Det här utlåtandet gäller tillgängligheten i OP Lättföretagares tjänster.
Tillgänglighetsutlåtandet upprättades 23 september 2021 och det uppdaterades senast 15 november 2024.
Tillgänglighetsstatus
I utvecklingen av tjänsten OP Lättföretagare har man nästan alltid strävat efter att i princip beakta tillgängligheten. Tjänstens tillgänglighet har bedömts av tillgänglighetsexperterna i OP:s Lättföretagarteam och av Saavuta Asiantuntijapalvelut Oy. Vi följer också aktivt upp användarnas respons på tjänsterna.
Auditering av tillgängligheten
I utvecklingen av tjänsten OP Lättföretagare tar man alltid i beaktande tillgängligheten när ändringar görs i tjänsten. Tillgängligheten testas bland annat automatiskt med tekniska arbetsredskap och genom att testa att exempelvis använda skärmläsare.
Ibland auditeras tillgängligheten i större utsträckning. Den senaste större tillgänglighetsauditeringen utfördes av Saavuta Asiantuntijapalvelut Oy i mars 2022. Nästa auditering utförs av OP:s experter.
I vissa avseenden har tekniska lösningar fördröjt skapandet av lösningar som kan uppnås.
Navigering, länkar och menyer
En del av länkarna öppnas i ett nytt fönster utan att detta nämns i anknytning till länken.
- WCAG 3.2.1 Fokus
En del sidor har en bristfälligt beskrivande rubrik på sidan (title).
- WCAG 2.4.2 Sidrubriker
I samband med ankarlänkar finns det ingen information om att de är sådana.
- WCAG 2.4.4 Länkens syfte (i kontexten)
- WCAG 2.4.6 Rubriker och etiketter
Filtypen för länkar är inte alltid en del av länktexten, så den som använder skärmläsare får inte uppgift om filtypen för länken.
- WCAG 2.4.4 Länkens syfte (i kontexten)
När du skapar fakturor fungerar inte kundvalssökningen med tangentbordet.
- WCAG 2.1.1 tangentbord
PDF-filer (dokument)
PDF-filer kan läsas med en skärmläsare men de är inte så att säga taggade, så deras innehåll kan vara svårt att se med en skärmläsare. Byte av PDF-filers skapande teknologi för att skapa en kreativ version av tillgängliga dokument är under arbete.
Respons och behandling av uppgifter
Hittade du brister i tillgängligheten i våra digitala tjänster? Ge oss respons om du inte hittade svaret i tillgänglighetsutlåtandet.
Du kan lämna din respons via vår chattkundtjänst eller per e-post på adressen kundtjanst@op-lattföretagare.fi. En separat responsblankett är under arbete. (Vi svarar senast inom 14 dagar enligt lagen, men ofta betydligt snabbare).
Chattkundtjänstens tillgänglighet
Funktionen chattkundtjänst har genomförts med en applikation som erbjudits av en tredje part. Applikationen är inte tillgänglig för användare av skärmläsare på mobila enheter.
Vi strävar efter att upprätthålla en prima nivå på tillgängligheten bland annat med följande åtgärder:
- Vi tar tillgängligheten från första början i beaktande när vi utvecklar egenskaper för tjänsten.
- Vi satsar på språklig förståelse.
- Vi erbjuder tillgänglighetsutbildning för vårt team.
- Vi reagerar på respons.
- Vi auditerar tillgängligheten som helhet med jämna mellanrum.
- Vi följer fortlöpande upp tillgängligheten på webbplatsen (op-lattforetagare.fi) med hjälp av tekniska verktyg.
Vi arbetar kontinuerligt på att förbättra tillgängligheten. Vi uppdaterar det här utlåtandet i takt med att vi åtgärdar brister.