Använd kortet och kortkoden omsorgsfullt
- Lär dig koden till ditt kort, dvs. PIN-koden, utantill och förstör kodbrevet du eventuellt fått av banken. Skriv inte koden på kortet eller någon annanstans.
- Om du har glömt din PIN-kod, kan du alltid vid behov kontrollera den helt gratis genom att logga in i tjänsten op.fi eller OP-mobilen. Gå till Pengar, välj Mina kort och där det kort som koden gäller och gå i kortinställningarna till Kontrollera PIN-koden.
- Låt aldrig någon annan använda ditt kort och avslöja aldrig koden för någon annan. Bankens personal eller myndigheterna ber dig aldrig om koder för dina betalningsinstrument, såsom nätbankens användarkod och lösenord, hela kortnumret eller kortets PIN-kod.
- Använd kortets uppgifter endast då du själv betalar något. Var noga och godkänn aldrig med Mobilnyckeln eller med ett nyckeltal en transaktion som du inte är säker på eller som du inte känner igen.
- Lämna aldrig kortet på en obevakad plats, till exempel i bilen, hotellrummet eller på restaurangbordet. Om din egen vårdslöshet bidrar till missbruk av ditt kort, svarar du själv för förlusterna. Kortets kod får aldrig förvaras på samma ställe som kortet.
- Då kortet förnyas, ska du förstöra det gamla kortet genom att klippa itu magnetremsan och chippet.
Säkerhetsgränser för kortet
Du kan ange dygnsvisa säkerhetsgränser för kontantuttag med kort, kortinköp via betalterminal samt inköp på nätet och i appar. Ange säkerhetsgränserna separat för kortets credit- och debit-funktioner. Säkerhetsgränserna omfattar inte gireringar eller betalningar av räkningar som du gör med kortets credit-funktion i OP:s digitala tjänster.
Det går att uppge eller ändra säkerhetsgränserna i OP:s digitala tjänster vid behov. De nya gränserna träder i kraft genast.
Utöver kortets säkerhetsgräns kan kontot ha en bruksgräns som begränsar dygnsvisa kortbetalningar.
Läs mer om kortets säkerhetsgränser
Uppföljning av korttransaktioner och reklamation av fel
Följ dina kort- och kontotransaktioner så att du upptäcker eventuellt missbruk i ett så tidigt skede som möjligt.
Om du på ditt kontoutdrag eller din kreditkortsfaktura upptäcker korttransaktioner som du inte känner igen, ska du omedelbart spärra ditt kort genom att ringa OP Spärrtjänsten 0100 0555 (lna/msa) som betjänar dygnet runt. Observera att namnet på butiken du handlade i ofta inte är det namn som syns i transaktionsspecifikationen. Undersök alltså också beloppen och datumen.
När du gjort en polisanmälan om obehöriga korttransaktioner kan du göra en reklamation, dvs. lämna en begäran om utredning av korttransaktionerna. Ett eventuellt ersättningsbeslut fattas först i samband med att reklamationen behandlas.
Läs anvisningarna om att göra en reklamation
Det kan hända att vår kortsäkerhetstjänsten sänder dig ett textmeddelande i kortsäkerhetsärenden. Om du får ett sådant meddelande, ska du ringa vår kortsäkerhetstjänst på numret 0100 0530 (lna/msa) som betjänar dygnet runt.