Tillgängligheten i tjänsten OP Tillgänglig har bedömts av experter på tillgänglighet som utför uppdrag av projektnatur för OP Gruppen. Dessutom har man utfört självbedömning av webbplatsens tillgänglighet. En tillgänglighetsexpert från Annanpura har tillgänglighetstestat tjänsten i oktober 2016 och i mars 2017. De kritiska och betydande brister som uppdagades vid testerna har sedermera korrigerats.
Vid självbedömningen har följande system använts:
- Tillgängligheten med dator har testats med webbläsaren Chrome och skärmläsarprogrammet NVDA.
- Tillgängligheten med mobila enheter har testats med Apple-enheter, webbläsaren Safari (touch gestures) och läsprogrammet VoiceOver.
Bestämmelserna om tillgänglighetskraven finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.
Det här tillgänglighetsutlåtandet upprättades 26.10.2020 och uppdaterades senast 6.5.2024.
Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten
Tjänsten OP Tillgänglig uppfyller kraven relativt väl. Tjänsten har byggts upp med hänsyn till de särskilda behoven hos äldre personer, synskadade och personer med motoriska svårigheter. Därför innehåller tjänsten i princip inga diagram, bilder, tabeller eller andra element som ofta kan vara problematiska för tillgängligheten. I början av varje sida finns också en så kallad skipplänk, “Gå direkt till innehåll”, via vilken man kan gå direkt till det centrala innehållet.
Innehåll som inte är tillgängliga
Tillgänglighetsbristerna består bland annat av att färgkontrasterna på webbplatsen inte helt uppfyller tillgänglighetskraven.
WCAG 1.4.3 Kontrast (minimi) (Nivå AA) Kontrasten mellan text och bakgrund är otillräcklig
Innehåll som tillgänglighetskraven inte kan tillämpas på
Vid identifiering och inloggning kan man som del av koden använda ett växlande tal på en nyckeltalslista. Dessutom krävs en sms-bekräftelse för att bekräfta betalningar samt vid inloggning med cirka tre månaders mellanrum.