Tillgänglighetsutlåtande för tjänsten Konton och OP:s Hanteringstjänst för koncernkontotjänsten och virtuella konton

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller tjänsten Konton och OP:s Hanteringstjänst för koncernkontotjänsten och virtuella konton för företagskunder på op.fi. Tjänsterna är en del av webbplatsen op.fi, dvs. webbplatsen för bolagen inom OP Gruppen.

Tjänsternas tillgänglighet har bedömts av tillgänglighetsexperter som arbetar för OP Gruppen på projektbasis och dessutom har självbedömning av webbplatsens tillgänglighet gjorts.

Vid självbedömningen har man använt sig av följande system:

  • Tillgängligheten med dator har testats med webbläsaren Chrome och skärmläsarprogrammet NVDA.
  • Tillgängligheten med mobila enheter har testats med Apple-enheter, webbläsaren Safari (touch gestures).

Bestämmelserna om tillgänglighetskraven finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.

Detta tillgänglighetsutlåtande är avfattat 30.11.2020 och uppdaterades senast 14.12.2023.

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

I tjänsten Konton uppfyller Kontolista kraven och Kontotransaktioner kraven på störstä delen. I tjänsten Konton uppfyller Kontoutdrag och Kontots saldo- och räntebesked inte kraven. OP:s Hanteringstjänst för koncernkontotjänsten och virtuella konton uppfyller inte kraven. De krav som inte uppfylls och de undantag som tillämpas på kraven anges nedan.

Innehåll som inte är tillgängliga

Tjänsten Konton har en tillgänglighetsbrist i Kontotransaktioner.

WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde 

I tjänsten Konton uppfyller Kontoutdrag och Kontots saldo- och räntebesked inte kraven. Kontoutdrag och Kontots saldo- och räntebesked har tillgänglighetsbrister bland annat i tangentbordsfokus, blanketternas tabuleringsordning, etiketter som saknas från blankettfält, textmotsvarigheter och kalendertangenter. Vissa sidor har problematiska layouttabeller och rubriceringar och brister i responsen. Det är svårt att läsa tabeller med skärmläsare och vid användning av tabulatortangenter vet inte användaren vad var och en av raderna hänför sig till. Tabellen i PDF-filen är felaktigt definierad, vilket stör dess läsordning. Dessutom finns det laddningsfördröjningar på sidorna och brister i kontrastrelationer och returlänkar. Bristerna listas mer detaljerat nedan.

WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text

WCAG 1.3.1 Information och relationer

WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning

WCAG 2.1.1 Tangentbord

WCAG 2.4.3 Fokusordning

WCAG 3.3.1 Identifiering av fel

WCAG 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner

WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden

Det finns flera tillgänglighetsbrister i OP:s Hanteringstjänst för koncernkontotjänsten och virtuella konton, bland annat är tjänsten inte responsiv (användning med en mobil enhet är särskilt svårt) och tjänsten ger inte användare av skärmläsare tydliga felmeddelanden eller respons. Etiketter saknar från tjänstens inmatningsfält, valtangenter och andra fält som hör samman har inte förknippats till varandra och vissa anvisningstexter har inte förknippats programmässigt till fälten. Dessutom finns det brister i grafiska element, placeringen och användbarheten av tangenter såsom fokuseringen på fält, förflyttningar och särskilt i läsbarheten av tabeller. I tjänstens navigering händer det ofta att man försöker gå tillbaka men inte kommer till den sida som man lämnade. Efter sökning går fokuseringen till början av sidan, vilket för det väldigt svårt att hitta sökresultaten. Sidornas rubriken och meny är problematiska, flikar har inte markerats, språket av sidorna och delar av sidor har inte programmässigt identifierats och det saknas en skipplänk från sidornas början direkt till innehållet. Länkar har också placerats i listor, vilket gör det svårare att uppfatta helheter. Användare loggas ut efter en tidsfrist utan förvarning. Bristerna listas mer detaljerat nedan.

WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text

WCAG 1.3.1 Information och relationer

WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning

WCAG 1.4.10 Responsivitet

WCAG 2.2.1 Justerbar tidsgräns

WCAG 2.4.1 Hoppa över grupperat innehåll

WCAG 2.4.2 Sidans titel

WCAG 2.4.3 Fokusordning

WCAG 3.1.1 Sidans språk

WCAG 3.1.2 Språk för del av sida

WCAG 3.2.4 Konsekvent identifiering

WCAG 3.3.1 Identifiering av fel

WCAG 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner 

WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde

WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden

Innehåll som inte är tillgängligt på grund av oproportionell börda

Man har planerat en förnyelse av Kontoutdrag och Kontots saldo- och räntebesked i tjänsten Konton under åren 2024, och därför görs inga tillgänglighetsändringar i den nuvarande versionen, utan bristerna i tillgänglighet åtgärdas i samband med att applikationen förnyas. Bristerna åtgärdas under åren 2024.

Vi har genomgått resultaten från auditeringen av tjänsten OP:s Hanteringstjänst för koncernkontotjänsten och virtuella konton och alla allvarliga brister i användargränssnittet kommer att åtgärdas. Vissa av ändringsförslagen, såsom en del av översättningarna, finns djupt i affärsverksamhetstjänsterna och skulle kräva grundläggande ändringar i tjänstens funktionslogik. Kundernas användarupplevelse kommer att förnyas. I samband med detta kommer man till en viss del att beakta de ändringar som behövs. Dessutom är en ny Java-baserad version av tjänsten under utveckling, och den nya versionen kommer att förnya hela användargränssnittet. Observationerna från auditeringen beaktas i utvecklingsarbetet.

Tillgänglighetsrespons

Har du hittat brister i tillgängligheten i våra digitala tjänster? Ge respons om du inte hittade svaret i vårt tillgänglighetsutlåtande. 

Kan du inte logga in eller har du stött på något annat tekniskt problem i våra tjänster?

Behandling av personuppgifter i anknytning till respons

Responsen från en kund som inte har loggat in är anonym om kunden inte uppger sin kontaktinformation. En kund som inte har loggat in ombes lämna sitt namn och sin e-postadress eller sitt telefonnummer som behövs om kunden vill bli kontaktad. För en kund som loggat in sparas följande uppgifter i responssystemet: kundens eller företagets företrädares personbeteckning, namn och den lokala andelsbanken där kunden som ger respons är kund. För företagskunder sparas dessutom företagets namn och FO-nummer. Om en kund som loggat in vill bli kontaktad, sparas också telefonnumret eller e-postadressen. I responssystemet sparas dessutom kundens respons och kundens uppgift om det hjälpmedelsprogram eller den hjälpmedelsapparat som hen använder.

De begärda kunduppgifterna används endast för behandlingen av kundrespons, och syftet är att förbättra och utveckla kundupplevelsen samt OP Gruppens tjänster. Personuppgifter behandlas i kundregister som tillhör OP Gruppens finansiella institut.

Tillsynsmyndighet

Om det förekommer tillgänglighetsproblem på webbplatsen, och du inte hittar någon precisering av dem i tillgänglighetsutlåtandet, hoppas vi att du sänder oss respons via länken ovan. Du får svar av oss inom 14 dagar enligt lagen, om du ger dina kontaktuppgifter med blanketten. 

Om du inte är nöjd med vårt svar eller om vi inte alls skulle svara på din respons, kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Regionförvaltningsverket i Södra Finland. 

Tillsynsmyndighetens kontaktinformation

Regionförvaltningsverket i Södra Finland

Enheten för tillsyn av tillgänglighet
saavutettavuus@avi.fi
Telefonnummer växel 0295 016 000