Domos FS saavutettavuusseloste

Tämä seloste koskee vaihtoehtoisten sijoitusten yhteydessä käytettävän Domos investor -portaalin saavutettavuutta. Palvelu on osa op.fi-verkkosivustoa, joka on OP Ryhmän yhtiöiden verkkosivusto.

Domos -portaalin saavutettavuutta ovat arvioineet OP Ryhmälle projektiluontoisesti töitä tekevät saavutettavuuden asiantuntijat ja lisäksi sivuston saavutettavuuden osalta on suoritettu itsearviointia.

Itsearvioinnissa on käytetty seuraavia järjestelmiä:

  • Tietokoneilla saavutettavuus on testattu Chrome-selaimella ja NVDA-ruudunlukuohjelmistolla.
  • Mobiililaitteilla saavutettavuus on testattu Applen-laitteilla, Safari-selaimella (touch gestures).

Saavutettavuusvaatimuksia koskevat säännökset ovat Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevassa laissa.

Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 10.1.2025 ja sitä on viimeksi päivitetty 17.3.2025.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Täyttää vaatimukset osittain Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

Domos FS -portaalissa on saavutettavuuspuutteita muun muassa seuraavissa ominaisuuksissa ja toiminnallisuuksissa:

Sivuston tekstin ja ei-tekstimuotoisen sisällön kontrastit eivät täysin täytä saavutettavuusvaatimuksia. 

Myös sivuston kohdistuksissa, otsikoinnissa ja kielivalinnoissa on tiettyjä puutteita.

Aktivoinnin ja sisäänkirjautumisen yhteydessä kaikki toiminnot eivät myöskään ole täysin saavutettavia. Näytönlukija ei tässä yhteydessä välttämättä toimi odotetulla tavalla. 

Lisäksi dokumentoinnin ja dokumenttien osalta on tiettyjä saavutettavuuspuutteita. 

1. Yleinen 

1.1 Kieli

Sivujen kieltä ei ole ohjelmallisesti määritetty.
WCAG 3.1.1

1.2 Tekstin kontrastit

Portaalin tekstien kontrasteissa on joitakin puutteita, jotka vaikeuttavat tekstin lukemista
heikkonäköisille tai matalan kirkkauden näytöillä.
WCAG 1.4.3

1.3 Ei-tekstimuotoisen sisällön kontrastit

Kontrasteissa on joitakin puutteita, jotka vaikeuttavat tekstin lukemista heikkonäköisille tai matalan kirkkauden näytöillä
WCAG 1.4.11

1.4 Kohdistus

Aktivoinnin ja kirjautumisen yhteydessä kohdistus asetetaan ensimmäiseen syötekenttään, kun sivu avataan. 
WCAG 4.1.3, 2.4.3

1.5 Otsikko

Sivun otsikko on sama useimmilla sivuilla.
WCAG 2.4.2

1.6 Kielivalinta 

Kirjautumisen yhteydessä saatavilla oleva kielivalinta on painike, jossa on lippu. 
Lippukuvake on piilotettu avustavalta teknologialta. Lippukuvakkeen yhteydessä ei ole ohjelmallisia tai visuaalisia merkkejä siitä, että se avaa kielivalinnan valikon.
Portaalissa kielivalintaa ei voi avata lainkaan näppäimistöllä.
WCAG 1.1.1, 2.1.1, 4.1.2, 4.1.3

2. Aktivointi ja sisäänkirjautuminen

2.1 Poistetut painikkeet

CTA-painikkeet ovat oletuksena poissa käytöstä, kunnes kenttiin on syötetty oikeat tiedot. 
WCAG 3.3.2, yleinen saavutettavuus

2.2 OP-logo 

OP-logon vaihtoehtoinen teksti on vain “Logo”. Se ei tässä tapauksessa määritä, mikä logo on kyseessä. 
WCAG 1.1.1

2.3 Virheet 

Jos käyttäjä tekee portaalissa virheen, virheilmoitus ilmestyy näytölle heti.
Näytönlukijat eivät kuitenkaan ilmoita siitä käyttäjälle. 
WCAG 4.1.3, 1.3.1

