Det här utlåtandet gäller tillgängligheten i området Kundrelationen för företagskunder i op.fi. Området Kundrelationen är en del av webbplatsen op.fi, som är webbplatsen för bolagen inom OP Gruppen. Området omfattar flera tjänster, vars tillgänglighetsnivå specificeras nedan per tjänst.
Kundrelationsområdets tillgänglighet har bedömts av tillgänglighetsexperter som arbetar för OP Gruppen på projektbasis och dessutom har självbedömning av webbplatsens tillgänglighet gjorts.
Vid självbedömningen har man använt sig av följande system:
- Tillgängligheten med dator har testats med webbläsaren Chrome och skärmläsarprogrammet NVDA.
- Tillgängligheten med mobila enheter har testats med Apple-enheter, webbläsaren Safari (touch gestures).
Bestämmelserna om tillgänglighetskraven finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.
Det här tillgänglighetsutlåtandet upprättades 30.11.2020, och det uppdaterades senast 10.5.2024.
Min Företagsprofil
Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten
Min Företagsprofil uppfyller kraven delvis. Vid en bedömning hittades tre tillgänglighetsproblem. Till sin allvarlighetsgrad klassificerades ett av problemen som viktigt eller mycket viktigt, vilket innebär att det kan vara svårt att använda funktionen med hjälpmedel, såsom med skärmläsare.
Tillgänglighetsobservationerna hänförde sig till länktexterna (WCAG 2.4.4), tangentbordsfokus (kriteriet 2.4.11 i kriteriesamlingen WCAG 2.2) och i liten utsträckning till den programmässiga strukturen.
Avtal om digital kommunikation (inkl. Användare och åtkomsträttigheter, Mina uppgifter och Ändringshistoria)
Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten
Avtalet om digital kommunikation uppfyller kraven delvis. De krav som inte uppfylls och de undantag som tillämpas på kraven anges nedan.
Innehåll som inte är tillgängligt
Bristerna hänförde sig till bl.a. följande: innehåll som inte är text, information och relationer, kontrast, fokusering för tangentbord, etiketter, tabulator- och läsordning, meddelanden som anger status. Nedan följer en mer detaljerad förteckning över de nuvarande bristerna.
Avtal om digital kommunikation
WCAG 1.3.1 Information och relationer
Mina uppgifter
WCAG 1.3.1 Information och relationer
WCAG 1.3.5 Identifiera inmatningssyfte
WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum)
WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text
WCAG 2.1.1 Tangentbord
WCAG 3.3.1 Identifiering av fel
WCAG 4.1.3 Meddelanden om status
WCAG 1.4.12 Utjämning av text
Ändringshistorik
WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
WCAG 1.3.1 Information och relationer
WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum)
WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text
WCAG 2.1.1 Tangentbord
WCAG 2.4.3 Fokusordning
WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)
WCAG 2.4.7 Synligt fokus
WCAG 3.3.1 Identifiering av fel
WCAG 3.3.2 Etiketter eller instruktioner
WCAG 4.1.3 Meddelanden om status
Tillgänglighetsstatus för den kundkännedom-formulär
Kundkännedom-formulär uppfyller kraven delvis. De krav som inte uppfylls och de undantag som tillämpas på kraven anges nedan.
Innehåll som inte är tillgängliga
På formuläret finns det områden där funktioner inte är grupperade programmatiskt. Dessutom förflyttas fokuset inte alltid logiskt mellan innehåll på olika nivåer. Inte alla element har tydligt definierade etiketter.
Nedan beskrivs bristerna mer detaljerat.
WCAG 1.3.1 Struktur: Rubriker
WCAG 1.3.1 Struktur: Listor
WCAG 1.3.1 Sidopanel: Knappens position
WCAG 1.3.1, 4.1.2, 4.1.3 Struktur: Tabeller
WCAG 1.3.2, 1.1.1, 3.1.2 Rullgardinsmeny med sökfält
WCAG 2.1, 4.1.1 Struktur: Samma id-attribut
WCAG 2.1.1 Mobilt användande: Rullning i formulär
WCAG 3.3.2 Formulär: Obligatoriska fält
WCAG 3.3.1, 4.1.3, 3.1.1, 2.3.4 Formulär: Felmeddelanden
WCAG 3.1.2 Text på engelska
WCAG 4.1.2, 3.1.2 Struktur: Information-knappar
Allmän tillgänglighet Struktur: Företagets nyckelpersoner
Ekonomisk analys för lantbruksföretagare
Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten
Den ekonomiska analysen för lantbruksföretagare uppfyller tillgänglighetskraven delvis. Bristerna i kraven nämns nedan.
WCAG 1.3.1, 4.1.2 Felmeddelanden
WCAG 2.4.7, 1.4.11 Synlig tangentbordsfokus
WCAG 2.4.3 Osynliga element
WCAG 4.1.2 Rullgardinslistor
Uppgifter om företaget
Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten
Tjänsten Uppgifter om företaget uppfyller kraven delvis. De största bristerna hänför sig till de felmeddelanden som användaren ges i tjänsten (WCAG 3.3.1, allmän tillgänglighet) vid användning av skärmläsare. I avsnittet Försäkring i tjänsten förekommer brister även beträffande kontraster (WCAG 1.4.3, 1.4.11). Som en allmän brist även inkonsekvens i tangentbordsfokus för användaren (WCAG 2.4.7, 1.4.11).
Arkiv
Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten
Arkivtjänsten uppfyller kraven delvis. De krav som inte uppfylls och de undantag som tillämpas på kraven anges nedan.
Innehåll som inte är tillgängligt
Tjänsten stöder inte ännu till alla delar användningen av assisterande teknik. Bristerna listas mer detaljerat nedan.
Brister i hanteringen av dokument som öppnas via tjänsten (se Tillgänglighetsutlåtande för allmänna delar och funktioner).
Små brister vid uppfyllandet av de följande WCAG-kriterierna:
- WCAG 1.3.1 Information och relationer
- WCAG 2.1.1 Tangentbord
Bli företagskund
Tillgängligheten för ansökan Bli företagskund har följande brister:
Icke tillgängligt innehåll och brister:
- WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
- WCAG 1.3.1 Information och relationer
- WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum)
- WCAG 2.2.1 Justerbar tidsgräns
- WCAG 2.4.3 Riktningsordning
- WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)
- WCAG 2.4.6 Rubriker och etiketter
- WCAG 3.3.1 Identifiering av fel
- WCAG 3.3.2 Etiketter eller instruktioner
- WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde
Tillgänglighetsstatus för hållbarhetsinformation
Hållbarhetsinformationsformuläret uppfyller delvis kraven. De icke-efterlevnaderna och undantagen som är tillämpliga på kraven anges nedan.
Innehåll som inte är tillgängligt
Formuläret flyttar inte alltid fokus logiskt mellan olika innehåll, och fokus börjar från delvis olämpliga punkter.
Nedan listas bristerna mer detaljerat.
- WCAG 1.4.4 Ändra textstorlek
- WCAG 1.4.10 Omlayout
- WCAG 2.1.1 Tangentbord
- WCAG 2.4.3 Fokuseringsordning
- WCAG 3.2.2 Inmatning
- WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde