OP:s webbutikansökan för bilfinansiering

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller helheten OP:s webbutikansökan för bilfinansiering.

Användaren av tjänsten dirigeras från säljarens webbutikstjänst till OP:s finansieringsansökningsväg för att ansöka om bilfinansiering och se finansieringsbeslutet. Därefter återvänder användaren till säljarens tjänst. OP:s webbutiksansökan för bilfinansiering tillhandahålls av OP Företagsbanken Abp. 

Webbplatsens tillgänglighet har utvärderats genom självutvärdering. Följande system har använts i självutvärderingen:

  • Tillgängligheten med dator har testats med webbläsaren Chrome och skärmläsarprogrammet NVDA.
  • Tillgängligheten med mobila enheter har testats med Apple-enheter, webbläsaren Safari (touch gestures) och läsprogrammet VoiceOver.

Bestämmelserna om tillgänglighetskraven finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.

Detta tillgänglighetsutlåtande har upprättats 24.1.2025.

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

OP:s webbutiksansökan för bilfinansiering uppfyller inte kraven. Underlåtelser att följa kraven och tillämpliga undantag från kraven nämns nedan. 

Tillgänglighetsstatusen för autentiseringsfasen av OP:s webbutiksansökan för bilfinansiering beskrivs i OP:s autentiseringsförklaring.

Innehåll som inte är tillgängliga

Webbplatsen stöder ännu inte till alla delar assisterande teknik, såsom användningen av skärmläsare, och det finns problem med användningen av tangentbordet. Dessutom uppvisar tjänsten oftast brister i exempelvis textmotsvarigheterna till de grafiska elementen.  Bristerna listas mer detaljerat nedan.

Textalternativ

1.1.1 Innehåll som inte är text

Anpassningsbart

1.3.1 Information och relationer
1.3.5 Identifiera inmatningssyfte

Tillgängligt via tangentbord

2.1.1 Tangentbord

Tillräckligt med tid

2.2.1 Justerbar tidsgräns

Navigerbart

2.4.2 Sidans titel
2.4.3 Fokusording
2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)

Läsbart

3.1.1 Sidans språk

Inmatningsstöd

3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner

Kompatibelt

4.1.2 Namn, roll, värde
4.1.3 Statusmeddelanden

Åtgärdandet av bristerna pågår och förklaringen kommer att uppdateras när korrigeringarna är slutförda.

PDF-dokument (handlingar)

Bilagor i tjänsten görs tillgängliga.

Tillgänglighetsrespons

Har du hittat brister i tillgängligheten i våra digitala tjänster? Ge respons om du inte hittade svaret i vårt tillgänglighetsutlåtande. 

Behandling av personuppgifter i anknytning till respons

Responsen från en kund som inte har loggat in är anonym om kunden inte uppger sin kontaktinformation. En kund som inte har loggat in ombes lämna sitt namn och sin e-postadress eller sitt telefonnummer som behövs om kunden vill bli kontaktad. För en kund som loggat in sparas följande uppgifter i responssystemet: kundens eller företagets företrädares personbeteckning, namn och den lokala andelsbanken där kunden som ger respons är kund. För företagskunder sparas dessutom företagets namn och FO-nummer. Om en kund som loggat in vill bli kontaktad, sparas också telefonnumret eller e-postadressen. I responssystemet sparas dessutom kundens respons och kundens uppgift om det hjälpmedelsprogram eller den hjälpmedelsapparat som hen använder.

De begärda kunduppgifterna används endast för behandlingen av kundrespons, och syftet är att förbättra och utveckla kundupplevelsen samt OP Gruppens tjänster. Personuppgifter behandlas i kundregister som tillhör OP Gruppens finansiella institut.

Tillsynsmyndighet

Om det förekommer tillgänglighetsproblem på webbplatsen, och du inte hittar någon precisering av dem i tillgänglighetsutlåtandet, hoppas vi att du sänder oss respons via länken ovan. Du får svar av oss inom 14 dagar enligt lagen, om du ger dina kontaktuppgifter med blanketten. 

Om du inte är nöjd med vårt svar eller om vi inte alls skulle svara på din respons, kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Transport- och kommunikationsverket Traficom. 

Tillsynsmyndighetens kontaktinformation

Transport- och kommunikationsverket Traficom
Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
www.tillganglighetskrav.fi
tillganglighet@traficom.fi
telefonnummer växeln 029 534 5000