
Bli kund hos OP
Som kund hos OP får du alla dina bank- och försäkringsärenden från samma bank och kan på så sätt göra dina dagliga ärenden smidigare.
När du är kund kan du ansluta dig som ägarkund i andelsbanken och få förmåner och värdefull OP-bonus. Som ägarkund betalar du mindre för dagliga tjänster, försäkringar och tjänster för sparande och placering – och får mer pengar över till annat.
Fram till slutet av 2025 får du dessutom som ägarkund de dagliga banktjänsterna utan månadsavgifter och samlar 40 % mer OP-bonus än den normala nivån 2022.
-
1
Överväger du att byta bank?
Ta en titt på banktjänsterna vi erbjuder och läs mer om de tjänster som lämpar sig just för din livssituation. Om du vill överföra ditt bolån till OP eller ansöka om ett nytt bolån, börja med att fylla i en låneansökan.
Ansök om bolån -
2
Byte av bank till OP
När du vill överföra dina banktjänster till OP, blir du kund digitalt. Vi hjälper dig med att sköta de praktiska ärendena och gör det så enkelt som möjligt för dig att byta bank.
-
3
Överföring av tjänster
Efter att kundrelationen har inletts kan du underteckna en fullmakt för överföring av kundrelationen vid ett möte med oss. Vi överför dina ärenden enligt din plan till OP och vid behov avslutar vi dina ärenden i din nuvarande bank. Din gamla bank avslutar tjänsterna och överför medlen till ditt nya konto i OP på den dag som anges i fullmakten, till exempel för ett bostadsköp.

Bli kund digitalt
Du får ett brukskonto, OP:s koder och mångsidiga digitala tjänster och ett kort.
Du kan ansöka digitalt om
- du är myndig
- du har finländska bankkoder
- du är medborgare i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) eller dubbelmedborgare med medborgarskap i Finland och ett annat EES-land
- du har en stadigvarande adress och hemort i Finland
- dina kreditupplysningar är i skick och du inte har eget kreditförbud
- varken ditt namn eller din personbeteckning finns på en sanktionslista.
Fick du ett meddelande av oss och kom för att hämta dina koder?
Hämta koderna Bli kund digitalt
Öppna banktjänster för ett barn
Dagliga banktjänster är gratis för barn och unga. Du kan öppna ett brukskonto för barnet, och för ett barn som fyllt 7 år kan du också beställa ett kort och skaffa OP:s koder för digitala tjänster.
Du kan ansöka digitalt om
- barnet har personbeteckning och ett registrerat namn
- du har OP:s koder
- barnet är medborgare i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) eller dubbelmedborgare med medborgarskap i Finland och ett annat EES-land
- barnet har en stadigvarande adress och hemort i Finland
- varken barnets eller vårdnadshavarnas namn eller personbeteckning finns på en sanktionslista
- vårdnadshavarna har finländska bankkoder.
För att beställa ett kort behöver barnet ett personligt telefonnummer och ett giltigt finländskt identitetskort eller pass.
Läs mer om tjänsternaBehöver du ett finländskt konto och finländska bankkoder?
Om du nyligen har flyttat till Finland, börja med att öppna banktjänster i tjänsten op.fi. När du blir kund hos OP kan du få ett brukskonto, OP:s bankkoder för digitala tjänster och ett kort.
Med blanketten lämnar du in uppgifter inför mötet på bankens kontor. Du måste vara över 18 år för att öppna banktjänster hos OP.
Läs mer om banktjänster för dig som flyttat till Finland
Blev något oklart?
Om du inte kan bli kund digitalt och behöver hjälp av våra experter, kan du boka tid till kontoret. Du kan också läsa mer om frågor på vår webbplats som gäller inledande av kundrelation och byte av bank.
Boka tid för ett möte Läs vanliga frågor och svar om kundrelation och byte av bankHar du några andra lån som du vill överföra till OP? Läs om alternativen och börja överföra lånet genom att fylla i en låneansökan
Läs mer om överföring av lånHos oss får du också alla bank- och försäkringstjänster som ditt företag behöver. Som ny företagskund hos oss får du ett startpaket för företagskunder, med vilket du smidigt sköter ditt företags bankärenden.
Läs mer om våra företagstjänsterBrukskonto
Kontot tillhandahålls av andelsbanken.
Ägarkund
Ägarkundskapet tillhandahålls av andelsbanken.
