OP Ryhmän sosiaalisen median kanavien saavutettavuusseloste

Tämä seloste koskee OP Ryhmän julkaisemien sisältöjen saavutettavuutta sosiaalisen median kanavissa.

OP Ryhmällä on käytössään tilejä seuraavissa sosiaalisen median kanavissa: Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, YouTube, Jodel ja Transistor.

OP Ryhmään kuuluvat OP Osuuskunta, sen konserniryritykset (kuten OP Yrityspankki Oyj, Pohjola Vakuutus Oy, OP-Henkivakuutus Oy ja OP-Palvelut Oy), OP Osuuskunnan jäsenpankit, Osuuspankkien Keskinäinen Vakuutusyhtiö, OP-Eläkesäätiö, OP-Eläkekassa sekä muut nykyiset ja tulevat yritykset, yhteisöt ja säätiöt, joissa vähintään yksi edellä mainituista yksin tai yhdessä käyttää/käyttävät määräysvaltaa.

Kanavien sisältöjen saavutettavuuden osalta on suoritettu itsearviointia seuraavilla järjestelmillä:

  • Tietokoneilla saavutettavuus on testattu seuraavilla selaimilla: Chrome, Edge ja Safari.
  • Mobiililaitteilla saavutettavuus on testattu Applen-laitteilla ja Safari-selaimella.

Saavutettavuusvaatimuksia koskevat säännökset on annettu Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevassa laissa.

Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 30.11.2020, julkaistu 22.12.2020 ja viimeksi päivitetty 6.5.2024. 

Saavutettavuuden tila

OP Ryhmän sosiaalisen median kanavien sisällöissä on puutteita saavutettavuudessa. Korjauksia tehdään sitä mukaan, kun sisältöjä päivitetään. Selostetta päivitetään korjausten valmistumisen mukaan.

Saavutettavuus huomiodaan OP:n sosiaalisessa mediassa julkaisemissa sisällöissä kanavien tarjoamien mahdollisuuksien mukaan. Saavutettavuutta parannetaan seuraavasti:

  • Julkaisujen tekstit ovat selkokielellä muotoiltu.
  • Kuvajulkaisulle lisätään alt-teksti tai muu vaihtoehtoinen teksti.
  • Videoihin lisätään tekstitys sekä tarinamuotoisten videoiden tapauksessa kuvaava teksti.
  • Puheen lisäksi tekstitetään myös sellaiset äänet, jotka ovat ymmärtämisen kannalta tärkeitä, mutta jossa ei äänen aiheuttamia tapahtumia näy.
  • Feedissä esiintyvissä kuvissa otetaan huomioon saavutettavat fonttikoot, riittävät marginaalit sekä värit.
  • Julkaisuissa käytettävien hashtagien saavutettavuus on huomioitu.
  • Podcastien kuvaustekstit ovat selkokielellä muotoiltu.
  • Podcastien julkaisun yhteydessä käytetyissä kuvissa hyödynnetään saavutettavia fonttikokoja sekä -värejä.

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

  • Tekstityksiä puuttuu videoista, jotka on julkaistu ennen 1.1.2021. (WCAG  Tekstitys (tallennettu)1.2.2)
  • Videoihin ja podcasteihin, jotka eivät ole asiakkaan toiminnan kannalta kriittisiä, ei ole tehty 
    kuvatulkkauksia, tekstitystä tai tekstimuotoista vastinetta. (WCAG 1.2.3 Kuvailutulkkaus tai mediavastine (tallennettu))
  • Suorien videolähetysten tallenteista puuttuu tekstityksiä, vaikka ne ovat yli 14 vuorokautta vanhoja. (WCAG 1.2.4 Tekstitys (suorissa lähetyksissä))
  • Kaikilla tarinamuotoisilla videoilla (Facebook, Instagram ja LinkedIn stories), jotka ovat julkaistuna alle 14 vuorokautta, ei ole tekstitystä tai tarinaa kuvaavaa tekstiä. (WCAG 1.2.4 Tekstitys (suorissa lähetyksissä))

Sisällöt, joihin saavutettavuusvaatimukset eivät sovellu

Saavutettavuusvaatimukset eivät koske ennen 23.9.2020 julkaistuja videoita eivätkä suoria videolähetyksiä.

Tillgänglighetsrespons

Har du hittat brister i tillgängligheten i våra digitala tjänster? Ge respons om du inte hittade svaret i vårt tillgänglighetsutlåtande. 

Behandling av personuppgifter i anknytning till respons

Responsen från en kund som inte har loggat in är anonym om kunden inte uppger sin kontaktinformation. En kund som inte har loggat in ombes lämna sitt namn och sin e-postadress eller sitt telefonnummer som behövs om kunden vill bli kontaktad. För en kund som loggat in sparas följande uppgifter i responssystemet: kundens eller företagets företrädares personbeteckning, namn och den lokala andelsbanken där kunden som ger respons är kund. För företagskunder sparas dessutom företagets namn och FO-nummer. Om en kund som loggat in vill bli kontaktad, sparas också telefonnumret eller e-postadressen. I responssystemet sparas dessutom kundens respons och kundens uppgift om det hjälpmedelsprogram eller den hjälpmedelsapparat som hen använder.

De begärda kunduppgifterna används endast för behandlingen av kundrespons, och syftet är att förbättra och utveckla kundupplevelsen samt OP Gruppens tjänster. Personuppgifter behandlas i kundregister som tillhör OP Gruppens finansiella institut.

Tillsynsmyndighet

Om det förekommer tillgänglighetsproblem på webbplatsen, och du inte hittar någon precisering av dem i tillgänglighetsutlåtandet, hoppas vi att du sänder oss respons via länken ovan. Du får svar av oss inom 14 dagar enligt lagen, om du ger dina kontaktuppgifter med blanketten. 

Om du inte är nöjd med vårt svar eller om vi inte alls skulle svara på din respons, kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Regionförvaltningsverket i Södra Finland. 

Tillsynsmyndighetens kontaktinformation

Regionförvaltningsverket i Södra Finland

Enheten för tillsyn av tillgänglighet
saavutettavuus@avi.fi
Telefonnummer växel 0295 016 000