Vid omfattande elavbrott försämras tillgången till banktjänster:
- Vi stänger kontoren i området för elavbrottet.
- Begränsad kundservice.
- Spärrnumren för kort och bankkoder fungerar fortfarande dygnet runt. Dessa nummer sköter endast spärrning.
Elavbrottet påverkar inte betalningar som debiteras från konto under ifrågavarande dag. Vi strävar efter att ha kanalerna för självbetjäning, såsom tjänsten op.fi och OP-mobilen i gång med reservarrangemang. Våra kunder kan gärna i mån av möjlighet följa OP:s officiella information om driftstörningar till exempel i tjänsten op.fi och på sociala medier.
Det går kanske inte att betala med kort, om butikernas system för betalningar är ur funktion. Om automaterna inte får ström kan kontanter inte tas ut.
Pengarna är trygga i banken
Av säkerhetsskäl är det bäst att inte förvara stora summor kontanter hemma. Du kan hur som helst inte till exempel göra i närbutiken vid elavbrott.
Pengarna är trygga på ett bankkonto, eftersom kontomedel omfattas av insättningsgarantin. Du kan ta ut kontanter förutom i automater också i butikskassor hos Kesko, Tokmanni och R-kiosken.
Vid driftstörningar kan vår kundservice belastas. Vi uppmanar våra kunder att behålla lugnet och undvika onödiga kontakter. Vi får information om elavbrotten och kan inte göra något för att förkorta ett elavbrott.
Mera information om förberedelser för elavbrott
Läs Pohjola Försäkrings anvisning om hur man förbereder sig för elavbrott och om hur man förebygger skador till följd av elavbrott.