2.4 Näytä ja piilota 

Käyttäjät voivat näyttää tai piilottaa salasanan syöttökentän lopussa olevan painikkeen avulla. Koska saavutettava nimi ei sisällä näkyvää tekstiä, painikkeen käyttäminen voi olla vaikeaa tai mahdotonta ääniohjauksella. 
WCAG 2.5.3, 4.1.2

2.5 Aktivointisähköposti

Aktivointisähköpostissa OP-logolla on tyhjä alt-attribuutti, vaikka se viestii, keneltä sähköposti on.
NVDA-näytönlukija lukee sen “tyhjäksi”, koska ennen ja jälkeen on tyhjiä soluja. Tekstissä viitataan “alla olevaan painikkeeseen”. Painike on kuitenkin teknisesti linkki, näytönlukijan käyttäjät eivät siis löydä tekstissä mainittua “painiketta”. 
WCAG 1.1.1, 1.4.3

2.6 Salasanan valitseminen 

Salasanan valinnassa, käyttäjälle ei anneta ohjeita salasanan rajoituksista. 
Rajoitukset ilmestyvät virheilmoituksina yksi kerrallaan.
Näytönlukijan käyttäjät eivät saa ilmoitusta virheilmoituksista. 
WCAG 3.3.2, käytettävyys

2.7 Vaiheet 

Aktivoinnin kaksi vaihetta: Salasanat ja Kaksoistunnistus. Vaiheet ovat epäselviä näytönlukijan 
käyttäjälle seuraavista syistä:

  • Vaiheita ole ohjelmallisesti yhdistetty toisiinsa.
  • Vaiheet ovat span-elementtejä, ja näytönlukija lukee ne yhdessä.
  • Vaiheiden edessä olevat kuvakkeet on piilotettu näytönlukijoilta. Näytönlukijan käyttäjä ei tiedä vaiheen numeroa ja sitä, että onko vaihe suoritettu vai onko kyseessä tuleva vaihe.

WCAG 1.1.1, 1.3.1

2.8 Valintaruutu 

Käyttäjät voivat valita, haluavatko käyttää kaksoistunnistusta ohjelmallisesti valintaruudulla 
toimivalla kytkimellä. Näytönlukijan käyttäjä ei kuule sitä, kun kohdistus on valintaruudussa. 
WCAG 1.3.1

2.9 Kaksoistunnistus

QR-koodin vaihtoehtoinen teksti on “No QR code available”, mikä antaa näytönlukijan 
käyttäjälle väärän käsityksen. Kun näytönlukijan käyttäjä navigoi tarkennustilassa, he siirtyvät 
kytkimestä suoraan PIN-kenttään ja ohittavat kaiken välissä olevan tiedon.
QR-koodin skannaaminen voi olla vaikeaa erityisesti sokeille käyttäjille tai käyttäjille, joilla on motorisia rajoitteita. Myös 30 sekunnin aikaraja voi aiheuttaa vaikeuksia joillekin käyttäjille. 
WCAG 1.1.1, yleinen saavutettavuus

3. Dokumentti sivusto

3.1 Ohjelmallinen rakenne 

Sivulla ei ole ohjelmallisia otsikoita. Visuaalisesti Uudet asiakirjat ja Kaikki asiakirjat 
ovat otsikoita. Sivulla on pääalue, mutta vasemmalla olevat elementit eivät ole missään 
alueessa. Myöskään valikkopainiketta ei ole merkitty navigaatioksi. 
WCAG 1.3.1, 2.4.1, yleinen saavutettavuus

3.2 Haku 

Hakupainikkeelta puuttuu saavutettava nimi, näytönlukijan käyttäjät eivät välttämättä tiedä, mitä se tekee. Se on lukemis- ja välilehtijärjestyksessä ennen syöttökenttää, mikä on hieman outoa ja johtaa siihen, että sitä ei käytetä paljon.
Ainoa hakukentän etiketti on paikkamerkkiteksti. 
Paikkamerkkitekstillä että hakupainikkeella on heikko kontrasti, joten joidenkin käyttäjien voi olla vaikea tietää, mihin syöttökenttä on tarkoitettu. 
WCAG 4.1.2, 1.4.3, 1.4.11, 4.1.3

