Siirto-betalning
Överför pengar enkelt och tryggt med enbart telefonnummerDu behöver bara mottagarens telefonnummer
För en betalning behöver du bara mottagarens telefonnummer – du behöver inte känna till kontonumret.
Pengarna går från ett konto till ett annat på några sekunder
Vid en Siirto-betalning överförs pengarna i realtid oberoende av klockslag och veckodag.
En trygg tjänst
Siirto är ett finländskt mobilbetalningssystem där alla användare är starkt autentiserade. Du vet alltid med vem du överför pengar.
Över en miljon finländare använder redan Siirto
Över 1,4 miljoner finländare använder redan Siirto-betalningar. Du kan göra Siirto-betalningar till OP-mobilens och Nordeas Siirto-applikationsanvändare.
Börja använda Siirto-betalningar i OP-mobilen
Du tar i bruk Siirto-betalningar i OP-mobilens inställningar.
Så här börjar du använda Siirto-betalningar
- Ladda ner OP-mobilen i din smarttelefon och logga in med OP:s koder och din nyckeltalslista.
- Gå i OP-mobilen till avsnittet Kundrelation.
- Välj Inställningar.
- Välj Siirto-betalningar och följ appens anvisningar.
Siirto-betalningar är behändiga i många situationer
En Siirto-betalning är smidig på många sätt. Betala till exempel din andel av en gemensam gåva, överför pengar till en familjemedlem eller betala inköp på nätloppisar med hjälp av telefonnummer. Du behöver inte komma ihåg kontonummer. Med en Siirto-betalning kan du smidigt överföra vilka belopp som helst upp till 3 000 €.
Med Siirto kan du också betala i många nätbutiker och appar. Som kund hos OP kan du betala med Siirto i alla nätbutiken som har Siirto som betalsätt. Det är inte bara behändigt utan också tryggt att betala med Siirto på nätet: du behöver inte ge uppgifter om ditt betalkort eller din personbeteckning i nätbutiken.
Så här gör du en Siirto-betalning i OP-mobilen
- Logga in i OP-mobilen och välj Ny betalning.
- Välj Använd telefonnummer.
- Mata in mottagarens telefonnummer eller sök fram mottagaren bland kontakterna i din telefon.
- Skriv beloppet. Om du vill kan du också skriva ett meddelande.
- Godkänn betalningen.
Om du vill kan du också skicka betalningsbegäranden. Välj i så fall Begär då du skriver in beloppet.
Du kan göra Siirto-betalningar till OP-mobilens och Nordeas Siirto-applikationsanvändare.
Jag gjorde en Siirto-betalning. När kommer den fram?
Siirto-betalningarna går fram i realtid, förutsatt att mottagarens konto finns i en bank som stöder realtidsbetalning (SEPA-expressbetalning). Största delen av de finländska bankerna stöder realtidsbetalning.
Kostar det något att göra eller ta emot en Siirto-betalning?
Det kostar inget för våra privatkunder att göra eller ta emot Siirto-betalningar.
Vilket betalningsinstrument debiteras med Siirto-betalningarna? Kan jag byta betalningsinstrument?
Siirto-betalningarna går från ett konto. Du kan själv välja det konto på vilket Siirto-betalningarna ska tas emot och från vilket de ska göras. Du kan kontrollera och byta kontot som du anslutit till Siirto-betalningarna i OP-mobilens inställningar.
Ett hur stort belopp kan jag sända till en annan person med en Siirto-betalning?
Som Siirto-betalning kan du sända högst 3 000 € under 24 h eller 30 000 € under 12 mån. De säkerhetsgränser som du har satt ut för ditt konto gäller också Siirto-betalningarna.
Vad behöver jag för att kunna göra Siirto-betalningar med OP-mobilen?
För att kunna börja använda Siirto-betalningar i OP-mobilen behöver du:
- En smarttelefon eller datorplatta på vilken du har laddat ner OP-mobilen
- OP Användarkod
- Ett telefonnummer
- Ett brukskonto
För att använda Siirto-betalning ska du vara minst 15 år.
Kan jag återkalla en sänd Siirto-betalning?
En Siirto-betalning kan inte återkallas, utan den överförs direkt till mottagarens konto. Innan du godkänner en betalning är det viktigt att du försäkrar dig om att mottagarens telefonnummer är korrekt. Om du försöker göra en Siirto-betalning till någon som inte använder Siirto, säger OP-mobilen till om det.
Vad ska jag göra om jag tappar min telefon?
Det går inte att göra betalningar med OP-mobilen utan att logga in. Det är alltså inte nödvändigt att spärra Siirto-betalningarna, om din OP Användarkoden, din Mobilnyckel-PIN i OP-mobilen inte har hamnat i fel händer. Du kan ändå spärra Siirto-betalningarna och OP Användarkoden genom att ringa OP Spärrtjänsten (0100 0555, 24 h).Om du inte får Siirto-notiser om mottagna betalningar eller betalningsbegäranden, följ anvisningarna nedan och registrera ditt telefonnummer i tjänsten på nytt.
- Gå till OP-mobilens Inställningar.
- Välj i Inställningarna Siirto-betalning och ditt telefonnummer.
- Ta bort ditt telefonnummer.
- Registrera dig i Siirto på nytt i OP-mobilens Inställningar.
Siirto-tjänsten erbjuds av Automatia och Siirto-betalningen tillhandahålls av OP Detaljkunder Abp.