K-Auto.fi saavutettavuusseloste

Detta utlåtande gäller tillgängligheten för Pohjola Försäkrings innehåll som publicerats på K-Autos webbsida www.k-auto.fi.

Tjänstens tillgänglighet har utvärderats av tillgänglighetsexperter som utför uppdrag i form av projekt för K-Auto.

Vid utvärderingen användes följande system:

  • Windows 11
    • Webbläsarna Chrome och Firefox
    • Skärmläsaren NVDA
    • Skärmförstoringsprogrammet ZoomText
  • macOS Sonoma
    • Webbläsarna Chrome och Safari
    • Skärmläsarprogrammet Voiceover
  • Kontrastverktyget Color Contrast Analyzer
  • Bland annat följande webbläsartillägg: WAVE, Siteimprove Accessibility Checker, aXe
  • Accessibility Insights for Web, WCAG Color contrast checker
  • Olika bookmarklets 

Bestämmelser om tillgänglighetskrav finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster.

Tillgänglighetsutlåtandet utarbetades 6.9.2024.

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten

Tjänsten uppfyller inte kraven.

Bristande efterlevnad av kraven och de undantag som tillämpas på kraven anges nedan.

Otillgängligt innehåll

Försäkringsräknaren kan inte användas med assisterande teknik, och dialoger saknar rubriker som är läsbara med användarprogram. Kontrasterna mellan färgerna på webbplatsen uppfyller inte helt tillgänglighetskraven. Tjänsten innehåller överflödiga instruktionstexter för assisterande teknik, och de är inte på finska. Synligt fokus fungerar inte rätt överallt. Knapparna för de delar som öppnas saknar statusuppgift, och fokuset flyttas inte tillbaka till elementet vid stängning. De programmerade felmeddelandena i formulären är bristfälliga. Elementens utseende motsvarar inte nödvändigtvis deras funktion på tangentbordet. Det finns problem i den semantiska strukturen. Vissa oönskade element kan fokuseras via tangentbordet.

Alternativa kanaler för att sköta ärenden: En bil och en försäkring för den kan också skaffas via webbplatsens chatt, på K-Autos försäljningsställe eller genom att ringa K-Autos affär.

Textalternativ

1.1.1 Innehåll som inte är text

Anpassningsbart

1.3.1 Information och relationer

Tillgängligt via tangentbord

2.1.1 Tangentbord

Navigerbart

2.4.3 Fokusordning
2.4.7 Synligt fokus

Läsbart

3.1.2 Språk för del av sida

Inmatningsstöd

3.3.1 Identifiering av fel
3.3.2 Ledtexter/etiketter eller instruktioner
3.3.3 Förslag vid felhantering

Kompatibelt

4.1.2 Namn, roll, värde
4.1.3 Statusmeddelanden

Tillgänglighetsrespons

Har du hittat brister i tillgängligheten i våra digitala tjänster? Ge respons om du inte hittade svaret i vårt tillgänglighetsutlåtande. 

Behandling av personuppgifter i anknytning till respons

Responsen från en kund som inte har loggat in är anonym om kunden inte uppger sin kontaktinformation. En kund som inte har loggat in ombes lämna sitt namn och sin e-postadress eller sitt telefonnummer som behövs om kunden vill bli kontaktad. För en kund som loggat in sparas följande uppgifter i responssystemet: kundens eller företagets företrädares personbeteckning, namn och den lokala andelsbanken där kunden som ger respons är kund. För företagskunder sparas dessutom företagets namn och FO-nummer. Om en kund som loggat in vill bli kontaktad, sparas också telefonnumret eller e-postadressen. I responssystemet sparas dessutom kundens respons och kundens uppgift om det hjälpmedelsprogram eller den hjälpmedelsapparat som hen använder.

De begärda kunduppgifterna används endast för behandlingen av kundrespons, och syftet är att förbättra och utveckla kundupplevelsen samt OP Gruppens tjänster. Personuppgifter behandlas i kundregister som tillhör OP Gruppens finansiella institut.

Tillsynsmyndighet

Om det förekommer tillgänglighetsproblem på webbplatsen, och du inte hittar någon precisering av dem i tillgänglighetsutlåtandet, hoppas vi att du sänder oss respons via länken ovan. Du får svar av oss inom 14 dagar enligt lagen, om du ger dina kontaktuppgifter med blanketten. 

Om du inte är nöjd med vårt svar eller om vi inte alls skulle svara på din respons, kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Regionförvaltningsverket i Södra Finland. 

Tillsynsmyndighetens kontaktinformation

Regionförvaltningsverket i Södra Finland

Enheten för tillsyn av tillgänglighet
saavutettavuus@avi.fi
Telefonnummer växel 0295 016 000