Den här beskrivningen gäller identifiering och hantering av användarkoder i OP Gruppens digitala tjänster. Tjänsterna är gemensamma för Andelsbankerna och OP Företagsbanken. Tjänsternas tillgänglighet har bedömts av experter som arbetar för OP på projektbasis. Bestämmelserna om tillgänglighetskraven finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.
Tillgänglighetsutlåtandet avfattades 19.9.2024.
Innehåll och funktioner som inte är tillgängliga
Inloggning i tjänsten op.fi
Anmälning av numret för tilläggsbekräftelse
- WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
- WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
- WCAG 1.3.5 Identifiera inmatningssyfte
- WCAG 3.3.1 Identifiering av fel
- WCAG 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner
- WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden
Val av kundprofil
Detta utlåtande gäller tillgängligheten hos valet av kundprofil för person- och företagskunder på adressen op.fi. Valet av kundprofil uppfyller i huvudsak tillgänglighetskraven, och ärendehantering i tjänsten lyckas. I tjänsten finns dock vissa tillgänglighetsbrister, som beskrivs nedan.
Sökfunktionen i kundprofilen för företag informerar inte användaren om förändringar i sökresultatslistningen via skärmläsare. Inställningen av standardkundprofil är inte tillgänglig med 400 % förstoring med smal sidbredd. Vid användning av skärmläsare har användaren inte möjlighet att gå direkt till innehållet med en separat länk. Alla användargränssnittskomponenters namn och roller kan inte utredas automatiskt
- WCAG 3.2.2 Inmatning (Nivå A)
- WCAG 1.4.10 Responsivitet (Nivå AA)
- WCAG 2.4.1 Hoppa över grupperat innehåll (Nivå A)
- WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde (Nivå A)
Innehåll som tillgänglighetskraven inte kan tillämpas på
Vid identifiering och inloggning kan man som del av koden använda mobilnyckel eller ett skiftande tal på en nyckeltalslista. Mobilnyckeln är en del av OP:s mobilapplikationer, och tillgänglighetsanmärkningar gällande den finns i tillgänglighetsutlåtandena för mobilapplikationerna.
Hantering av koder
Privatkundens koder
Det finns tillgänglighetsbrister i beställning och byte av nyckeltalslista, byte av lösenord och spärrning av koder. Bristerna framkommer bland annat i att färgkontrasterna i de funktioner som ingår i avsnittet Säkerhet i profilen inte helt uppfyller tillgänglighetskraven och i att funktionerna ännu inte till alla delar stödjer användningen av assisterande teknik, som skärmläsare eller användning med tangentbord. Dessutom uppvisar tjänsten allmänt brister i exempelvis textmotsvarigheterna till elementen.
Byta nyckeltalslista:
- WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
- WCAG 1.3.1 Information och relationer
- WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum)
- WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text
- WCAG 2.1.1 Tangentbord
- WCAG 2.4.3 Fokusordning
- WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)
- WCAG 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner
- WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde
Beställ nyckeltalslista:
- WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
- WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum)
- WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text
- WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)
Spärra nyckeltalslista:
- WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
- WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum)
- WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text
- WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)
- WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden
Byta lösenord:
- WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
- WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum)
- WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text
- WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)
- WCAG 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner
- WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden
Spärra koder:
- WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
- WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum)
- WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text
Företagstjänstkoder
Sidan Hantering av koder på OP.fi uppfyller kraven delvis. Vid bedömningen hittades tre tillgänglighetsproblem. Ett av problemen klassificerades som viktigt eller mycket viktigt till sin allvarlighetsgrad, vilket innebär att det kan vara svårt att använda funktionen med hjälpmedel, såsom med skärmläsare.
Tillgänglighetsobservationerna hänförde sig till tangentbordsfokus (WCAG 2.4.7), kontraster (WCAG 1.4.3) och rubricering (WCAG 1.3.1). Innehåll som inte är tillgängliga på grund av oproportionell börda I tjänsterna för inloggade företagskunder finns innehåll som det skulle vara en oproportionell börda att redigera. Nedan följer en mer detaljerad förteckning över bristerna.
Byta nyckeltalslista
- WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
- WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum)
- WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text
- WCAG 2.1.1 Tangentbord
- WCAG 2.4.3 Fokusordning
- WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)
- WCAG 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner
- WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde
Byta lösenord
- WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
- WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum)
- WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text
- WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)
- WCAG 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner
Beställa ny nyckeltalslista
- WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
- WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum)
- WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text
- WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)
Spärra koder
- WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
- WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum)
- WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text
- WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)
Kontrollera och meddela tal för tilläggsbekräftelse
- WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
- WCAG 1.3.5 Identifiera inmatningssyfte
- WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum)
- WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text
- WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)
- WCAG 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner
Sidan Mina apparater och mobilnyckel
- WCAG 1.3.1 Information och relationer
- WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
- WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum)
- WCAG 2.1.1 Tangentbord
- WCAG 2.4.3 Fokusordning
- WCAG 2.4.7 Synligt fokus
- WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde
Betalning och granskning av kontouppgifter via andra än bankens tjänster
När kunden befullmäktigar en betalning eller söker kontouppgifter via andra än bankens tjänster förekommer det brister i tillgängligheten. Bristerna i tillgängligheten gäller läsning av visst innehåll i tjänsten för befullmäktigande med skärmläsare samt för låg kontrast i identifieringsfälten. Nedan följer en mer detaljerad förteckning över bristerna.
Knapp för ytterligare information
- WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde
Val av identifieringssätt, identifieringsfält och knappar nertill på sidan
- WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden
Identifieringsfält
- WCAG 1.4.3 Kontrast
Bekräfta med nyckeltalslistan
- WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden
Rubriken ”Välj kundprofil”, kundprofillistor och knappen Avbryt
- WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden