Tillgänglighetsutlåtande för tjänsten Småföretagsförsäkringar

Det här utlåtandet gäller tillgängligheten för tjänsten Småföretagsförsäkringar . Tjänsten är en del av webbplatsen op.fi, som är webbplatsen för bolag inom OP Gruppen.

Småföretagsförsäkringar-tjänstens tillgänglighet har bedömts av tillgänglighetsexperter som arbetar för OP Gruppen på projektbasis och dessutom har självbedömning av webbplatsens tillgänglighet gjorts.

Vid utvärderingen användes följande system:

  • Bedömningen gjordes huvudsakligen med Windows-datorn och webbläsaren Chrome. 
  • Testningen av skärmläsaren gjordes med skärmläsarprogrammet NVDA. Vissa detaljer granskades med andra verktyg.

Vid självbedömningen har följande system använts:

  • Tillgängligheten med dator har testats med webbläsaren Firefox och skärmläsarprogrammet Orca.
  • Tillgängligheten med mobilenheter har inte testats

Bestämmelser om tillgänglighetskrav finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.
Tillgänglighetsutlåtandet upprättades den 8 september 2023 och det uppdaterades senast den 9 december 2024.

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

Tjänsten Småföretagsförsäkringar uppfyller till stora delar kraven. Alla i den tekniska expertbedömningen iakttagna observationerna, som stod under tjänsten Småföretagsförsäkringars inflytande, har korrigerats. Bristande efterlevnad av kraven och de undantag som tillämpas på kraven anges nedan.

Innehåll som inte är tillgängliga

Vår tjänst är till stora delar tillgänglig men brister i tillgängligheten finns bland annat gällande att rullgardinslistorna inte helt uppfyller tillgänglighetskraven och att webbplatsen till vissa delar inte stöder sömlös användning av assisterande teknik, som skärmläsare. Ärendet kan alternativt skötas via telefonkanalen. Bristerna listade mer detaljerat nedan.

1.3.1 Information och relationer (A)

  • Rullgardinslistor (WCAG 2.5.3, 1.3.2, 1.1.1)

Största delen av de tillgänglighetsobservationer som stod under tjänsten Småföretagsförsäkringars inflytande korrigerades under 2024.

Tillgänglighetsrespons

Har du hittat brister i tillgängligheten i våra digitala tjänster? Ge respons om du inte hittade svaret i vårt tillgänglighetsutlåtande. 

Behandling av personuppgifter i anknytning till respons

Responsen från en kund som inte har loggat in är anonym om kunden inte uppger sin kontaktinformation. En kund som inte har loggat in ombes lämna sitt namn och sin e-postadress eller sitt telefonnummer som behövs om kunden vill bli kontaktad. För en kund som loggat in sparas följande uppgifter i responssystemet: kundens eller företagets företrädares personbeteckning, namn och den lokala andelsbanken där kunden som ger respons är kund. För företagskunder sparas dessutom företagets namn och FO-nummer. Om en kund som loggat in vill bli kontaktad, sparas också telefonnumret eller e-postadressen. I responssystemet sparas dessutom kundens respons och kundens uppgift om det hjälpmedelsprogram eller den hjälpmedelsapparat som hen använder.

De begärda kunduppgifterna används endast för behandlingen av kundrespons, och syftet är att förbättra och utveckla kundupplevelsen samt OP Gruppens tjänster. Personuppgifter behandlas i kundregister som tillhör OP Gruppens finansiella institut.

Tillsynsmyndighet

Om det förekommer tillgänglighetsproblem på webbplatsen, och du inte hittar någon precisering av dem i tillgänglighetsutlåtandet, hoppas vi att du sänder oss respons via länken ovan. Du får svar av oss inom 14 dagar enligt lagen, om du ger dina kontaktuppgifter med blanketten. 

Om du inte är nöjd med vårt svar eller om vi inte alls skulle svara på din respons, kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Transport- och kommunikationsverket Traficom. 

Tillsynsmyndighetens kontaktinformation

Transport- och kommunikationsverket Traficom
Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
www.tillganglighetskrav.fi
tillganglighet@traficom.fi
telefonnummer växeln 029 534 5000