Webbtjänsten Hippo.fi:s tillgänglighet

I det här tillgänglighetsutlåtandet beskriver vi hur webbtjänsten Hippo.fi följer lagen om tillhandahållande av digitala tjänster, vilka brister det finns i tillgängligheten på webbplatsen och hur du kan ge oss respons på tillgänglighetsproblemen.

OP Gruppen ansvarar för tjänsten. Vi vill att så många användare som möjligt kan använda våra digitala tjänster. Vi tar tillgängligheten i beaktande när vi utvecklar våra digitala tjänster. 

Hur har vi testat tillgängligheten?

Observationerna i tillgänglighetsutlåtandet grundar sig på en bedömning som gjorts av en tredje part om huruvida tjänsten uppfyller de krav som ställs i lagen. 

Utlåtandet är gjort 20 november 2024.

Utlåtandet är senast uppdaterat 24. Mars 2025.

Hur tillgänglig är tjänsten?

Tjänsten uppfyller till vissa delar A- och AA-nivåns tillgänglighetskriterier som krävs enligt lag (WCAG-kriterier 2.1 och 2.2). I tjänsten finns några tillgänglighetsbrister som beskrivs närmare nedan. 

Närmare uppgifter om teknisk tillgänglighet

Tjänsten är ännu inte till alla delar tillgänglig.

Innehåll eller funktioner som ännu inte är tillgängliga

Märkbarhet

  • I tjänsten finns vissa texter och knappar vilkas kontraster är otillräckliga. (WCAG 1.4.3)
  • Tjänsten har länkar och knappelement där tangentmarkören syns dåligt eller inte alls. (WCAG 2.4.7)
  • I vissa spel visas de rätta svaren enbart med färg. (WCAG 1.4.1)

Hanterlighet

  • Alla spel kan inte spelas med tangentbordet för vissa spel fungerar för ögonblicket bara med musen och beröring. (WCAG 2.1.1) 
  • Vissa spel kräver att man drar med musen för att spela, vilket kan vara motoriskt utmanande. (WCAG 2.5.7)

Användning av tjänsten med skärmläsare och röststyrning

  • Användare av skärmläsare får inte alltid tillräckligt med respons på lyckade funktioner eller förändringar som har skett på sidan. (WCAG 4.1.3)
  • Skärmläsare hittar emellanåt extra information på sidorna, vilket kan störa förståelsen och att hitta relevant information. (WCAG 1.3.1)
  • Vissa spel och aktiviteter är inte tillgängliga för skärmläsare på grund av otillräcklig markering av bilder och svarsfältens programmatiska genomförande. (WCAG 1.3.1)
  • Tjänsten har situationer, där grupperingen och proportioneringen av information inte förmedlas rätt till skärmläsaren: Vissa rubriker saknar rubriktaggar. Ibland har några texter en rubriktagg trots att de på riktigt inte är rubriker.  (WCAG 1.3.1)
  • Användare av skärmläsare nås inte av all relevant information, som exempelvis har förmedlats med bilder, färger eller symboler. (WCAG 1.1.1)
  • En del av uppgifterna är nedladdningsbara PDF-dokument som inte är helt tillgängliga för skärmläsaren. (WCAG 1.1.1, 1.3.1, 1.3.2 och 3.1.1)

De brister som listas här strävar vi efter att åtgärda senast i slutet av 2025.

Undantag

På webbplatsen Hippo.fi finns spel och aktiviteter, som teckningsspel och färgläggningsuppgifter, som inte är tillgängliga för skärmläsare. De är till sin grundkaraktär visuella och förutsätter synförmåga. För spel som de här skulle uppfyllandet av tillgänglighetskraven innebära en sådan förändring som i grunden skulle förändra spelets grundläggande karaktär.
 

Tillgänglighetsrespons

Har du hittat brister i tillgängligheten i våra digitala tjänster? Ge respons om du inte hittade svaret i vårt tillgänglighetsutlåtande. 

Behandling av personuppgifter i anknytning till respons

Responsen från en kund som inte har loggat in är anonym om kunden inte uppger sin kontaktinformation. En kund som inte har loggat in ombes lämna sitt namn och sin e-postadress eller sitt telefonnummer som behövs om kunden vill bli kontaktad. För en kund som loggat in sparas följande uppgifter i responssystemet: kundens eller företagets företrädares personbeteckning, namn och den lokala andelsbanken där kunden som ger respons är kund. För företagskunder sparas dessutom företagets namn och FO-nummer. Om en kund som loggat in vill bli kontaktad, sparas också telefonnumret eller e-postadressen. I responssystemet sparas dessutom kundens respons och kundens uppgift om det hjälpmedelsprogram eller den hjälpmedelsapparat som hen använder.

De begärda kunduppgifterna används endast för behandlingen av kundrespons, och syftet är att förbättra och utveckla kundupplevelsen samt OP Gruppens tjänster. Personuppgifter behandlas i kundregister som tillhör OP Gruppens finansiella institut.

Tillsynsmyndighet

Om det förekommer tillgänglighetsproblem på webbplatsen, och du inte hittar någon precisering av dem i tillgänglighetsutlåtandet, hoppas vi att du sänder oss respons via länken ovan. Du får svar av oss inom 14 dagar enligt lagen, om du ger dina kontaktuppgifter med blanketten. 

Om du inte är nöjd med vårt svar eller om vi inte alls skulle svara på din respons, kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Transport- och kommunikationsverket Traficom. 

Tillsynsmyndighetens kontaktinformation

Transport- och kommunikationsverket Traficom
Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
www.tillganglighetskrav.fi
tillganglighet@traficom.fi
telefonnummer växeln 029 534 5000