Tillgänglighetsutlåtande för OP-mobilen

Det här utlåtandet gäller tillgängligheten hos applikationen OP-mobilen. OP-mobilen är en mobilapplikation från företag som ingår i OP Gruppen. I OP Gruppen ingår OP Andelslag, dess koncernföretag (såsom OP Företagsbanken Abp, Pohjola Försäkring Ab, OP-Livförsäkrings Ab och OP-Tjänster Ab), OP Andelslags medlemsbanker, Andelsbankernas Ömsesidiga Försäkringsbolag, OP-Eläkesäätiö, OP-Eläkekassa samt nuvarande och framtida företag, sammanslutningar och stiftelser i vilka minst en av de organisationer som nämnts ovan ensam eller tillsammans med någon annan som nämnts ovan utövar ett bestämmande inflytande.

OP-mobilens tillgänglighet har bedömts av experter på tillgänglighet som utför uppdrag av projektnatur för OP Gruppen. Dessutom har fortlöpande självbedömning gjorts gällande applikationens tillgänglighet. 

Bedömningen av tillgängligheten har gjorts med skärmläsaren VoiceOver i en iOS-enhet och med skärmläsaren Talkback i en Android-enhet.

Bestämmelserna om tillgänglighetskraven finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.

Det här tillgänglighetsutlåtandet upprättades 15.6.2021 och uppdaterades senast 30.7.2024.

OP-mobilens tillgänglighetsstatus

Det finns brister i OP-mobilens tillgänglighet och applikationen uppfyller inte tillgänglighetskraven till alla delar. De krav som inte uppfylls och de undantag som tillämpas på kraven anges nedan. Om ingen enhet har specificerats för problemet som uppdagats, så förekommer problemet vid användning av såväl iOS- som Android-enheter. Om ingen korrigeringstidtabell meddelats korrigeras brister som observerats i tillgängligheten i takt med att OP-mobilen utvecklas.

Innehåll som inte är tillgängliga

Allmänt

OP-mobilen har tillgänglighetsbrister som upprepas i flera olika vyer. OP-mobilen har också några brister beträffande allmän tillgänglighet och användbarhet, som dock inte bryter mot något av WCAG-kriterierna. En del av tillgänglighetsbristerna förekommer såväl i iOS- som i Android-enheter, en del förekommer endast på den ena plattformen.

I OP-mobilen finns det en del texter som är avsedda att vara rubriker men de har inte specificerats korrekt. Specifikationer på rubriknivå saknas också delvis. För vissa element saknas status- och/eller rolldata eller så är de felaktiga, och vissa element har igen inte alls någon automatisk specifikation. Alla samhöriga element är inte automatiskt associerade till varandra. Alla knappar har inte specificerats eller så har de specificerats felaktigt. Läsningsordningen är inte logisk i alla vyer och i vissa vyer hamnar fokus på fel ställe.

Pdf-filer som öppnas i applikationen kan inte zoomas tillräckligt utan att använda en rörelse med två fingrar. I vissa situationer har läsningsordningen för pdf-filer i iOS-enheter inte specificerats och i Android-enheter hanterar skärmläsaren allt innehåll i pdf-filerna som ett objekt.

Det är inte lätt att förstå vilka åtgärder alla appens ikoner och element leder till. En del av applikationens element saknar etiketter eller hjälptexter, eller så är de felaktiga. Vissa knappar saknar tillgängliga etiketter helt eller så är de bristfälliga. Applikationen har partiella brister i kontrastförhållandena mellan text och bakgrund samt i kontrastförhållandena mellan gränssnittskomponenter och grafiska element.

OP-mobilens användare loggas automatiskt ut när applikationen inte används aktivt inom fem minuter (tidsutlösning som fastställts i det andra betaltjänstdirektivet (PSD2)). Ingen varning ges om den automatiska utloggningen i förväg. OP-mobilen har inget inbyggt stöd för externa enheter. Därtill kan applikationen i vissa vyer endast användas i vertikalt läge.

Applikationen har vissa egenskaper där innehåll i nättjänsten op.fi används inbäddat i mobilapplikationen (t.ex. Boka tid för ett möte, Chatt). De här vyerna uppfyller inte tillgänglighetskraven till alla delar. Personer som använder skärmläsare kan ha svårigheter att uppfatta när det är fråga om innehåll i op.fi som är inbäddat i applikationen.

  • WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde
  • WCAG 1.3.1 Information och relationer
  • WCAG 2.2.1 Justerbar tidsgräns
  • WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum)
  • WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text
  • WCAG 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner
  • WCAG 2.4.6 Rubriker och ledtexter/etiketter
  • WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
  • WCAG 1.3.4 Position
  • WCAG 2.4.3 Fokusordning
  • WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
  • WCAG 1.4.4 Förändring av textstorlek
  • WCAG 2.1.1 Tangentbord

Aktivering och inloggning

Vid användning av och inloggning med Mobilnyckeln förekommer tillgänglighetsbrister som delges under Allmänt i det här utlåtandet. Personer som använder skärmläsare får inte i vissa punkter information om att texten utgör ett råd (glödlampsikoner) som avviker från bastexten. Personer som använder skärmläsare får inte heller någon klar återkoppling då sådant inte läses automatiskt. Anvisningarna för fälten är inte i alla punkter automatiskt associerade till fälten. Dessutom går en del av knapparna inte att använda med tangentbord (t.ex. externa tangentbord eller brytarstyrning). Vid bekräftelse med Mobilnyckeln kommer knappen "bekräfta begäran" i fokusordningen efter tangentbordet i stället för var den brukar finnas.

Förbättringar av tillgängligheten vid aktivering och inloggning kommer att göras under 2024.

  • WCAG 1.3.1 Information och relationer
  • WCAG 2.1.1 Tangentbord
  • WCAG 2.4.3 Fokusordning

Hem

Ny betalning

Vid bekräftelse med Mobilnyckeln kommer knappen "bekräfta begäran" i fokusordningen efter tangentbordet i stället för var den brukar finnas. Dessutom kan namnet på knappen, "bekräfta begäran", i vissa situationer vara något vilseledande.

I iOS-enheter syns en del av texterna som en tom förteckning för skärmläsaren och vyerna har också några tomma element. Därtill finns det tillgänglighetsbrister i användningen av textfält då kontonumret skrivs med en iOS-enhet, då skärmläsaren inte läser alla inmatade tecken eller teckensträngarna som läses är förvirrande. Det här kan göra det svårare för användaren att kontrollera uppgifterna hen matat in och leda till felaktiga indata. Den automatiska navigeringen inom textfält kan också vara svår och anvisningarna eller knapparna som anknyter till textfälten oklara.

Följande tillgänglighetsbrister gäller Android-enheter. Felmeddelandena som behövs ges inte i alla vyer och förfallodagen måste väljas i en kalender, vilket kan vara utmanande för skärmläsare. Information om att en betalning är sen är inte automatiskt associerad till de andra uppgifterna om betalningen, vilket kan vara problematiskt för personer som använder skärmläsare. Tangentbordsfokus syns inte i alla vyer.

Därtill förekommer tillgänglighetsbrister i betaltjänsterna. Dessa delges i detta utlåtande under punkten Allmänt.

  • WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde
  • WCAG 1.3.1 Information och relationer
  • WCAG 3.3.1 Identifiering av fel
  • WCAG 2.1.1 Tangentbord
  • WCAG 3.2.2 Vid inmatning
  • WCAG 2.4.7 Synligt fokus
  • WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden
  • WCAG 2.4.3 Fokusordning
  • WCAG 2.4.6 Rubriker och ledtexter/etiketter

Internationella betalningar

Avdelningen Internationella betalningar är nästan tillgänglig. Tillgänglighetsbristerna i den beskrivs under Allmänt i det här utlåtandet.

