Det här utlåtandet gäller tillgängligheten hos applikationen OP-företagsmobilen. OP-företagsmobilen är en mobilapplikation från företag som ingår i OP Gruppen. I OP Gruppen ingår OP Andelslag, dess koncernföretag (såsom OP Företagsbanken Abp, Pohjola Försäkring Ab, OP-Livförsäkrings Ab och OP-Tjänster Ab), OP Andelslags medlemsbanker, Andelsbankernas Ömsesidiga Försäkringsbolag, OP-Eläkesäätiö, OP-Eläkekassa samt nuvarande och framtida företag, sammanslutningar och stiftelser i vilka minst en av de organisationer som nämnts ovan ensam eller tillsammans med någon annan som nämnts ovan utövar ett bestämmande inflytande.
OP-företagsmobilens tillgänglighet har bedömts av experter på tillgänglighet som utför uppdrag av projektnatur. Dessutom har fortlöpande självbedömning gjorts gällande applikationens tillgänglighet.
Bedömningen av tillgänglighet har gjorts med skärmläsaren VoiceOver i en iOS-enhet och skärmläsaren Talkback i en Android-enhet.
Bestämmelserna om tillgänglighetskraven finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.
Det här tillgänglighetsutlåtandet upprättades 15.6.2021 och uppdaterades senast 30.7.2024.
OP-företagsmobilens tillgänglighetsstatus
Det finns brister i OP-företagsmobilens tillgänglighet och applikationen uppfyller inte till alla delar tillgänglighetskraven. De krav som inte uppfylls och de undantag som tillämpas på kraven anges nedan. Om ingen enhet har specificerats för problemet som uppdagats, så förekommer problemet vid användning av såväl iOS- som Android-enheter. Om ingen närmare korrigeringstidtabell har angivits, kommer bristerna som observerats i tillgängligheten att korrigeras i takt med att OP-företagsmobilen utvecklas.
Innehåll som inte är tillgängliga
Allmänt
OP-mobilen har tillgänglighetsbrister som upprepas i flera olika vyer. OP-mobilen har också några brister beträffande allmän tillgänglighet och användbarhet, som dock inte bryter mot något av WCAG-kriterierna. En del av tillgänglighetsbristerna förekommer såväl i iOS- som i Android-enheter, en del förekommer endast på den ena plattformen.
I OP-mobilen finns det en del texter som är avsedda att vara rubriker men de har inte specificerats korrekt. Specifikationer på rubriknivå saknas också delvis. För vissa element saknas status- och/eller rolldata eller så är de felaktiga, och vissa element har igen inte alls någon automatisk specifikation. Alla samhöriga element är inte automatiskt associerade till varandra. Alla knappar har inte specificerats eller så har de specificerats felaktigt. Läsningsordningen är inte logisk i alla vyer och i vissa vyer hamnar fokus på fel ställe.
Pdf-filer som öppnas i applikationen kan inte zoomas tillräckligt utan att använda en rörelse med två fingrar. I vissa situationer har läsningsordningen för pdf-filer i iOS-enheter inte specificerats och i Android-enheter hanterar skärmläsaren allt innehåll i pdf-filerna som ett objekt.
Det är inte lätt att förstå vilka åtgärder alla appens ikoner och element leder till. En del av applikationens element saknar etiketter eller hjälptexter, eller så är de felaktiga. Vissa knappar saknar tillgängliga etiketter helt eller så är de bristfälliga. Applikationen har partiella brister i kontrastförhållandena mellan text och bakgrund samt i kontrastförhållandena mellan gränssnittskomponenter och grafiska element.
OP-mobilens användare loggas automatiskt ut när applikationen inte används aktivt inom fem minuter (tidsutlösning som fastställts i det andra betaltjänstdirektivet (PSD2)). Ingen varning ges om den automatiska utloggningen i förväg. OP-mobilen har inget inbyggt stöd för externa enheter. Därtill kan applikationen i vissa vyer endast användas i vertikalt läge.
Applikationen har vissa egenskaper där innehåll i nättjänsten op.fi används inbäddat i mobilapplikationen (t.ex. Boka tid för ett möte, Chatt). De här vyerna uppfyller inte tillgänglighetskraven till alla delar. Personer som använder skärmläsare kan ha svårigheter att uppfatta när det är fråga om innehåll i op.fi som är inbäddat i applikationen.
- WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde
- WCAG 1.3.1 Information och relationer
- WCAG 2.2.1 Justerbar tidsgräns
- WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum)
- WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text
- WCAG 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner
- WCAG 2.4.6 Rubriker och ledtexter/etiketter
- WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
- WCAG 1.3.4 Position
- WCAG 2.4.3 Fokusordning
- WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
- WCAG 1.4.4 Förändring av textstorlek
- WCAG 2.1.1 Tangentbord
Aktivering och inloggning
Vid användning av och inloggning med Mobilnyckeln förekommer tillgänglighetsbrister som delges under Allmänt i det här utlåtandet. Personer som använder skärmläsare får inte i vissa punkter information om att texten utgör ett råd (glödlampsikoner) som avviker från bastexten. Personer som använder skärmläsare får inte heller någon klar återkoppling då sådant inte läses automatiskt. Anvisningarna för fälten är inte i alla punkter automatiskt associerade till fälten. Dessutom går en del av knapparna inte att använda med tangentbord (t.ex. externa tangentbord eller brytarstyrning). Vid bekräftelse med Mobilnyckeln kommer knappen "bekräfta begäran" i fokusordningen efter tangentbordet i stället för var den brukar finnas. Dessutom kan uppmaningen "bekräfta begäran" vara något vilseledande i vissa situationer.
Förbättringar av tillgängligheten vid aktivering och inloggning kommer att göras under 2024.
- WCAG 1.3.1 Information och relationer
- WCAG 2.1.1 Tangentbord
- WCAG 2.4.3 Fokusordning
- WCAG 2.4.6 Rubriker och ledtexter/etiketter
Dagliga penningaffärer
Ny betalning
I iOS-enheter syns en del av texterna som en tom förteckning för skärmläsaren och vyerna har också några tomma element. Därtill finns det tillgänglighetsbrister i användningen av textfält då kontonumret skrivs med en iOS-enhet, då skärmläsaren inte läser alla inmatade tecken eller teckensträngarna som läses är förvirrande. Det här kan göra det svårare för användaren att kontrollera uppgifterna hen matat in och leda till felaktiga indata. Den automatiska navigeringen inom textfält kan också vara svår och anvisningarna eller knapparna som anknyter till textfälten oklara.
Följande tillgänglighetsbrister gäller Android-enheter. Felmeddelandena som behövs ges inte i alla vyer och förfallodagen måste väljas i en kalender, vilket kan vara utmanande för skärmläsare. Information om att en betalning är sen är inte automatiskt associerad till de andra uppgifterna om betalningen, vilket kan vara problematiskt för personer som använder skärmläsare. Tangentbordsfokus syns inte i alla vyer.
Därtill förekommer tillgänglighetsbrister i betaltjänsterna. Dessa delges i detta utlåtande under punkten Allmänt.
- WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde
- WCAG 1.3.1 Information och relationer
- WCAG 3.3.1 Identifiering av fel
- WCAG 2.1.1 Tangentbord
- WCAG 3.2.2 Vid inmatning
- WCAG 2.4.7 Synligt fokus
- WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden
Internationella betalningar
Avdelningen Internationella betalningar är nästan tillgänglig. Tillgänglighetsbristerna i den beskrivs under Allmänt i det här utlåtandet.
Betalningar och e‑fakturor
Vid granskning av enskilda fakturerare i punkten E-fakturor finns de årliga flikarna i sin läsordning under rubriken "Fakturerare", vilket gör det svårare för personer som använder skärmläsare att få en bild av innehållet på sidan. I iOS-enheter är de olika åren knappar, inte flikelement. I avdelningen Betalningar och e‑fakturor förekommer tillgänglighetsbrister som nämnts i avsnittet Allmänt.
- WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
- WCAG 4.1.2 Namn, värde, roll
Konton och kort
Det framkommer tillgänglighetsbrister i avsnittet Konton och kort. Dessa har beskrivits i avsnittet Allmänt i det här tillgänglighetsutlåtandet.
Kontotransaktioner
I punkten Kontotransaktioner har klassalternativen placerats i en tabell, vilket är svårare för skärmläsare. Därtill förekommer i Kontotransaktioner andra tillgänglighetsbrister som beskrivs under Allmänt i det här tillgänglighetsutlåtandet.
- WCAG 1.3.1 Information och relationer
Kortvyer
Avdelningen för kortvyer är nästan tillgänglig. Tillgänglighetsbristerna i den beskrivs under Allmänt i det här utlåtandet.
Säkerhetsgränser för kort
Tillgänglighetsbedömningen gällande kortens säkerhetsgränser har endast gjorts med en iOS-enhet med en VoiceOver-skärmläsare. Vissa knappars texter är rätt långa, vilket är opraktiskt för användare av skärmläsare.