Lån
Banklånet beviljas av andelsbanken.
Försäkring
Försäkringen beviljas av Pohjola Försäkring Ab.
Abonnemangshantering
Tjänsten erbjuds av Minna Technologies i samarbete med OP Detaljkunder Abp.
Ekonomisk balans
Tjänsten Ekonomisk balans erbjuds av OP Detaljkunder Abp.
OP:s koder
Tjänsten OP:s koder erbjuds av OP Detaljkunder Abp.
OP-mobilen
Tjänsten OP-mobiilen erbjuds av OP Gruppen.
Korten beviljas av OP Detaljkunder Abp, som också är försäkringstagare till de försäkringar som ingår i kortet samt avtalskund för kortets övriga tilläggstjänster.
Ytterligare information om tidsbundna förmåner för ägarkunder 2025
Förmånen gäller både enskilda produkter och paket med dagliga tjänster. Dess värde beror på vilka produkter och tjänster du använder. Exempelvis är det normala priset på paketet med dagliga tjänster för ägarkunder från 3,95 euro/månad och för ägarkunder under 30 år från 0 euro/månad. OP-bonusbelopp som samlas beräknas 2024 och 2025 genom att multiplicera dina årliga ärenden med koefficienten 0,0035. Under normala år är koefficienten 0,0025.
Ägarkundskap och medlemsinsats
Anslutningen som ägarkund beror på din nuvarande kundrelation och dina eventuella koder.
- Om du är kund hos andelsbanken och har OP-koder kan du bli ägarkund genom att logga in i tjänsten op.fi. Bli ägarkund
- Om du är kund hos andelsbanken, men inte har OP-koder, ska du börja med att boka tid för ett möte Boka tid
- Om du inte är kund hos andelsbanken, men du har en annan banks koder och du är intresserad av att bli kund hos oss, kan du bli kund på nätet Bli kund digitalt
Medlemsinsatsen
Då du blir ägarkund betalar du en medlemsinsats, som är en engångsplacering – inga andra avgifter tas ut. I de flesta bankerna är medlemsinsatsen 100 euro. Du ser storleken på medlemsinsatsen i ägarkundsansökan och din andelsbank.
Om du någon gång beslutar dig för att avstå från ditt ägarkundskap, återbetalas medlemsinsatsen i sin helhet. Medlemsinsatsen återbetalas inom ett år från slutet av den räkenskapsperiod då ägarkundskapet upphörde.
Andelsbanken har dock enligt reglerna rätt att vägra att återbetala medlemsinsatsen. Andelsbankens regler finns till påseende på bankens webbplats op.fi och på huvudkontoret.
Vem kan bli ägarkund?
Personer, sammanslutningar eller stiftelser som anlitar OP Gruppens tjänster kan ansluta sig som ägarkunder oberoende av nationalitet.
Barn som ägarkund
Ett barn kan ansluta sig som ägarkund. Om båda föräldrarna är barnets vårdnadshavare, ska föräldrarna tillsammans underteckna ägarkundsansökan för sitt minderåriga barn. Samtidigt ger föräldrarna sitt samtycke till att barnet börjar samla OP-bonus.
Om medlemsinsatsen betalas med pengar som barnet har förtjänat för eget arbete, har barnet rätt att själv underteckna medlemsansökan och betala medlemsinsatsen.
Ägarkunden avgår själv
En ägarkund har när som helst rätt att avgå ur andelsbanken genom att skriftligt anmäla det till sin andelsbank. Ägarkundskapet upphör den dag då andelsbanken har mottagit avgångsanmälan.
Ägarkunden avlider
Ägarkundskapet upphör då en ägarkund avlider. Dödsboet kan vid avvittringen eller arvskiftet överföra den avlidnas ägarkundskap vanligen till änkan eller en arvinge.
Om du vill byta bank till OP, kan du bli kund digitalt genom att fylla i en ansökan i tjänsten op.fi. Efter att du har inlett kundrelationen kartlägger vi dina behov och öppnar de övriga banktjänster som du behöver. Du kan befullmäktiga oss att avsluta dina gamla tjänster i den andra banken genom att fylla i en fullmakt för överföring av kundrelationen tillsammans med en expert på banken.
Läs frågor och svar om kundrelation och byte av bank
Om du vill överföra ditt bolån eller ansöka om lån, ska du först fylla i en låneansökan. Bli kund först när du har godkänt låneofferten.