Egen girering

Vid egna gireringar med en Android-telefon finns det tillgänglighetsbrister gällande hur konsekvent märkningen av komponenterna är.  Därtill förekommer det vid egna gireringar i tjänsten andra tillgänglighetsbrister som delges i avsnittet Allmänt i detta utlåtande.

  • WCAG 3.2.4 Konsekvent identifiering

Betalningar och e‑fakturor

Vid granskning av enskilda fakturerare i punkten E-fakturor finns de årliga flikarna i sin läsordning under rubriken "Fakturerare", vilket gör det svårare för personer som använder skärmläsare att få en bild av innehållet på sidan. I iOS-enheter är de olika åren knappar, inte flikelement. I avdelningen Betalningar och e‑fakturor förekommer tillgänglighetsbrister som nämnts i avsnittet Allmänt.

  • WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
  • WCAG 4.1.2 Namn, värde, roll

Konton och kort

Det framkommer tillgänglighetsbrister i avsnittet Konton och kort. Dessa har beskrivits i avsnittet Allmänt i det här tillgänglighetsutlåtandet.

Kontotransaktioner‍

I punkten Kontotransaktioner har klassalternativen placerats i en tabell, vilket är svårare för skärmläsare. Därtill förekommer i Kontotransaktioner andra tillgänglighetsbrister som beskrivs under Allmänt i det här tillgänglighetsutlåtandet.

  • WCAG 1.3.1 Information och relationer

Sparbössan

Vissa längre texter är sammanförda till samma element. I avdelningen Sparbössan finns dessutom tillgänglighetsbrister som angetts i avsnittet Allmänt i det här utlåtandet.

I iOS-enheter har fältspecifika anvisningar placerats i samma element som fälten och deras etiketter. Därtill anger inte alla knappar som öppnar pdf-filer filtypen.

Vid användning av Android-enheter har skärmläsaren svårt att komma åt rullgardinslistor och en del element är svåra att använda. Felmeddelanden är inte automatiskt associerade till fält och felaktiga fält presenteras inte heller på annat sätt. Alla element är inte med i läsningsordningen varmed skärmläsarens användare inte får den information som dessa erbjuder.

  • WCAG 4.1.2 Namn, värde, roll
  • WCAG 1.3.1 Information och relationer
  • WCAG 2.4.6 Fokusordning
  • WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
  • WCAG 3.3.1 Identifiering av fel

Löneuppgifter

Det finns brister i användbarheten och den allmänna tillgängligheten gällande löneuppgifterna, men dessa utgör dock inte brott mot WCAG. Efter att leverantören av löneuppgifterna valts byts vyn till en extern tjänst, och OP kan inte påverka tillgängligheten hos den.

Kortvyer

Avdelningen för kortvyer är nästan tillgänglig. Tillgänglighetsbristerna i den beskrivs under Allmänt i det här utlåtandet.

Säkerhetsgränser för kort

Tillgänglighetsbedömningen gällande kortens säkerhetsgränser har endast gjorts med en iOS-enhet med en VoiceOver-skärmläsare. Vissa knappars texter är rätt långa, vilket är opraktiskt för användare av skärmläsare.

  • WCAG 1.3.1 Information och relationer

Höjning av kreditgränsen

Bedömningen har endast gjorts med en iOS-enhet med en VoiceOver-skärmläsare. Då obligatoriska uppgifter saknas utgörs den enda responsen av en passiv vidareknapp och felmeddelanden läses inte automatiskt för användaren av skärmläsaren när de visas. I vyn har ibland använts länkar för att gå mellan vyerna, fast man borde ha använt knappar. Vissa element har dolts helt från hjälpmedel. I början av en del vyer finns en osynlig och textlös knapp som skärmläsare kan upptäcka.