3.3 Suodattimet 

Suodattimilla on etiketit, mutta niitä ei ole ohjelmallisesti yhdistetty syöttökenttiin. 
Pienemmällä näytöllä etiketit eivät ole täysin näkyvissä, eikä syöttökenttää voi nähdä. 
Päivämääriä ei voi kirjoittaa, ja käyttäjän on käytettävä päivämäärän valitsinta.
Virheen yhteydessä, kentän reunat muuttuvat punaisiksi.
WCAG 1.3.1, 3.3.2, 3.3.3

3.4 Asiakirjataulukot 

Asiakirjataulukoissa taulukot eivät ole ohjelmallisesti taulukoita. 
Lisäksi taulukot eivät ole responsiivisia, eikä niitä voi vierittää pienillä tai suurennetuilla näytöillä.
Taulukon otsikoilla on huono kontrasti ja ne eivät ole interaktiivisia.
Valintaruuduilla ei ole etikettiä. 
PDF-tunnisteet on piilotettu avustavalta teknologialta, joten näytönlukijan käyttäjät eivät tiedä muotoa. 
WCAG 1.3.1, 1.4.10, 1.4.3, 4.1.2, 3.3.2, 1.1.1

3.5 Lataaminen 

Näytönlukijan käyttäjät eivät saa palautetta tiedoston latautumisesta.
WCAG 1.1.1, 4.1.3

4. Dokumentit

4.1 PDF-tiedostot 

PDF-tiedostojen saavutettavuutta ei ole otettu täysin huomioon niiden toteutuksessa:
Asiakirjoista puuttuvat tunnisteet, sekä kielen määrittely.
Asiakirjoista puuttuvat myös otsikot. 
WCAG 1.3.1, 2.4.2, 3.1.1

Tillgänglighetsrespons

Har du hittat brister i tillgängligheten i våra digitala tjänster? Ge respons om du inte hittade svaret i vårt tillgänglighetsutlåtande. 

Behandling av personuppgifter i anknytning till respons

Responsen från en kund som inte har loggat in är anonym om kunden inte uppger sin kontaktinformation. En kund som inte har loggat in ombes lämna sitt namn och sin e-postadress eller sitt telefonnummer som behövs om kunden vill bli kontaktad. För en kund som loggat in sparas följande uppgifter i responssystemet: kundens eller företagets företrädares personbeteckning, namn och den lokala andelsbanken där kunden som ger respons är kund. För företagskunder sparas dessutom företagets namn och FO-nummer. Om en kund som loggat in vill bli kontaktad, sparas också telefonnumret eller e-postadressen. I responssystemet sparas dessutom kundens respons och kundens uppgift om det hjälpmedelsprogram eller den hjälpmedelsapparat som hen använder.

De begärda kunduppgifterna används endast för behandlingen av kundrespons, och syftet är att förbättra och utveckla kundupplevelsen samt OP Gruppens tjänster. Personuppgifter behandlas i kundregister som tillhör OP Gruppens finansiella institut.

Tillsynsmyndighet

Om det förekommer tillgänglighetsproblem på webbplatsen, och du inte hittar någon precisering av dem i tillgänglighetsutlåtandet, hoppas vi att du sänder oss respons via länken ovan. Du får svar av oss inom 14 dagar enligt lagen, om du ger dina kontaktuppgifter med blanketten. 

Om du inte är nöjd med vårt svar eller om vi inte alls skulle svara på din respons, kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Transport- och kommunikationsverket Traficom. 

Tillsynsmyndighetens kontaktinformation

Transport- och kommunikationsverket Traficom
Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet
www.tillganglighetskrav.fi
tillganglighet@traficom.fi
telefonnummer växeln 029 534 5000