Tillgänglighetsutlåtande för webbplatsen OP Karriär

Det här utlåtandet gäller tillgängligheten på webbplatsen OP Karriär (op-career.fi). 

Tillgängligheten på webbplatsen OP Karriär har bedömts av tillgänglighetsexperter som arbetar för OP Gruppen på projektbasis och dessutom har självbedömning av webbplatsens tillgänglighet gjorts.

Vid självbedömningen har följande system använts:

  • Tillgängligheten med dator har testats med webbläsaren Chrome och skärmläsarprogrammet NVDA.
  • Tillgängligheten med mobila enheter har testats med Apple-enheter och webbläsaren Safari (touch gestures).

Bestämmelser om tillgänglighetskrav finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.

Tillgänglighetsutlåtandet utarbetades 29 januari 2025.

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

Webbplatsen OP Karriär uppfyller kraven delvis. Bristande efterlevnad av kraven och de undantag som tillämpas på kraven anges nedan.

Innehåll som inte är tillgängliga

De största bristerna i tillgängligheten gäller bland annat navigeringen på webbplatsen, videoinbäddningar och anvisningar. Dessutom stöder webbplatsen ännu inte till alla delar användningen av tekniska hjälpmedel som skärmläsare.  Nedan följer en mer detaljerad förteckning över bristerna.

Webbplatsen OP Karriär

1.1.1 Innehåll som inte är text

1.2.2 Textning (sparad)

1.2.3 Syntolkning eller mediemotsvarighet

1.3.1 Information och relationer

1.4.11 Kontrast som inte rör text

1.4.3 Kontraster (minimi)

2.4.11 Hoppa över grupperat innehåll

2.4.3 Fokusordning

2.4.4 Länkarnas syfte

2.4.5 Flera olika sätt

3.1.2 Språk för delar av sida

3.2.3 Konsekvent navigering

3.2.4 Konsekvent identifiering

4.1.2 Namn, roll, värde

Webbplatsen Lediga arbetsplatser

1.1.1. Innehåll som inte är text

1.3.1 Information och relationer

2.4.2 Sidtitlar

2.4.6 Rubriker och ledtexter/etiketter

Ansökningsblankett

1.3.1 Information och relationer

1.3.2 Meningsfull ordning

1.3.5 Identifiera inmatningssyfte

2.4.3 Fokusordning

2.4.6 Rubriker och ledtexter/etiketter

3.2.4 Konsekvent identifiering

4.1.2 Namn, roll, värde

4.1.3 Statusmeddelanden

Tillgänglighetsrespons

Har du hittat brister i tillgängligheten i våra digitala tjänster? Ge respons om du inte hittade svaret i vårt tillgänglighetsutlåtande. 

Behandling av personuppgifter i anknytning till respons

Responsen från en kund som inte har loggat in är anonym om kunden inte uppger sin kontaktinformation. En kund som inte har loggat in ombes lämna sitt namn och sin e-postadress eller sitt telefonnummer som behövs om kunden vill bli kontaktad. För en kund som loggat in sparas följande uppgifter i responssystemet: kundens eller företagets företrädares personbeteckning, namn och den lokala andelsbanken där kunden som ger respons är kund. För företagskunder sparas dessutom företagets namn och FO-nummer. Om en kund som loggat in vill bli kontaktad, sparas också telefonnumret eller e-postadressen. I responssystemet sparas dessutom kundens respons och kundens uppgift om det hjälpmedelsprogram eller den hjälpmedelsapparat som hen använder.

De begärda kunduppgifterna används endast för behandlingen av kundrespons, och syftet är att förbättra och utveckla kundupplevelsen samt OP Gruppens tjänster. Personuppgifter behandlas i kundregister som tillhör OP Gruppens finansiella institut.

Tillsynsmyndighet

Om det förekommer tillgänglighetsproblem på webbplatsen, och du inte hittar någon precisering av dem i tillgänglighetsutlåtandet, hoppas vi att du sänder oss respons via länken ovan. Du får svar av oss inom 14 dagar enligt lagen, om du ger dina kontaktuppgifter med blanketten. 

Om du inte är nöjd med vårt svar eller om vi inte alls skulle svara på din respons, kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Transport- och kommunikationsverket Traficom. 

Tillsynsmyndighetens kontaktinformation

Transport- och kommunikationsverket Traficom
Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
www.tillganglighetskrav.fi
tillganglighet@traficom.fi
telefonnummer växeln 029 534 5000