  • WCAG 3.3.1 Identifiering av fel
  • WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde
  • WCAG 1.3.1 Information och relationer
  • WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning

Min ekonomi

Ekonomisk balans

En del av de längre texterna är kombinerade i samma element och då kan det vara besvärligt att använda skärmläsare. Med Android-enheter läses "inkomster hittills" och "utgifter" separat med eget fokus och först efter dem läses två belopp separat. Vissa element kan också vara svåra att förstå med skärmläsare.

Därtill finns det i avdelningen Ekonomisk balans tillgänglighetsbrister som har angetts under Allmänt i det här utlåtandet.

  • WCAG 1.3.1 Information och relationer
  • WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
  • WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text

Uppföljning av företagets ekonomi

Vid användning av iOS-enheter finns i vissa vyer felaktigt en osynlig och icke namngiven knapp som skärmläsaren ändå kan upptäcka. Skärmläsaren hoppar över graferna i vyerna helt och hållet eftersom de visualiserar information som är åtkomlig i numerisk form i vyerna. Vid användning av Android-enheter har vissa knappar markerats som länkar. Alla element ingår inte i läsordningen, och i vissa vyer är läsordningen felaktig.

Dessutom förekommer i båda plattformarna tillgänglighetsbrister som nämnts i avsnittet Allmänt i det här utlåtandet.

  • WCAG 1.3.1 Information och relationer
  • WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
  • WCAG 2.4.3 Fokusordning
  • WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde

Fakturering

När det gäller upprepning av fakturor förenar den automatiska kontexten för vissa element dem inte med varandra i iOS-enheter. I en del vyer kan läsordningen vara felaktig. En del val görs genom valmetoder som inte kan användas med skärmläsare. Därtill förekommer i vyerna andra tillgänglighetsbrister som delges i detta utlåtande i avsnittet Allmänt.

För iOS-enheter förnyas faktureringstjänsten under 2024 och samtidigt åtgärdas tillgänglighetsbristerna som observerats. För Android-enheter har tjänsten redan förnyats.

  • WCAG 1.3.1 Information och relationer
  • WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
  • WCAG 2.1.1 Tangentbord
  • WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)
  • WCAG 3.2.2 Vid inmatning
  • WCAG 4.1.2 Namn, värde, roll

Företagskunders bokföringsmaterial

Filer med bokföringsinnehåll (pdf-filer, csv-filer) som laddas ner kan inte zoomas tillräckligt utan att använda en rörelse med två fingrar. Därtill anger en del knappars automatiska kontext inte vilket objekt de gäller. Läsordningen för filer är inte specificerad i iOS-enheter. I Android-enheter behandlar skärmläsaren varje sida i en fil som ett objekt. Det går inte att välja tid med skärmläsare då valet av månad i Android-enheter är ett textfält. Därtill förekommer i bokföringsmaterialet tillgänglighetsbrister som delges i avsnittet Allmänt i det här utlåtandet.

  • WCAG 1.3.1 Information och relationer
  • WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
  • WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)
  • WCAG 2.5.1 Pekargester
  • WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde
  • WCAG 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner

Favoriterna på sidan Hem

Användare av skärmläsare kan inte urskilja favoriterna på sidan Hem då favoriterna inte är automatiskt definierade. I iOS-enheter läses med skärmläsare till exempel i vyn Ändra hemskärmen "pengar och min ekonomi, 2/2 lagts till" och "placeringar, 0/3 lagts till". Numreringen kan vara förvirrande då den varierar och inte ger någon tydlig information om objekten bakom siffrorna. Med Android-enheter är det svårt att med skärmläsare i vyn Ändra hemskärmen särskilja favoriter som lagts till och som inte lagts till. Med iOS-enheter kan ordningen i vyn Ändra hemskärmen dessutom inte ändras på ett tillgängligt sätt för den som använder skärmläsare.

  • WCAG 1.3.1 Information och relationer
  • WCAG 2.4.6 Rubriker och ledtexter/etiketter
  • WCAG 2.1.1 Tangentbord
  • WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden
  • WCAG 2.5.7 Dra med mus eller finger

Lån

Avdelningen Lån är nästan tillgänglig.  Skärmläsaren läser inte all information, till exempel grafen som gäller lånets ränta. Det kan också vara svårt att med skärmläsare förstå penningbeloppen på sidan Uppgifter om lånet. Därtill förekommer i avdelningen Lån tillgänglighetsbrister som nämnts i avsnittet Allmänt. Alla tillgänglighetsbrister i avdelningen Lån planeras åtgärdas under 2024.

  • WCAG 1.3.1 Information och relationer
  • WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text

Placeringar

Fonder och aktier

När man vid köporder (t.ex. aktier) övergår till val av portfölj får skärmläsaren inte information om portföljen som valts. En person som använder skärmläsare kan endast dra slutsatsen att hen valt portföljen då hen klickade på den. I avdelningen finns också några ”namnlösa” knappar vars funktion inte framgår med skärmläsaren. Dessutom finns det brister i användbarheten vid bläddring av förteckningen och för användare av skärmläsare kan det vara oklart var markören finns. I Android-enheter anges för aktiemarknaden i förteckningen över länder inte antalet objekt i förteckningen, vilket kan göra det jobbigt för personer som använder skärmläsare att gå igenom förteckningen. I iOS-enheter har alla ikoner inte något tydligt textalternativ. Därtill förekommer i avdelningen tillgänglighetsbrister som nämnts i avsnittet Allmänt.

  • WCAG 1.3.1 Information och relationer
  • WCAG 4.1.2 Namn, värde, roll
  • WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text

Innehav

I Android-enheter är läsbarheten med skärmläsare på fliken Tillgångar ytterst dålig för vissa fokuserade innehåll. Skärmläsaren läser inte heller grafer rätt i Android-enheter. I iOS-enheter visas för användare av skärmläsare på fliken Utveckling i vissa fokuseringar endast procenttal utan något sammanhang.

  • WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
  • WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
  • WCAG 1.3.1 Information och relationer

OP Placeringspartner

Bedömningen av tillgänglighet för OP Placeringspartner har endast gjorts med skärmläsaren VoiceOver i en iOS-enhet. Utöver följande tillgänglighetsbrister förekommer i avdelningen Placeringspartner även andra tillgänglighetsbrister som anges i avsnittet Allmänt i det här utlåtandet.

I vissa situationer läses alla texter och element inte alls eller så läses de inte korrekt. Från vissa diagram läses axlar i onödan, men ändrade texter läses inte automatiskt. En del av diagrammens uppgifter visas endast med färger. Växlingsknapparnas etiketter läses däremot inte alls, utan för dem uppges bara deras status. Radrubriker saknas i en del tabeller. Nedladdningslänkarnas automatiska sammanhang berättar inte vad som kan laddas ner från dem. I början av vissa vyer finns därtill en sökväg med oklar definition.

Datum måste anges med ett kalenderelement, men kalenderknappen är inte i tabulatorordningen. I början och slutet av varje vy finns det osynliga element i fokusordningen. Om det kommer flera felmeddelanden händer det ibland att bara det senaste felmeddelandet läses och i vissa fall blir responsen för saknade uppgifter endast en passiv Godkänn-knapp.

  • WCAG 1.4.1 Användning av färger
  • WCAG 2.1.1 Tangentbord
  • WCAG 3.3.1 Identifiering av fel
  • WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
  • WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
  • WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde
  • WCAG 1.3.1 Information och relationer
  • WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)
  • WCAG 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner
  • WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden

Försäkringar

I avdelningen Försäkring finns det en del tillgänglighetsbrister. Vissa element i avsnittet saknar textalternativ eller så är de bristfälliga. I iOS-enheter är texten delvis otydligt grupperad. Därtill förekommer i avdelningen Försäkring andra tillgänglighetsbrister som anges i avsnittet Allmänt i det här utlåtandet.

