Fakturering av försäkringar
Vi flyttar förfallodagen för fakturor som förfaller till betalning under strejken på så sätt att fakturorna inte förfaller medan strejken pågår. Förflyttningen av förfallodagen syns inte på pappersfakturan. Om du får en faktura under eller efter strejken, betala fakturan senast på förfallodagen eller genast efter att du fått den, om den förfallodag som anges på fakturan redan har gått ut. Dröjsmålsränta debiteras inte om fakturan betalas snart efter att strejken tagit slut. Om strejken fortsätter en längre tid tar vi hänsyn till det genom att flytta förfallodagarna på nytt.
Direktbetalning och nätfaktureringen fungerar på normalt sätt under strejken.
Nu är det en bra tidpunkt att börja använda nätfakturor för försäkringsfakturorna, om du ännu inte gjort det. Med nätfakturan kan du enkelt betala också under strejken. Som privatkund ser du kopior av de pappersfakturor som skickats till dig i Mitt arkiv i tjänsten op.fi. Om försäkringen är en företagsförsäkring kan du be om att få fakturan från vår kundtjänst med ett nätmeddelande i op.fi
- Så här börjar du använda nätfakturan för privatkunder
- Så här börjar du använda nätfakturan för företagskunder
Green Card-intyg över trafikförsäkring för utlandsresor
Om du ska resa utomlands med ett fordon ska du reservera gott om tid för anskaffningen av ett Green Card under strejken. Ett Green Card som beställts i tjänsten op.fi skickas på posten. Det betyder att det nödvändigtvis inte kommer fram under strejken. I brådskande fall kan du hämta ditt Green Card från Andelsbankens kontor som sköter Pohjola Försäkrings ärenden. Det går snabbare att sköta ärendet om du bokar en tid på kontoret i op.fi
Ersättningsbeslut och skadeärenden
Leveransen av skriftliga ersättningsbeslut fördröjs under PAU:s strejk. Vi strävar efter att delge uppgiften om ett ersättningsbeslut antingen med sms eller e-post under strejken. Om du inte har fått ett ersättningsbeslut, kontrollera sms:en och e-postmeddelandena, och se efter om ersättningen syns på ditt konto. En del av privatkundernas ersättningsbeslut syns också i Mitt arkiv i tjänsten op.fi.
Kontrollera även de uppskattade handläggningstiderna för ersättningar i Skadehjälpen.
Inlämning av kompletterande redogörelser
Om vi bett om att få en kompletterande redogörelse för handläggning av ett skadeärende, lämna redogörelsen i op.fi med ett nätmeddelande eller via skadans uppgifter (privatkunder).
Fakturering av skador
Betalningen av pappersfakturor som skickas av bilverkstäder, sjukhus och andra skadepartner fördröjs på grund av strejken. Vi rekommenderar att fakturorna skickas till oss som e-fakturor.
Reseförsäkringskort
Försäkringsaktiebolaget Europeiska fusionerades med Pohjola Försäkring 1.11.2019. Till följd av fusionen förnyades reseförsäkringskorten.
En del av våra kunder har redan fått ett nytt kort, och korten till återstoden av våra kunder kommer i november och december. Postningen av korten fördröjs dock på grund av PAU:s strejk. Om du nyligen har tecknat en ny reseförsäkring, fördröjs också postningen av dess reseförsäkringskort.
Din reseförsäkring är ändå i kraft även om kortet inte hinner fram före din resa.
Ladda ned reseförsäkringskortet från OP-mobilen
Det förnyade reseförsäkringskortet för privatkunder kan laddas ned via OP-mobilen. När du laddar ned kortet elektroniskt har du alltid kortet med dig när du reser. Om du har det gamla reseförsäkringskortet i OP-mobilen, uppdatera OP-mobilappen.
Mer information om reseförsäkringar hittar du på adressen op.fi/matka och i OP-mobilen. Instruktioner för skadefall finns på adressen skadehjalpen.pohjola.fi
Kontrollera försäkringens giltighet
Om du har tecknat en ny försäkring eller om en ny försäkringsperiod ska börja och du inte har fått ett försäkringsbrev, kan du gå till tjänsten op.fi för att kontrollera att försäkringen är i kraft. Om du har godkänt en offert på en försäkring eller tecknat en försäkring i en bilaffär är försäkringen i kraft även om du inte fått försäkringsbrevet.
Hälsodeklaration
Att lämna in en hälsodeklaration och sätta en försäkring i kraft tar mer tid än normalt på grund av PAU:s strejk. Som privatkund går det smidigast att teckna en ny försäkring genom att logga in i tjänsten op.fi och göra hälsodeklarationen där.
Uträtta försäkringsärendena elektroniskt i op.fi
Som privat- och företagskund hos Pohjola Försäkring kan du sköta de flesta försäkringsärenden på nätet genom att logga in i tjänsten op.fi med dina personliga nätbankskoder eller med OP:s företagstjänstkoder.
I tjänsten op.fi kan du bl.a. göra en skadeanmälan, skicka ett meddelande till kundtjänsten, kontrollera de gällande försäkringsuppgifterna, be om ändringar och skriva ut försäkringsbekräftelser.
Läs mer om nättjänsten och teckna ett nättjänstavtal, om du ännu inte har börjat använda nättjänsten