OP Kevytyrittäjä Y-tunnukseton saavutettavuusseloste

Tämä seloste koskee OP Kevytyrittäjä Y-tunnukseton -palvelun saavutettavuutta verkko-osoitteessa mini.op-kevytyrittaja.fi. Seloste ei koske OP Kevytyrittäjä -palvelua (app.op-kevytyrittaja.fi) tai op-kevytyrittaja.fi-sivustoa.

OP Kevytyrittäjä Y-tunnukseton -palvelun saavutettavuutta ovat arvioineet OP Ryhmälle projektiluontoisesti töitä tekevät saavutettavuuden asiantuntijat ja lisäksi sivuston saavutettavuuden osalta on suoritettu itsearviointia.

Itsearvioinnissa on käytetty seuraavia järjestelmiä:

  • Tietokoneilla saavutettavuutta on testattu Chrome-, ja -Safari -selaimilla ja NVDA- sekä VoiceOver-ruudunlukuohjelmistoilla.
  • Mobiililaitteilla saavutettavuutta on testattu Apple-laitteilla, Safari-selaimella (touch gestures) ja VoiceOver-lukuohjelmistolla.

Saavutettavuusvaatimuksia koskevat säännökset ovat Digitaalisten palveluiden tarjoamista koskevassa laissa.

Tämä saavutettavuusseloste on laadittu 19.07.2024 ja sitä on viimeksi päivitetty 19.07.2024.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

OP Kevytyrittäjä Y-tunnukseton täyttää vaatimukset osittain. Palvelu on visuaalisesti selkeä, skaalautuu hyvin ja esimerkiksi tekstin välistystä voi hyvin lisätä.

Palvelussa on myös useita korjausta vaativia saavutettavuuspuutteita. Vaatimusten noudattamatta jättämiset ja vaatimuksiin sovellettavat poikkeukset mainitaan jäljempänä.

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

Kriittisimmät saavutettavuuspuutteet liittyvät valikkoriviin sekä yksittäisiin yhdistelmäruutuihin, joita käytetään palveluun rekisteröitymisessä sekä laskun luomisessa. Lisäksi tärkeitä saavutettavuuspuutteita on muun muassa palvelun palkkiolaskuriosiossa, palautteissa ruudunlukijalle esimerkiksi virhetilanteissa sekä elementtien nimeämisissä ja ryhmittelyissä. Alla puutteet lueteltuna tarkemmin.

Mukautettava

1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö

1.3.1 Informaatio ja suhteet

Navigoitava

2.4.3 Kohdistusjärjestys

2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa)

Syötetavat

2.5.3 Nimilappu nimessä

Yhteensopiva

4.1.2 Nimi, rooli, arvo

4.1.3 Tilasta kertovat viestit

Tillgänglighetsrespons

Har du hittat brister i tillgängligheten i våra digitala tjänster? Ge respons om du inte hittade svaret i vårt tillgänglighetsutlåtande. 

Behandling av personuppgifter i anknytning till respons

Responsen från en kund som inte har loggat in är anonym om kunden inte uppger sin kontaktinformation. En kund som inte har loggat in ombes lämna sitt namn och sin e-postadress eller sitt telefonnummer som behövs om kunden vill bli kontaktad. För en kund som loggat in sparas följande uppgifter i responssystemet: kundens eller företagets företrädares personbeteckning, namn och den lokala andelsbanken där kunden som ger respons är kund. För företagskunder sparas dessutom företagets namn och FO-nummer. Om en kund som loggat in vill bli kontaktad, sparas också telefonnumret eller e-postadressen. I responssystemet sparas dessutom kundens respons och kundens uppgift om det hjälpmedelsprogram eller den hjälpmedelsapparat som hen använder.

De begärda kunduppgifterna används endast för behandlingen av kundrespons, och syftet är att förbättra och utveckla kundupplevelsen samt OP Gruppens tjänster. Personuppgifter behandlas i kundregister som tillhör OP Gruppens finansiella institut.

Tillsynsmyndighet

Om det förekommer tillgänglighetsproblem på webbplatsen, och du inte hittar någon precisering av dem i tillgänglighetsutlåtandet, hoppas vi att du sänder oss respons via länken ovan. Du får svar av oss inom 14 dagar enligt lagen, om du ger dina kontaktuppgifter med blanketten. 

Om du inte är nöjd med vårt svar eller om vi inte alls skulle svara på din respons, kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Regionförvaltningsverket i Södra Finland. 

Tillsynsmyndighetens kontaktinformation

Regionförvaltningsverket i Södra Finland

Enheten för tillsyn av tillgänglighet
saavutettavuus@avi.fi
Telefonnummer växel 0295 016 000