  • WCAG 1.3.1 Information och relationer
  • WCAG 4.1.2 Namn, värde, roll

Skadeanmälan

Skadeanmälan fungerar inte på ett tillgängligt sätt. Undermenyer, popup-fönster, knappar och textfält som öppnas vid anmälan av skador är inte automatiskt beskrivande och inte heller funktionsenliga. Vid anmälan av skador med iOS-enheter finns det också namnlösa knappar.

  • WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
  • WCAG 4.1.2 Namn, värde, roll

Försäkringskort

Knappen "Spara" saknar en begriplig funktion för användare av skärmläsare.

  • WCAG 2.4.6 Rubriker och ledtexter/etiketter

Övriga

Ägarkund

Partnerförmåner

I avdelningen Partnerförmåner förekommer tillgänglighetsbrister som anges i avsnittet Allmänt i det här utlåtandet. Därtill stöds inte ändring av textens storlek i iOS-enheter. Avdelningen Partnerförmåner förnyas hösten 2024 och samtidigt åtgärdas tillgänglighetsbrister.

  • WCAG 1.4.4 Förändring av textstorlek

Inställningar

Då mobilnyckelns kod ges för att kontrollera användarkoden kommer knappen "bekräfta begäran" efter tangentbordet till skillnad från var den brukar finnas. I iOS-enheter har en del texter associerats till textfält som inte hör ihop med dem.

  • WCAG 1.3.1 Information och relationer
  • WCAG 2.4.3 Fokusordning

Företagets Kundrelation

Alla knappar har inte definierats automatiskt som knappar. Personer som använder skärmläsare märker därför inte nödvändigtvis att det går att trycka på dem. I vyerna finns rikligt med element som skärmläsaren tolkar som funktioner fastän inget händer.

  • WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
  • WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde

Tillgänglighetsrespons

Har du hittat brister i tillgängligheten i våra digitala tjänster? Ge respons om du inte hittade svaret i vårt tillgänglighetsutlåtande. 

Behandling av personuppgifter i anknytning till respons

Responsen från en kund som inte har loggat in är anonym om kunden inte uppger sin kontaktinformation. En kund som inte har loggat in ombes lämna sitt namn och sin e-postadress eller sitt telefonnummer som behövs om kunden vill bli kontaktad. För en kund som loggat in sparas följande uppgifter i responssystemet: kundens eller företagets företrädares personbeteckning, namn och den lokala andelsbanken där kunden som ger respons är kund. För företagskunder sparas dessutom företagets namn och FO-nummer. Om en kund som loggat in vill bli kontaktad, sparas också telefonnumret eller e-postadressen. I responssystemet sparas dessutom kundens respons och kundens uppgift om det hjälpmedelsprogram eller den hjälpmedelsapparat som hen använder.

De begärda kunduppgifterna används endast för behandlingen av kundrespons, och syftet är att förbättra och utveckla kundupplevelsen samt OP Gruppens tjänster. Personuppgifter behandlas i kundregister som tillhör OP Gruppens finansiella institut.

Tillsynsmyndighet

Om det förekommer tillgänglighetsproblem på webbplatsen, och du inte hittar någon precisering av dem i tillgänglighetsutlåtandet, hoppas vi att du sänder oss respons via länken ovan. Du får svar av oss inom 14 dagar enligt lagen, om du ger dina kontaktuppgifter med blanketten. 

Om du inte är nöjd med vårt svar eller om vi inte alls skulle svara på din respons, kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Regionförvaltningsverket i Södra Finland. 

Tillsynsmyndighetens kontaktinformation

Regionförvaltningsverket i Södra Finland

Enheten för tillsyn av tillgänglighet
saavutettavuus@avi.fi
Telefonnummer växel 0295 016 000