OP Ryhmällä on käytössään tilejä seuraavissa sosiaalisen median kanavissa: Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, YouTube, Jodel ja Transistor.
OP Ryhmään kuuluvat OP Osuuskunta, sen konserniryritykset (kuten OP Yrityspankki Oyj, Pohjola Vakuutus Oy, OP-Henkivakuutus Oy ja OP-Palvelut Oy), OP Osuuskunnan jäsenpankit, Osuuspankkien Keskinäinen Vakuutusyhtiö, OP-Eläkesäätiö, OP-Eläkekassa sekä muut nykyiset ja tulevat yritykset, yhteisöt ja säätiöt, joissa vähintään yksi edellä mainituista yksin tai yhdessä käyttää/käyttävät määräysvaltaa.
Kanavien sisältöjen saavutettavuuden osalta on suoritettu itsearviointia seuraavilla järjestelmillä:
- Tietokoneilla saavutettavuus on testattu seuraavilla selaimilla: Chrome, Edge ja Safari.
- Mobiililaitteilla saavutettavuus on testattu Applen-laitteilla ja Safari-selaimella.
Saavutettavuusvaatimuksia koskevat säännökset on annettu Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevassa laissa.
Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 30.11.2020, julkaistu 22.12.2020 ja viimeksi päivitetty 6.5.2024.
Saavutettavuuden tila
OP Ryhmän sosiaalisen median kanavien sisällöissä on puutteita saavutettavuudessa. Korjauksia tehdään sitä mukaan, kun sisältöjä päivitetään. Selostetta päivitetään korjausten valmistumisen mukaan.
Saavutettavuus huomiodaan OP:n sosiaalisessa mediassa julkaisemissa sisällöissä kanavien tarjoamien mahdollisuuksien mukaan. Saavutettavuutta parannetaan seuraavasti:
- Julkaisujen tekstit ovat selkokielellä muotoiltu.
- Kuvajulkaisulle lisätään alt-teksti tai muu vaihtoehtoinen teksti.
- Videoihin lisätään tekstitys sekä tarinamuotoisten videoiden tapauksessa kuvaava teksti.
- Puheen lisäksi tekstitetään myös sellaiset äänet, jotka ovat ymmärtämisen kannalta tärkeitä, mutta jossa ei äänen aiheuttamia tapahtumia näy.
- Feedissä esiintyvissä kuvissa otetaan huomioon saavutettavat fonttikoot, riittävät marginaalit sekä värit.
- Julkaisuissa käytettävien hashtagien saavutettavuus on huomioitu.
- Podcastien kuvaustekstit ovat selkokielellä muotoiltu.
- Podcastien julkaisun yhteydessä käytetyissä kuvissa hyödynnetään saavutettavia fonttikokoja sekä -värejä.
Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia
- Tekstityksiä puuttuu videoista, jotka on julkaistu ennen 1.1.2021. (WCAG Tekstitys (tallennettu)1.2.2)
- Videoihin ja podcasteihin, jotka eivät ole asiakkaan toiminnan kannalta kriittisiä, ei ole tehty
kuvatulkkauksia, tekstitystä tai tekstimuotoista vastinetta. (WCAG 1.2.3 Kuvailutulkkaus tai mediavastine (tallennettu)) - Suorien videolähetysten tallenteista puuttuu tekstityksiä, vaikka ne ovat yli 14 vuorokautta vanhoja. (WCAG 1.2.4 Tekstitys (suorissa lähetyksissä))
- Kaikilla tarinamuotoisilla videoilla (Facebook, Instagram ja LinkedIn stories), jotka ovat julkaistuna alle 14 vuorokautta, ei ole tekstitystä tai tarinaa kuvaavaa tekstiä. (WCAG 1.2.4 Tekstitys (suorissa lähetyksissä))
Sisällöt, joihin saavutettavuusvaatimukset eivät sovellu
Saavutettavuusvaatimukset eivät koske ennen 23.9.2020 julkaistuja videoita eivätkä suoria videolähetyksiä.