Identifiering och hantering av användarkoder i OP Gruppens tjänster

Den här beskrivningen gäller identifiering och hantering av användarkoder i OP Gruppens digitala tjänster.  Tjänsterna är gemensamma för Andelsbankerna och OP Företagsbanken. Tjänsternas tillgänglighet har bedömts av experter som arbetar för OP på projektbasis. Bestämmelserna om tillgänglighetskraven finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.

Tillgänglighetsutlåtandet avfattades 27.5.2024.

Innehåll och funktioner som inte är tillgängliga

Inloggning i tjänsten op.fi 

Anmälning av numret för tilläggsbekräftelse

  • WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
  • WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
  • WCAG 1.3.5 Identifiera inmatningssyfte
  • WCAG 3.3.1 Identifiering av fel
  • WCAG 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner
  • WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden

 
Val av kundprofil

Detta utlåtande gäller tillgängligheten hos valet av kundprofil för person- och företagskunder på adressen op.fi. Valet av kundprofil uppfyller i huvudsak tillgänglighetskraven, och ärendehantering i tjänsten lyckas. I tjänsten finns dock vissa tillgänglighetsbrister, som beskrivs nedan.

Sökfunktionen i kundprofilen för företag informerar inte användaren om förändringar i sökresultatslistningen via skärmläsare. Inställningen av standardkundprofil är inte tillgänglig med 400 % förstoring med smal sidbredd. Vid användning av skärmläsare har användaren inte möjlighet att gå direkt till innehållet med en separat länk. Alla användargränssnittskomponenters namn och roller kan inte utredas automatiskt

  • WCAG 3.2.2 Inmatning (Nivå A)
  • WCAG 1.4.10 Responsivitet (Nivå AA)
  • WCAG 2.4.1 Hoppa över grupperat innehåll (Nivå A)
  • WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde (Nivå A)

 
Innehåll som tillgänglighetskraven inte kan tillämpas på 

Vid identifiering och inloggning kan man som del av koden använda mobilnyckel eller ett skiftande tal på en nyckeltalslista.  Mobilnyckeln är en del av OP:s mobilapplikationer, och tillgänglighetsanmärkningar gällande den finns i tillgänglighetsutlåtandena för mobilapplikationerna.

Hantering av koder

Privatkundens koder

Det finns tillgänglighetsbrister i beställning och byte av nyckeltalslista, byte av lösenord och spärrning av koder. Bristerna framkommer bland annat i att färgkontrasterna i de funktioner som ingår i avsnittet Säkerhet i profilen inte helt uppfyller tillgänglighetskraven och i att funktionerna ännu inte till alla delar stödjer användningen av assisterande teknik, som skärmläsare eller användning med tangentbord. Dessutom uppvisar tjänsten allmänt brister i exempelvis textmotsvarigheterna till elementen. 

Byta nyckeltalslista:

  • WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text 
  • WCAG 1.3.1 Information och relationer
  • WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum) 
  • WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text 
  • WCAG 2.1.1 Tangentbord 
  • WCAG 2.4.3 Fokusordning 
  • WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget) 
  • WCAG 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner 
  • WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde

Beställ nyckeltalslista:

  • WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text 
  • WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum) 
  • WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text 
  • WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget) 

Spärra nyckeltalslista:

  • WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text 
  • WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum)
  • WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text 
  • WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget) 
  • WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden

Byta lösenord:

  • WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text 
  • WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum) 
  • WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text 
  • WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget) 
  • WCAG 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner 
  • WCAG 4.1.3 Statusmeddelanden

Spärra koder:

  • WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text 
  • WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum) 
  • WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text

Företagstjänstkoder

Sidan Hantering av koder på OP.fi uppfyller kraven delvis. Vid bedömningen hittades tre tillgänglighetsproblem. Ett av problemen klassificerades som viktigt eller mycket viktigt till sin allvarlighetsgrad, vilket innebär att det kan vara svårt att använda funktionen med hjälpmedel, såsom med skärmläsare.

Tillgänglighetsobservationerna hänförde sig till tangentbordsfokus (WCAG 2.4.7), kontraster (WCAG 1.4.3) och rubricering (WCAG 1.3.1). Innehåll som inte är tillgängliga på grund av oproportionell börda I tjänsterna för inloggade företagskunder finns innehåll som det skulle vara en oproportionell börda att redigera. Nedan följer en mer detaljerad förteckning över bristerna.

Byta nyckeltalslista

  • WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
  • WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum)
  • WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text
  • WCAG 2.1.1 Tangentbord
  • WCAG 2.4.3 Fokusordning
  • WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)
  • WCAG 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner
  • WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde

Byta lösenord

  • WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
  • WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum)
  • WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text
  • WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)
  • WCAG 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner

Beställa ny nyckeltalslista

  • WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
  • WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum)
  • WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text
  • WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)

Spärra koder

  • WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
  • WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum)
  • WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text
  • WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)

Kontrollera och meddela tal för tilläggsbekräftelse

  • WCAG 1.1.1 Innehåll som inte är text
  • WCAG 1.3.5 Identifiera inmatningssyfte
  • WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum)
  • WCAG 1.4.11 Kontrast som inte rör text
  • WCAG 2.4.4 Syftet med en länk (i sammanhanget)
  • WCAG 3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner

Sidan Mina apparater och mobilnyckel

  • WCAG 1.3.1 Information och relationer
  • WCAG 1.3.2 Meningsfull ordning
  • WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum)
  • WCAG 2.1.1 Tangentbord
  • WCAG 2.4.3 Fokusordning
  • WCAG 2.4.7 Synligt fokus
  • WCAG 4.1.2 Namn, roll, värde

Tillgänglighetsrespons

Har du hittat brister i tillgängligheten i våra digitala tjänster? Ge respons om du inte hittade svaret i vårt tillgänglighetsutlåtande. 

Behandling av personuppgifter i anknytning till respons

Responsen från en kund som inte har loggat in är anonym om kunden inte uppger sin kontaktinformation. En kund som inte har loggat in ombes lämna sitt namn och sin e-postadress eller sitt telefonnummer som behövs om kunden vill bli kontaktad. För en kund som loggat in sparas följande uppgifter i responssystemet: kundens eller företagets företrädares personbeteckning, namn och den lokala andelsbanken där kunden som ger respons är kund. För företagskunder sparas dessutom företagets namn och FO-nummer. Om en kund som loggat in vill bli kontaktad, sparas också telefonnumret eller e-postadressen. I responssystemet sparas dessutom kundens respons och kundens uppgift om det hjälpmedelsprogram eller den hjälpmedelsapparat som hen använder.

De begärda kunduppgifterna används endast för behandlingen av kundrespons, och syftet är att förbättra och utveckla kundupplevelsen samt OP Gruppens tjänster. Personuppgifter behandlas i kundregister som tillhör OP Gruppens finansiella institut.

Tillsynsmyndighet

Om det förekommer tillgänglighetsproblem på webbplatsen, och du inte hittar någon precisering av dem i tillgänglighetsutlåtandet, hoppas vi att du sänder oss respons via länken ovan. Du får svar av oss inom 14 dagar enligt lagen, om du ger dina kontaktuppgifter med blanketten. 

Om du inte är nöjd med vårt svar eller om vi inte alls skulle svara på din respons, kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Regionförvaltningsverket i Södra Finland. 

Tillsynsmyndighetens kontaktinformation

Regionförvaltningsverket i Södra Finland

Enheten för tillsyn av tillgänglighet
saavutettavuus@avi.fi
Telefonnummer växel 0295 016 000