Webbtillgängligheten i tjänsten OP Lättföretagare

Det här utlåtandet gäller tillgängligheten i OP Lättföretagares tjänster.

Tillgänglighetsutlåtandet upprättades 23 september 2021 och det uppdaterades senast 15 november 2024.

Tillgänglighetsstatus

I utvecklingen av tjänsten OP Lättföretagare har man nästan alltid strävat efter att i princip beakta tillgängligheten. Tjänstens tillgänglighet har bedömts av tillgänglighetsexperterna i OP:s Lättföretagarteam och av Saavuta Asiantuntijapalvelut Oy. Vi följer också aktivt upp användarnas respons på tjänsterna.

Auditering av tillgängligheten

I utvecklingen av tjänsten OP Lättföretagare tar man alltid i beaktande tillgängligheten när ändringar görs i tjänsten. Tillgängligheten testas bland annat automatiskt med tekniska arbetsredskap och genom att testa att exempelvis använda skärmläsare.

Ibland auditeras tillgängligheten i större utsträckning. Den senaste större tillgänglighetsauditeringen utfördes av Saavuta Asiantuntijapalvelut Oy i mars 2022. Nästa auditering utförs av OP:s experter.

I vissa avseenden har tekniska lösningar fördröjt skapandet av lösningar som kan uppnås.

Navigering, länkar och menyer

En del av länkarna öppnas i ett nytt fönster utan att detta nämns i anknytning till länken.

  • WCAG 3.2.1 Fokus

En del sidor har en bristfälligt beskrivande rubrik på sidan (title).

  • WCAG 2.4.2 Sidrubriker

I samband med ankarlänkar finns det ingen information om att de är sådana.

  • WCAG 2.4.4 Länkens syfte (i kontexten)
  • WCAG 2.4.6 Rubriker och etiketter

Filtypen för länkar är inte alltid en del av länktexten, så den som använder skärmläsare får inte uppgift om filtypen för länken.

  • WCAG 2.4.4 Länkens syfte (i kontexten)

När du skapar fakturor fungerar inte kundvalssökningen med tangentbordet.

  • WCAG 2.1.1 tangentbord

PDF-filer (dokument)

PDF-filer kan läsas med en skärmläsare men de är inte så att säga taggade, så deras innehåll kan vara svårt att se med en skärmläsare. Byte av PDF-filers skapande teknologi för att skapa en kreativ version av tillgängliga dokument är under arbete.

Respons och behandling av uppgifter

Hittade du brister i tillgängligheten i våra digitala tjänster? Ge oss respons om du inte hittade svaret i tillgänglighetsutlåtandet.

Du kan lämna din respons via vår chattkundtjänst eller per e-post på adressen kundtjanst@op-lattföretagare.fi. En separat responsblankett är under arbete. (Vi svarar senast inom 14 dagar enligt lagen, men ofta betydligt snabbare).

Chattkundtjänstens tillgänglighet

Funktionen chattkundtjänst har genomförts med en applikation som erbjudits av en tredje part. Applikationen är inte tillgänglig för användare av skärmläsare på mobila enheter.

Vi strävar efter att upprätthålla en prima nivå på tillgängligheten bland annat med följande åtgärder:

  • Vi tar tillgängligheten från första början i beaktande när vi utvecklar egenskaper för tjänsten.
  • Vi satsar på språklig förståelse.
  • Vi erbjuder tillgänglighetsutbildning för vårt team.
  • Vi reagerar på respons.
  • Vi auditerar tillgängligheten som helhet med jämna mellanrum.
  • Vi följer fortlöpande upp tillgängligheten på webbplatsen (op-lattforetagare.fi) med hjälp av tekniska verktyg.

Vi arbetar kontinuerligt på att förbättra tillgängligheten. Vi uppdaterar det här utlåtandet i takt med att vi åtgärdar brister.

Tillgänglighetsrespons

Har du hittat brister i tillgängligheten i våra digitala tjänster? Ge respons om du inte hittade svaret i vårt tillgänglighetsutlåtande. 

Kan du inte logga in eller har du stött på något annat tekniskt problem i våra tjänster?

Behandling av personuppgifter i anknytning till respons

Responsen från en kund som inte har loggat in är anonym om kunden inte uppger sin kontaktinformation. En kund som inte har loggat in ombes lämna sitt namn och sin e-postadress eller sitt telefonnummer som behövs om kunden vill bli kontaktad. För en kund som loggat in sparas följande uppgifter i responssystemet: kundens eller företagets företrädares personbeteckning, namn och den lokala andelsbanken där kunden som ger respons är kund. För företagskunder sparas dessutom företagets namn och FO-nummer. Om en kund som loggat in vill bli kontaktad, sparas också telefonnumret eller e-postadressen. I responssystemet sparas dessutom kundens respons och kundens uppgift om det hjälpmedelsprogram eller den hjälpmedelsapparat som hen använder.

De begärda kunduppgifterna används endast för behandlingen av kundrespons, och syftet är att förbättra och utveckla kundupplevelsen samt OP Gruppens tjänster. Personuppgifter behandlas i kundregister som tillhör OP Gruppens finansiella institut.

Tillsynsmyndighet

Om det förekommer tillgänglighetsproblem på webbplatsen, och du inte hittar någon precisering av dem i tillgänglighetsutlåtandet, hoppas vi att du sänder oss respons via länken ovan. Du får svar av oss inom 14 dagar enligt lagen, om du ger dina kontaktuppgifter med blanketten. 

Om du inte är nöjd med vårt svar eller om vi inte alls skulle svara på din respons, kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Regionförvaltningsverket i Södra Finland. 

Tillsynsmyndighetens kontaktinformation

Regionförvaltningsverket i Södra Finland

Enheten för tillsyn av tillgänglighet
saavutettavuus@avi.fi
Telefonnummer växel 0295 016 000