- WCAG 1.3.1 Information och relationer
Höjning av kreditgränsen
Bedömningen har endast gjorts med en iOS-enhet med en VoiceOver-skärmläsare. Då obligatoriska uppgifter saknas utgörs den enda responsen av en passiv vidareknapp och felmeddelanden läses inte automatiskt för användaren av skärmläsaren när de visas. I vyn har ibland använts länkar för att gå mellan vyerna, fast man borde ha använt knappar. Vissa element har dolts helt från hjälpmedel. I början av en del vyer finns en osynlig och textlös knapp som skärmläsare kan upptäcka.
Uppföljning av företagets ekonomi
Vid användning av iOS-enheter finns i vissa vyer felaktigt en osynlig och icke namngiven knapp som skärmläsaren ändå kan upptäcka. Skärmläsaren hoppar över graferna i vyerna helt och hållet eftersom de visualiserar information som är åtkomlig i numerisk form i vyerna. Vid användning av Android-enheter har vissa knappar markerats som länkar. Alla element ingår inte i läsordningen, och i vissa vyer är läsordningen felaktig.
Dessutom förekommer i båda plattformarna tillgänglighetsbrister som nämnts i avsnittet Allmänt i det här utlåtandet.
- WCAG 1.3.1 Information och relationer
- WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
- WCAG 2.4.3 Fokusordning
- WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde
Fakturering
När det gäller upprepning av fakturor förenar den automatiska kontexten för vissa element dem inte med varandra i iOS-enheter. I en del vyer kan läsordningen vara felaktig. En del val görs genom valmetoder som inte kan användas med skärmläsare. Därtill förekommer i vyerna andra tillgänglighetsbrister som delges i detta utlåtande i avsnittet Allmänt.
För iOS-enheter förnyas faktureringstjänsten under 2024 och samtidigt åtgärdas tillgänglighetsbristerna som observerats. För Android-enheter har tjänsten redan förnyats.
- WCAG 1.3.1 Information och relationer
- WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
- WCAG 2.1.1 Tangentbord
- WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)
- WCAG 3.2.2 Vid inmatning
- WCAG 4.1.2 Namn, värde, roll
Lån
Avdelningen Lån är nästan tillgänglig. Skärmläsaren läser inte all information, till exempel grafen som gäller lånets ränta. Det kan också vara svårt att med skärmläsare förstå penningbeloppen på sidan Uppgifter om lånet. Därtill förekommer i avdelningen Lån tillgänglighetsbrister som nämnts i avsnittet Allmänt. Alla tillgänglighetsbrister i avdelningen Lån planeras åtgärdas under 2024.
- WCAG 1.3.1 Information och relationer
- WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
Placeringar
Fonder och aktier
När man vid köporder (t.ex. aktier) övergår till val av portfölj får skärmläsaren inte information om portföljen som valts. En person som använder skärmläsare kan endast dra slutsatsen att hen valt portföljen då hen klickade på den. I avdelningen finns också några ”namnlösa” knappar vars funktion inte framgår med skärmläsaren. Dessutom finns det brister i användbarheten vid bläddring av förteckningen och för användare av skärmläsare kan det vara oklart var markören finns. I Android-enheter anges för aktiemarknaden i förteckningen över länder inte antalet objekt i förteckningen, vilket kan göra det jobbigt för personer som använder skärmläsare att gå igenom förteckningen. I iOS-enheter har alla ikoner inte något tydligt textalternativ. Därtill förekommer i avdelningen tillgänglighetsbrister som nämnts i avsnittet Allmänt.
- WCAG 1.3.1 Information och relationer
- WCAG 4.1.2 Namn, värde, roll
- WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
Företagskunders bokföringsmaterial
Filer med bokföringsinnehåll (pdf-filer, csv-filer) som laddas ner kan inte zoomas tillräckligt utan att använda en rörelse med två fingrar. Därtill anger en del knappars automatiska kontext inte vilket objekt de gäller. Läsordningen för filer är inte specificerad i iOS-enheter. I Android-enheter behandlar skärmläsaren varje sida i en fil som ett objekt. Det går inte att välja tid med skärmläsare då valet av månad i Android-enheter är ett textfält. Därtill förekommer i bokföringsmaterialet tillgänglighetsbrister som delges i avsnittet Allmänt i det här utlåtandet.
- WCAG 1.3.1 Information och relationer
- WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
- WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)
- WCAG 2.5.1 Pekargester
- WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde
- WCAG 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner
Övriga
Kundrelation
Alla knappar har inte definierats automatiskt som knappar. Personer som använder skärmläsare märker därför inte nödvändigtvis att det går att trycka på dem. I vyerna finns rikligt med element som skärmläsaren tolkar som funktioner fastän inget händer.
- WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
- WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde