. I responssystemet sparas dessutom kundens respons och kundens uppgift om det hjälpmedelsprogram eller den hjälpmedelsapparat som hen använder.

De begärda kunduppgifterna används endast för behandlingen av kundrespons, och syftet är att förbättra och utveckla kundupplevelsen samt OP Gruppens tjänster. Personuppgifter behandlas i kundregister som tillhör OP Gruppens finansiella institut.

Tillsynsmyndighet

Om det förekommer tillgänglighetsproblem på webbplatsen, och du inte hittar någon precisering av dem i tillgänglighetsutlåtandet, hoppas vi att du sänder oss respons via länken ovan. Du får svar av oss inom 14 dagar enligt lagen, om du ger dina kontaktuppgifter med blanketten. 

Om du inte är nöjd med vårt svar eller om vi inte alls skulle svara på din respons, kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Regionförvaltningsverket i Södra Finland. 

Tillsynsmyndighetens kontaktinformation

Regionförvaltningsverket i Södra Finland

Enheten för tillsyn av tillgänglighet
saavutettavuus@avi.fi
Telefonnummer växel 0295 016 000