Tillgänglighetsutlåtande för företagskorten

Det här utlåtandet gäller tillgängligheten för Kort som anslutits till konton och Beställning av betalkort (OP Business Debit) på op.fi. Tjänsterna är en del av webbplatsen op.fi, det vill säga webbplatsen för bolagen inom OP Gruppen.

Tjänstens tillgänglighet har bedömts som självutvärdering. Vid självbedömningen har följande system använts:

  • Tillgängligheten med dator har testats med webbläsaren Chrome och skärmläsarprogrammet VoiceOver.

Bestämmelser om tillgänglighetskrav finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.

Tillgänglighetsutlåtandet upprättades den 5 december 2024 och det uppdaterades senast den 5 december 2024.

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

Tjänsten för kort som har anslutits till konton uppfyller inte tillgänglighetskraven. Tjänsten för beställning av betalkort uppfyller tillgänglighetskraven delvis. Bristande efterlevnad av kraven och de undantag som tillämpas på kraven anges nedan.

Otillgängligt innehåll

Kort som anslutits till konton

Det finns tillgänglighetsbrister i bland annat tabellen, färgkontrasterna och sidans språk. Det finns problem med tangentbordsanvändning och sidan stöder inte användning av assisterande teknik, såsom skärmläsare. Nedan följer en mer detaljerad förteckning över bristerna.

1.3.1 Information och relationer

1.4.3 Kontrast (minimum)

2.1.1 Tangentbord

2.4.2 Sidans titel

3.1.1 Sidans språk

4.1.3 Statusmeddelanden

Beställning av betalkort (OP Business Debit)

Tillgänglighetsbrister finns i bland annat textalternativen, listorna och färgkontrasterna. Det är problem med tangentbordsanvändning, till exempel hålls tangentbordskursorn inte inne i modalfönstret som öppnas med Skaffa kort-knappen. Sidan stöder inte till alla delar användningen av assisterande tekniker, såsom skärmläsare. Nedan följer en mer detaljerad förteckning över bristerna.

1.1.1 Innehåll som inte är text

1.3.1 Information och relationer

1.4.3 Kontrast (minimum)

2.4.3 Fokusordning

Tillgängligheten till dragspelsmenyerna som finns nedtill på sidan beskrivs i tillgänglighetsutlåtandet för de allmänna delarna och funktionaliteterna i tjänsten Op.fi.

Tillgänglighetsrespons

Har du hittat brister i tillgängligheten i våra digitala tjänster? Ge respons om du inte hittade svaret i vårt tillgänglighetsutlåtande. 

Kan du inte logga in eller har du stött på något annat tekniskt problem i våra tjänster?

Behandling av personuppgifter i anknytning till respons

Responsen från en kund som inte har loggat in är anonym om kunden inte uppger sin kontaktinformation. En kund som inte har loggat in ombes lämna sitt namn och sin e-postadress eller sitt telefonnummer som behövs om kunden vill bli kontaktad. För en kund som loggat in sparas följande uppgifter i responssystemet: kundens eller företagets företrädares personbeteckning, namn och den lokala andelsbanken där kunden som ger respons är kund. För företagskunder sparas dessutom företagets namn och FO-nummer. Om en kund som loggat in vill bli kontaktad, sparas också telefonnumret eller e-postadressen. I responssystemet sparas dessutom kundens respons och kundens uppgift om det hjälpmedelsprogram eller den hjälpmedelsapparat som hen använder.

De begärda kunduppgifterna används endast för behandlingen av kundrespons, och syftet är att förbättra och utveckla kundupplevelsen samt OP Gruppens tjänster. Personuppgifter behandlas i kundregister som tillhör OP Gruppens finansiella institut.

Tillsynsmyndighet

Om det förekommer tillgänglighetsproblem på webbplatsen, och du inte hittar någon precisering av dem i tillgänglighetsutlåtandet, hoppas vi att du sänder oss respons via länken ovan. Du får svar av oss inom 14 dagar enligt lagen, om du ger dina kontaktuppgifter med blanketten. 

Om du inte är nöjd med vårt svar eller om vi inte alls skulle svara på din respons, kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Transport- och kommunikationsverket Traficom. 

Tillsynsmyndighetens kontaktinformation

Transport- och kommunikationsverket Traficom
Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
www.tillganglighetskrav.fi
tillganglighet@traficom.fi
telefonnummer växeln 029 534 5000