Formånstagare till livförsäkring

Tjänsten gäller de kunder som OP-Livförsäkring har bett bekräfta förmånstagarens identitet för att betala ut livförsäkringsersättning.
1

Bekräfta din identitet

Ifall du har fått ett brev från OP-Livförsäkring där du ombeds bekräfta din identitet som förmånstagare kan du bekräfta din identitet genom att logga in i tjänsten med OP:s eller en annan tjänsteleverantörs koder.

2

Fyll i uppgifterna i den digitala tjänsten

Välj om du är förmånstagare till ersättningen eller om du företräder en annan person eller ett annat företag i ersättningsärendet. Ge också försäkringens försäkringsnummer som du hittar i övre kanten av brevet. Ifall du inte känner till ditt försäkringsnummer kan du lämna fältet för försäkringsnumret tomt.

3

Kom också ihåg den undertecknade ersättningsansökan

För att få ersättningen ska du dessutom komplettera och underteckna ersättningsansökan och returnera den till OP-Livförsäkring. 

För vem är bekräftelse av förmånstagarens identitet avsett?

OP-Livförsäkring kan be om bekräftande av förmånstagarens identitet i samband med utbetalning av livförsäkringsersättning. Ifall du har fått ett brev från OP-Livförsäkring där du ombeds bekräfta din identitet som förmånstagare kan du bekräfta din identitet genom att logga in i vår tjänst med OP:s eller en annan tjänsteleverantörs koder. Efter att identiteten har bekräftats och ersättningsansökan har behandlats betalas ersättningen till det konto du har uppgett i ansökan.

Vad ska jag göra om bekräftelsen av identiteten inte lyckas?

Nedan ser du anvisningar för problemsituationer och andra frågor som gäller identifiering. Du får tilläggsinformation via vår telefontjänst på numret 010 253 6106.